Månestrategi fra bransjeveteran

Joe Ybarra annonserer Kickstarter-spillet Shackleton Crater.

Joe Ybarra har vært med i spillindustrien i over 30 år, og var blant annet produsent hos et nystartet Electronic Arts tidlig på åttitallet. I sin lange karriere har han vært med å skape spillklassikere som M.U.L.E., Starflight, The Bard's Tale, Seven Cities of Gold, Wasteland, Circuit's Edge og nyere spill som Age of Mythology og The Matrix Online.

Nå har han startet et nytt studio, Joe Got Game, som har satt i gang arbeidet med et turbasert strategispill for PC og mobile plattformer. Det heter Shackleton Crater, og gir spillerne i oppgave å kolonisere månen.

Realistisk månekoloni

Spillet skal være basert på faktiske data om månen, dagens romteknologi og «hard science fiction». Handlingen foregår over 100 år, og er delt i fire separate faser. I den første fasen må spillerne etablere seg og starte produksjon av det som trengs for å overleve på månens overflate.

Koloniseringen foregår i Shackleton Crater, et nedslagskrater nær månens sydpol. NASA tror dette kan være en god kandidat for en ekte månebase, ettersom det nesten alltid er sollys lands kantene, og man regner med at bunnen av krateret kan romme store mengder is. Dermed får kolonien tilgang på både solkraft og vann, som er nødvendig for at menneskene skal overleve der.

Spillet ser ut til å bli flerspillersentrert, og skal kunne spilles på et bredt utvalg plattformer. Utover det vet vi for øyeblikket lite om prosjektet. Joe Got Game planlegger en Kickstarter-kampanje for å samle sammen et budsjett, og det ser ut som denne er like rundt hjørnet. Med tanke på at rollespillet Torment: Tides of Numena tar all oppmerksomheten akkurat nå, gjør de kanskje lurt i å vente litt med Kickstarter-debuten.

Les også: Anmeldelse: Journey to the Moon
Les også: Bli med til verdensrommet

Siste fra forsiden