Til tross for at dataspill ofte får begrenset plass i tradisjonelle, norske medier, finnes det fortsatt et format der entusiasmen lever i beste velgående: podkaster.
Spillnorges podkastlandskap er rikt og mangfoldig, og tilbyr noe for de fleste, enten du er ute etter dyptpløyende analyser, skravlete nostalgi eller nyheter fra bransjen.
Gamer.no har snakket med tolv (!) av de mest aktive og lengstlevde norske spillpodkastene, for å finne ut hvem de er og hva som driver dem.
Level Up Norge

En av Norges mest kjente spillredaksjoner er gjengen i Level Up Norge, som har snakket om spill i godt over et tiår. Podkasteventyret startet under VG som «Level Upkast» og er i dag kjent som «Level BackUp», drevet av Norges største folkefinansierte spillredaksjon på Patreon. Siden begynnelsen i 2013 er de nå oppe i godt over 500 episoder, og de har et stort antall tilhengere som lytter og deltar aktivt gjennom «communities» på Facebook og Discord.
Den faste lydredaksjonen består av Frida Danmo, Karl-Martin Hogsnes og en av Norges mest erfarne spillkritikere, Rune Fjeld Olsen. I tillegg har de andre redaksjonsmedlemmer som er innom fra tid til annen i Tanya Pettersen, Jan-Martin Svensen, Andreas «Viking» Bjørkhaug og Nicklas Halvorsen.
Svar fra Rune Fjeld Olsen:
Hva er det som gjør podkasten deres unik?
– Det er faktisk den eneste podkasten i verden der man regelmessig kan høre hva Karl, Frida og Rune mener om spill (og sånt).
Hvordan lager man en god podkast?
– Det finnes det ikke noe godt svar på – det finnes fantastisk gode podkaster som er manusbaserte og som dramaturgisk ligger nærmere hørespill eller radiodokumentar. Og det finnes fantastisk gode podkaster som ikke har manus i det hele tatt. Det viktigste for oss er nok å kombinere faglig og redaksjonell tyngde med uformelle samtaler. Vi elsker å lage denne podkasten selv, og det at vi koser oss tror vi smitter over på lytterne.
Holder dere på om fem år?
– Det er vi 99 prosent sikre på at vi gjør, ja.
Nerdelandslaget

Denne podkasten kom som en rakett i 2019, og selv om «Nerdelandslaget» bare er seks år gammel så har Stian Blipp, Andreas Hedemann og de andre klart å runde hele 600 episoder gjennom faste ukentlige episoder og en rekke tematiske sidepodkaster med det passende navnet «Sidequest».
I likhet med Level Up Norge har «NL» et stort nettverk av tilhengere på Facebook og Discord, og gutta har til og med laget en egen nerdebok til glede for veldig mange «landslagsspillere».
Med seg i redaksjonen har nevnte Blipp og Hedemann med seg Steffen Lund, Ida Dorthea Wiken-Brandt, Hasse Hope og Ina Luna Gundersen.
Svar fra Andreas Hedemann:
Hva er det som gjør podkasten deres unik?
– «Nerdelandslaget» er nok nærmere et radioprogram enn en tradisjonell podkast - litt som «Filmpolitiet» på P3. Vi produserer veldig mye innhold til episodene, i form av skrevne nyhetsmanus, anmeldelser, musikk, hyllester til spill, konkurranser, taler og reportasjer. På den måten blir hver episode nærmere et slags magasinprogram med regi enn en mer tradisjonell og løsere podkast.
Hvordan lager man en god podkast?
– Alle som jobber med «Nerdelandslaget» elsker radio, og har elska det hele livet. Både Stian og Andreas begynte sine karrierer i NRK P3, og Ina jobber der i dag. Alle lyttere har selvsagt ulike preferanser for hva de ønsker seg i en podkast, og det er helt strålende; på den måten blir det mediemangfold. For oss er det viktig at kjemien og flyten mellom innholdsskaperne først og fremst er på plass, i tillegg til at innholdet er helt nødt til å være underholdende. Det må føles for lytteren som om vedkommende sitter sammen med programlederne og deler entusiasmen.
Holder dere på om fem år?
– Selvsagt! Vårt mål er at «Nerdelandslaget» sees på som et så sterkt format i seg selv at programmet produseres om 100 år, med helt andre programledere. Det jobber vi for hver dag.
Rad Crew

