Microsoft turte ikke satse på Heavy Rain

Var redde for skandaler over kontroversielt innhold.

Før Heavy Rain festet seg som en Sony-eksklusiv tittel i PlayStation 3-katalogen, var utvikler Quantic Dream i snakk med flere potensielle utgivere. Dette forteller studiosjef og skaper David Cage ifølge Digital Spy under et BAFTA-arrangement.

Også Sony-rival Microsoft skal ha vært interesserte, og skal ah skrytt av forgjengertittel Farenheit men skal ha fryktet kontrovers på grunn av spillets tematikk: bortføring av barn.

– De ble redde fordi Heavy Rain handlet om bortførte barn. «Dette er et problem, og vi vil endre det», sa de. Vel, vi kunne jo ha brukt kidnappede katter, men det ville ha blitt noe annet, spøker den inspirerte spillutvikleren.

David Cage. (Foto: Audnu Rodem, Gamer.no)

At Microsoft ønsket å endre spille var grunn nok for Quantic Dream å bryte forhandlingene. Cage understreker dog at dette ikke er sutring eller kritikk rettet mot Microsoft, men at Sony nok var mer i på nett med hva utvikleren ønsket å gjøre.

– Vi forsto hverandre, og det var slik Heavy Rain skjedde.

Nytt følelsesdrama rundt hjørnet

Heavy Rain er et spill som tar opp tematikk som farsrolle og hvor langt man er villig til å gå for noen man elsker. Mottagelsen ved lansering i 2010 var stort sett positiv fra vår side, med noe kritikk av historien og enkelte mekaniske elementer.

Om en måned kommer Quantic Dreams nyeste spill, Beyond: Two Souls. Den dramatiske tonen videreføres fra Heavy Rain, med tematikk som svipper innom liv etter døden. Skusepillerne Ellen Page (Juno, Inception) og Willem Dafoe (Boondock Saints, Spider-Man) er to av skuespillerne som låner sine talenter til spillet.

Les også: Sniktitt på Beyond: Two Souls Les også: Intervju med David Cage

Siste fra forsiden