Neste Mass Effect bruker Battlefield-motor

Serien har blitt overtatt av BioWares Montreal-studio.

Selv om Mass Effect 3 ga oss slutten på trilogien om romhelten Shepard, er serien langt fra over. Nå har Yanick Roy, som er sjef for BioWares studio i kanadiske Montreal, postet et innlegg på selskapets blogg. Her røper han at det nå er Montreal-studioet og ikke det gamle Edmonton-studioet som har fått hovedansvaret for det neste spillet i Mass Effect-serien.

Casey Hudson, som har hatt hovedansvaret for serien, vil fortsatt være produsent for det nye spillet.

Bloggposten fra Yanick Roy inneholder veldig lite konkret informasjon om prosjektet, men én ting kommer frem. De forrige Mass Effect-spillene har alle brukt Epics Unreal-grafikkmotor, men det vil ikke det nye spillet gjøre. I stedet vil det benytte seg av den svenskutviklede Frostbite 2-motoren, som ble introdusert med Battlefield 3.

Si farvel til Unreal-teknologien.

Dette er samme motor som det kommende Dragon Age-spillet bruker, og Roy lover at teamet vil utnytte mange av de nye systemene Dragon Age III-teamet allerede har utviklet for motoren.

– Spillet vil ha stor respekt for arven som har blitt bygd opp i løpet av de tre første spillene. Men nå som vi har konkludert den originale trilogien og gått over til en ny motor, utforsker vi nye retninger både med tanke på spillmekanikk og historiefortelling, sier Yanick.

Men Mass Effect-tilhengerne trenger ikke frykte at endringene blir for radikale:

– Du kan fortsatt forvente at seriens grunnpillarer vil være fullstendig inntakte. Disse inkluderer varierte utenomjordiske raser, en enorm galakse som må utforskes og selvsagt rik, filmatisk historiefortelling, sier han.

Les også: Anmeldelse: Mass Effect 3
Les også: Mass Effect 1 til PS3

Siste fra forsiden