«Rad Crew» er en av Norges eldste spillpodkaster, med røtter tilbake til 2011 og over 700 episoder av hovedshowet. Kjernecrewet består av Jostein Hakestad, Are Ness Fløgstad og Stian Askeland, men de har også flere som rullerer inn og ut, blant annet Linn Svendsen, Ida Joynt og Inger Lise W. James.
Svar fra Jostein Hakestad:
Hva er det som gjør podkasten deres spesiell?
– Jeg vil si det som definerer oss mest er det ekte kameratskapet vi har, samt humoren som mange lyttere trekker frem. Jeg mener jo vi er den morsomste spillpodkasten, og som standupkomiker er jeg alltid opptatt av å finne morsomme vinklinger på ting innenfor spillsfæren. Vi har også en enorm samlet kunnskap om dataspill som strekker seg over flere tiår, og jeg er stolt av det.
Hvordan lager man en god podkast?
– En god podkast er som en buffet: Det finnes alltid noe for noen der. I spillsammenheng vil det si nyheter, omtaler, humoristiske innslag, dypdykk i sære ting, det skal alltid være noe for enhver i hver episode. Jeg innser at akkurat der skiller jeg meg nok fra konsensus rundt podkasts siden de fleste av de største podkastene er mye mer fokuserte (på en enkeltgjest, et enkelt tema osv). Og en annen ting! Overflod av kunnskap og entusiasme er et must.
Holder dere på om fem år?
– Ambisjonen er der. Dog er podkaster alltid i endring, så formatet eller mediet kan endre seg såpass mye at vi eksisterer i en annen form. Du vet aldri. Jeg kan garantere en ting: Jeg (Jostein, red.anm.) slutter aldri å snakke inn i en mikrofon så lenge jeg lever. Og så lenge folk vil høre på.
LOLbua

«LOLbua» består i hovedsak av spillveteran Jon Cato Lorentzen og Lars Richard Olsen. Med årene har redaksjonen vokst, og spin-off-podkaster som «Spillrevyen», «RageQuit», «Likkos Univers m/Gjedda» og «Lars og Ståle Løser verdensproblemer» har sett dagens lys. Også «Spæll» ble etter hvert tilknyttet. For tiden er Mats Rindal Johansen og Filip Mauricio Taront Encicio Fløgstad faste bidragsytere.
Podkasten startet opp i 2013, og rundet nylig episode 550. «LOLbua» er en av få norske podkaster som slipper nye episoder hver eneste uke – uansett om det er ferie, jul eller pandemi.
Svar fra Lars Richard Olsen:
Hva er det som gjør deres podkast unik?
– Vår største stjerne er Jon Cato, en av de mest kunnskapsrike i Norge på spillindustri, utvikling og kultur. Hans ego må riktignok holdes i sjakk – heldigvis har han Lars til det. Vi har også et av landets største spillpodkast-samfunn og betydelige Patreon-inntekter, som blant annet gjør live-shows mulig. Nylig arrangerte vi Tiltkast 4.0 sammen med en rekke andre podkaster. Akkurat nå går vi måned for måned gjennom spillhistorien for å kåre tidenes beste spill – vi er i 1990.
Hva gjør en podkast god i deres øyne?
– Du må skille deg ut på en god måte. Ellers finnes det ingen regler. Det er for mange podkaster med hvite menn. Heldigvis har vi flerkulturelle Filip på laget.
Holder dere fortsatt på om fem år?
– Ja, klart det. Vi må holde på i over åtte år til for å komme gjennom hele spillhistorien fram til januar 2025, så vi har ingen planer om å gi oss med det første.
Spæll

Den særdeles hyggelige podkasten «Spæll» drives av tromsøværingen Adrian Haugen og sørlendingen Håkon Puntervold. De ble kjent gjennom det norske retrospillmiljøet etter et besøk på Retrospillmessen i Sandefjord i 2014, og fire år senere startet de podkasten sammen. Det startet forsiktig, men de har nå gitt ut episoder annenhver uke siden 2020 (med unntak av ferier). I skrivende stund har de totalt 147 episoder, og nærmer seg snart 150.
Svar fra Adrian og Håkon:
Hva er det som gjør deres podkast unik?
– Vi gjør et dypdykk i temaene vi snakker om. Episodene er fokuserte, strukturerte, informative og veldig nostalgiske. Vi ønsker at lytterne skal få mer kunnskap om det vi snakker om, samtidig som de kjenner på nostalgien. Episodene skal være tidløse, så du kan høre dem både når de kommer ut og fem år senere. Dagsaktuelle «hot news» overlater vi til andre i spillpodkast-Norge.
Hva gjør en podkast god i deres øyne?
– Den må være underholdende. Selv om man kan prate lenge, er det viktig å pakke innholdet slik at lytteren får med seg det viktigste og kan ta det med seg videre. Vi er også veldig opptatt av god lydkvalitet – riktig utstyr er avgjørende. Webcam- eller headsetmikrofoner fungerer ikke.
Holder dere fortsatt på om fem år?
– Ja! Vi har holdt på i syv år og er ikke halvveis i temaene vi vil dekke. Vi har en lang liste med temaer som vi fortsatt ønsker å ta for oss, så vi har absolutt planer om å fortsette.
Spillmatic

Podkasten «Spillmatic» består i dag av Erling Rostvåg, Øystein Engedal og Aslak Borgersrud som faste medlemmer – en besetning som har vært byttet ut flere ganger siden oppstarten.
Podkasten startet opp i august 2008, og er dermed den lengstlevende spillpodkasten i Norge. Nylig feiret de episode 600 med et live-show på Tilt. De har til og med en Wikipedia-side.
Svar fra Erling Rostvåg:
Hva er det som gjør deres podkast unik?
– «Spillmatic» er for deg som liker dataspill og hip hop. Samtidig er vi en slags løpende ukesrapport fra tre menn i sin beste alder, med varierende syn på både spill og samfunnet rundt. En uke kan vi hylle de minst populære Zelda-spillene, neste uke snakker vi om Pride, Trump eller Vålerenga.
– Ambisjonsnivået vårt synker jevnt og trutt, og i økende grad er podkasten bare en unnskyldning for å henge med kompiser. I vår alder må vennskap institusjonaliseres, og den enkleste måten å gjøre det på er å skru på mikrofonen hver onsdag fra ni til ti. Og så er vi den eneste spillpodkasten på ekte radio – DAB, du veit!(Neste podkast på listen begs to differ, red.anm.)
Hva gjør en podkast god i deres øyne?
– Nesten det samme som gjør dataspill bra: Det kommer an på hva du liker og hvorfor du hører på. Mange får et nært forhold til programlederne over tid, så da er det en fordel at de faktisk er ålreite folk. Vi liker god lyd. Og vi liker hverandre. Så vi skjønner ikke hvorfor noen ikke skulle like «Spillmatic».
Holder dere fortsatt på om fem år?
– Ja. Erling har sagt han må holde på til han er 50, så han kan si han har gitt ut podkast halve livet. Øystein hevder at 70 prosent av all hans livsglede er å skru på knotter på miksere. Og Aslak har bare ikke noen andre venner. Så ja, definitivt.
Snålt Snop og Spill

«Snålt Snop og Spill» består av Zofia Konieczka (skuespiller og Twitch-streamer), Stian Henriksen (stemmeskuespiller og programleder), Julian Buckholm Taknæs (vernepleier med bachelor som fokuserer på dataspill og helse), og Daniel Alexander Danielsen (animatør). Samtlige er sterkt engasjerte i spill som kunst- og kulturuttrykk.
Podkasten har gitt ut en ny episode annenhver lørdag siden oppstarten i januar 2023. Med bonusinnhold som anmeldelser og annet, teller arkivet i skrivende stund 108 episoder.
Svar fra Julian Buckholm Taknæs:
Hva er det som gjør deres podkast unik?
– I «Snålt Snop og Spill» fokuserer vi på mangfold i spill – både i selve spillene og i spillkulturen og samfunnet rundt. Hos oss får du dekning av spillarrangementer i hele landet, intervjuer med norske spillutviklere og god energi i studio. Vi anmelder nye spill og snakker om hva som skjer i spillverdenen, samtidig som vi alltid deler hva vi selv har spilt siden sist – gammelt og nytt. Og ikke minst: I hver episode tester vi snålt godteri.
– Hver episode er en redigert direktesending fra Radio Nova, hvor vi også kan høres annenhver lørdag.
Hva gjør en podkast god i deres øyne?
– En god podkast er en samtale som fanger deg. Du skal føle deg underholdt, men også som om du har lært noe nytt. En god podkast føles som en trygg venn – den løfter deg, og inspirerer deg til å prøve noe nytt. Lyddesign er noe av det viktigste, og det er noe vi er stolte av å prioritere høyt.
Holder dere fortsatt på om fem år?
– «Snålt Snop og Spill» er et program vi ønsker skal vare så lenge dataspill finnes. Vi har aldri gått glipp av en episode, og har ingen planer om å begynne med det. Uansett om det er en travel dag på jobb eller en rolig feriedag, så er vi der.
Reboot

«Reboot» startet opp i 2022 og har siden levert over 125 episoder, inkludert flere spesialepisoder med fokus på enkeltspill eller temaer.
Redaksjonen består av Thommie Myhrvold (programleder og lydtekniker), Thomas Marynowski (grunnlegger og redaktør) og Tim Oudenstad (grunnlegger og teknisk ansvarlig).
Svar fra Tim Oudenstad:
Hva er det som gjør podkasten deres unik?
– Det som er unikt med oss er at vi har et relativt bredt innhold: Hjertet vårt ligger i gaming, men vi er også opptatt av å formidle relevant innhold kan knyttes opp mot gaming som kultur, det være seg filmer, serier eller for den saks skyld litteratur eller musikk. Vi er en aktualitetspodkast, som betyr at vi prøver å snakke mest om aktuelle ting, og ikke minst snakke med aktører som er aktuelle fra norsk spillbransje i kontekst av priser, spilllanseringer, etc. Vi har blant annet snakket med Are fra Hyper Games og Jostein fra «Rad Crew».
– Ergo prøver vi i størst mulig grad å ha et norsk perspektiv på ting - uten at det ekskluderer nyheter og spill fra utlandet på noe som helst måte. Vi er tilgjengelig på alle podkastplatformer, og jobber etter Vær Varsom-plakaten.
Hvordan lager man en god podkast?
– For oss er en god podkast en podkast som gir deg noe du ikke får noe annet sted. Unike perspektiver som ikke «harker» opp meninger man har lest på nettet i ny drakt. I tillegg må man ha et solid medmenneskelig verdigrunnlag i bunn (politisk og sosialt) og ha respekt for at man er uenige i enkelte ting. Det er ikke viktig at alle i en redaksjon er enige om alt – det er snarere en fordel at man er uenig fordi det belyser en sak fra flere sider. I tillegg må man ha god lyd. Ingen gidder å høre på en podkast med dårlig lyd over tid, uansett hvor godt innholdet er.
Holder dere på om fem år?
– Vi opererer ikke med en sluttdato, og hvis ikke livssituasjonen til redaksjonsmedlemmene endrer seg drastisk på et tidspunkt, kan jeg ikke se for meg at «Reboot» ikke eksisterer om fem år.
Bråss

«Bråss» består av brødrene Adrian Ramberg (37) og Aleksander Ramberg (44). De bor på hver sin kant av landet og spiller som oftest inn podkasten over internettlinja. Podkasten har et tydelig fokus på Nintendo, og bygger på deres felles interesse for både nostalgiske og nye Nintendo-spill.
«Bråss» startet i slutten av 2019, og har til nå gitt ut snart 100 episoder. Hovedserien teller 78 episoder, der de kommenterer nyheter, diskuterer aktuelle Nintendo-spill og driver litt generell prat. I tillegg har de ekstraepisoder ved behov, for eksempel etter Nintendo Direct-sendinger, og har tidligere hatt en retroserie kalt «Re-Play». Nå planlegger de også sporadiske «Bråss Spesial»-episoder med tidløst innhold.
Svar fra begge brødrene:
Hva er det som gjør podkasten deres unik?
– I norsk spillpodkast-sammenheng er vel det som gjør oss litt unik at vi er en ren Nintendo-fan-podkast. Det finnes mange Nintendo-podkaster der ute, men vi er så vidt vi vet fortsatt den eneste norske.
– Det er kanskje både en styrke og en svakhet med vår podkast. Vi velger å fokusere på at det er en god ting at vi alltid har Nintendo som hovedfokus og som en rød tråd i podkasten vår.
Hvordan lager man en god podkast?
– Vi var begge glade i podkastformatet i flere år før vi startet med egen podkast. Det er trivelig å høre på andre som har den samme interessen og som deler av sin kunnskap og entusiasme. Og så liker vi at mange podkaster er nisje, og at mange podkaster der ute fortsatt er hjemmelagde og gratis.
– Så er vi begge enige i at lyd er viktig. Lyd er førsteinntrykket. Har en podkast for dårlig lyd så blir det fort at man velger den bort. Vi vektlegger lydproduksjon i vår podkast, først og fremst med bruk av egenprodusert musikk og jingler.
– Vi setter pris på når andre podkaster tør å være litt ekstra kreative, det kan for eksempel være «sketsjer» eller «bloopers» – litt ekstra krydder.
Holder dere på om fem år?
– Ja, det både håper og tror vi. Etter åtte år med Nintendo Switch – og over fem av disse årene med podkasten «Bråss» – er vi nå på full fart inn i et generasjonsskifte og en ny epoke for Nintendo med Switch 2. Det er rett og slett en fantastisk spennende tid å være Nintendo-fan.
Cross Over Gaming

«Cross Over Gaming» består i dag av trioen Ingar Takanobu Hauge, Peter Ljøkjell og John-Edvard Genius. I tillegg deltar Mats Jakob Nesmann fra det glade Sørlandet av og til, og de har stadig besøk av ulike gjester. Podkasten spiller inn nye episoder omtrent annenhver uke.
Serien startet høsten 2018 og totalt har de nå mer enn 150 vanlige episoder, i tillegg til flere bonusepisoder, blant annet i den retrofokuserte serien «Cross Older Gaming» (tidligere «RetroSpelLauget»). Det totale episodetallet er dermed noe høyere.
Svar fra Ingar Takanobu Hauge:
Hva er det som gjør deres podkast unik?
– Det mest spesielle er nok at podkasten vår har et kristent utgangspunkt. Til daglig er alle tre enten ansatt eller engasjert i arbeid i kirkelig regi, så dette former også noe av måten vi betrakter spill og spillkulturen på. Det betyr ikke at vi har en forkynnende podkast, men at vi i blant tar opp temaer og problemstillinger knyttet til tro, livssyn og religion der dette berører spill og dette føles naturlig.
– I tillegg er vi nok den spillpodkasten i Norge med minst interesse for FromSoftware-spill. Hvorvidt det er positivt eller negativt får folk tolke som de vil.
Hva gjør en podkast god i deres øyne?
– Det viktigste for en god podkast er ikke øyne, men ører, så god lyd er definitivt en nøkkelfaktor. Det å få god kvalitet på selve lydsporene og fin balanse mellom de ulike stemmene gjør mye for å skape en bedre lytteropplevelse. Det er også viktig å få til god synkronisering mellom de ulike lydsporene, spesielt hvis man spiller inn over internett.
– Balanse mellom humor og alvor er også viktig. Det er også en styrke hvis podkastens medlemmer er litt forskjellige, slik at ulike synspunkter og spillinteresser kommer frem. Variasjon og ulike preferanser er bare en styrke, ikke en ulempe.
Holder dere fortsatt på om fem år?
– Vi har alle en tendens til å prate om spill uansett om det står en mikrofon foran oss eller ikke, så dersom spillbransjen fortsatt er her om fem år ser vi ingen grunn til å gi oss.
RageQuit

«RageQuit» består av Ståle Baldvinsson, Dag Thomas Olsen, Kristian Tjessem og Celine Schefte Martinsen.
Ståle er en syngende eks-ambulansearbeider med sans for repetitiv spilling, store følelser og enda større bortforklaringer. Dag Thomas er en KI-utvikler og tidligere «WoW»-legende med uflaks i magen og et talent for uhell og nysgjerrighetsdrevne katastrofer. Kristian er en fotograf og nettverksnerd som elsker Commodore 64 og patruljerer gatene med «HAWK2AH»-skilt på bilen. Celine er kommunens sosiale medier-dronning med et mystisk kjellerkjøleskap og en kjærlighetssjekkliste som krever «TV oppå falukorven».
Podkasten startet høsten 2020 med episoden «LoLbua-barnet RageQuit blir født», og har nå over 140 ordinære episoder samt diverse bonusepisoder.
Svar fra Celine Martinsen:
Hva er det som gjør deres podkast unik / spesiell?
– «RageQuit» er kjent for å være null filter – her får du ærlige meninger, bannskap, latter og frustrasjon uten at noe pakkes inn. Den fremstår som en slags anti-mainstream spillpodkast, hvor vertene heller driter seg ut enn å polere det de sier. Humoren er en sentral del av podkasten. Episodene preges ofte av intern spydighet og knallhard jargong, tull og tøys midt i seriøse spilldiskusjoner og overraskende sidespor. Lyttere som liker energien til en vennegjeng som skriker og ler, føler seg fort hjemme.
Hva gjør en podkast god i deres øyne?
– God dynamikk.
Holder dere fortsatt på om fem år?
– Hvis noen gir oss spenn for det vi produserer, så ja!
cd SPILL

Retropodkasten «cd SPILL» består av Sigve Digernes og Erik-André Mamen. I tillegg har de Anette Jøsendal som tegner cover art til hver eneste episode, samt Joachim Froholt som skriver en artikler om alle episodene og publiserer det på spillhistorie.no
Erik-André, kjent som «MrMamen», står som regel for de grundige dypdykkene i spillhistorien. Han kombinerer innsiktsfull analyse med en solid dose nostalgi, mens Sigve bringer muntre betraktninger samtidig som han ikke er redd for å møte spillklassikerne med et kritisk blikk.
Podkasten ble unnfanget i 2019 over øl på «Spillquiz» på Tilt, og startet for fullt i mars 2020. De har i skrivende stund spilt inn 117 ordinære episoder, i tillegg til flere bonusepisoder.
Svar fra Sigve og Erik-André:
Hva er det som gjør deres podkast spesiell?
– «cd SPILL» fokuserer utelukkende på gamle PC-spill fra forrige årtusen – med særlig vekt på DOS. Hver episode tar for seg ett spill og kombinerer personlig nostalgi med historikk, musikk og vurdering av spillets spillbarhet i dag. Det hele er krydret med lydklipp og musikk fra spillene.
Hva gjør en podkast god i deres øyne?
– God formidling! Vi elsker podkaster som både underholder og lærer bort noe, særlig når komplekse temaer blir forklart på en engasjerende og enkel måte.
Holder dere fortsatt på om fem år?
– Vi håper det! Kanskje har vi da beveget oss videre til spill fra 2000-tallet eller endret format – men cd SPILL vil leve videre i en eller annen form.
– P.S. Tittelen «cd SPILL» er kommandoen man skrev inn i DOS for å komme inn i spillkatalogen. Men noen antar det handler om CD-spill (ROMs), noe som jo også har en del overlapp med spillene vi prater om fra 90-tallet, så på sett og vis fungerer den tolkningen ganske bra den også.
Hvilken spillpodkast lytter du til fast hver uke? Skriv i kommentarfeltet.
Til orientering: Undertegnede har gjestet både «Nerdelandslaget» og «Rad Crew», men vi garanterer at disse ikke fikk spesialbehandling i forbindelse med denne saken – tvert imot.