Sniktitt

Skylanders: Spyro's Adventure

Hva om lekene dine kunne komme til live?

LONDON (Gamer.no): Skylanders: Spyro's Adventure har en god del å bevise. Det er en kjensgjerning at den godt over ti år gamle serien med den lilla dragen har vært preget av en rekke titler uten særlig videre utvikling de siste årene. Hva er det da som kan gjøre dette nye tilskuddet verdt å spille?

Jeg fikk prøve spillet selv i London, og må innrømme at inntrykket jeg satt igjen med ble helt annerledes enn det jeg hadde forventet. Skylanders: Spyro's Adventure kan vise seg å bli en av de mer interessante utgivelsene for barn i tiden fremover, men ikke nødvendigvis på grunn av selve spillet.

Teknologien i fokus

Det som gjør Skylanders: Spyro's Adventure så merkverdig anderledes sammenlignet med tidligere Spyro-spill, er måten det smelter sammen håndfaste leketøy og videospill. Ja, jeg er klar over at lignende ting har vært gjort tidligere – fra R.O.B, Nintendos spillkumpan for de venneløse, til The Eye of Judgment, Sonys kortspill. Men utvikleren Toys for Bob har denne gangen utviklet en robust teknologi, som ikke bare fungerer på tvers av konsoller, men som jeg tror kan utvikles videre.

Gill Grunt på toppen av «the Portal of Power» – spillets figurscanner.
Gill Grunt på toppen av «the Portal of Power» – spillets figurscanner.

Om du kjøper spillet vil det i boksen følge med tre av totalt 32 mulige lekefigurer og en figurscanner, kalt «the Portal of Power», som må brukes for å kunne spille. Den lilla dragen Spyro er selvfølgelig inkludert i alle boksene. De resterende 29 figurene skal kunne kjøpes hver for seg i leketøysbutikker rundt om i hele verden.

Du plasserer en av figurene på scanneren, scanneren leser inn figurens data, og den aktuelle figuren vil dukke opp på skjermen, klar til å styres av spilleren.

Når du så er lei av å spille med figuren, eller bare vil bytte den ut for å benytte en annen figurs egenskaper, river du den bare av scanneren og erstatter den med en ny figur. Dette skjer umiddelbart. Du trenger ikke vente mer enn ett sekund før den nye figuren er klar til bruk.

Kanskje mest imponerende av alt: All progresjon, alle oppgraderinger og utrustningsgjenstander som figuren opparbeider seg under spillingen er lagret direkte på selve figuren. Dette betyr at man kan ta de med seg til kompisen som også eier spillet og bruke figurene der. Har du og komisen din forskjellige konsoller? Ikke noe problem, figurene kan brukes på tvers av konsoller. Bare plasser to figurer på scanneren, så registrerer spillet med en gang at dere ønsker å spille sammen.

– Vi vil gi lekene hukommelse

Selve spillet minner mye om det vi har sett fra Travelers Tales' LEGO-spill de siste årene. Du løper rundt i brettene, løser enkle gåter, bekjemper fiender, og hamstrer inn horder av samlegjenstander som ligger mellom deg og slutten på brettet. Det hele er gjennomført med et barnlig og fargerikt utseende som tydelig søker å appellere til aldersgruppen fra fem til tolv.

– Da vi begynte med prosjektet ønsket vi å gi lekefigurene hukommelse. På denne måten kunne vi da blande leketøy med videospill. Vi ville at de opplevelsene som spilleren og figuren deler skal huskes av begge partene, kunne Activisions Jared Yeager fortelle oss.

Spyro griller fiendene.
Spyro griller fiendene.

Plottet er enkelt: Spyro og resten av figurene er egentlig portalvoktere fra verdenen Skyland som har blitt gjort om til leketøy i vår verden av den onde Kaos. Figurene trenger derfor spillerens hjelp for å kunne komme seg inn i Skyland igjen, og sammen må de redde verdenen fra Kaos.

Alle figurene er unike. Den amfibiske Gill Grunt skyter rundt seg med en harpun og kan bevege seg i vann, mens skjelettknekten Chop Chop bruker skjoldet sitt til å beskytte seg med mens han tålmodig venter på en åpning i fiendens forsvar. Det virker som om resten av figurgalleriet vil by på lignende sprell, og man kan se for seg at to spillere sammen vil kunne utnytte strategier basert på to forskjellige figurers egenskaper.

Gåtene du må løse underveis er enkle – stort sett baserer de seg på å flytte kampesteiner eller skilpadder rundt omkring for å komme seg gjennom et område. Ikke særlig utfordrende, hverken for liten eller stor. Jeg håper spillet byr på smartere og mer varierte gåter enn det vi ble vist – de burde helst være tilfredsstillende å løse, men jeg opplevde de som irriterende, meningsløse hindringer.

Gill Grunt fyrer av en vannsalve.
Gill Grunt fyrer av en vannsalve.

En annen ting som har potensialet til å bli frustrerende er bevegelsesbegrensningen som oppstår når to personer spiller sammen. De to figurene kan nesten ikke bevege seg fra hverandre før spillet stopper opp og krever at avstanden krympes.

Hver figur er knyttet til en av åtte elementformer, og dette påvirker hvordan du spiller deg gjennom brettene. Noen av områdene i brettene er kun tilgjengelige for figurer som tilhører til et spesifikt element. For å få tilgang til disse elementbegrensede områdene kan man når som helst skifte ut figuren man spiller med ved å ta plastikkfiguren av scanneren og plassere en ny figur der i stedet. Figuren kalt Eruptor er for eksempel knyttet til ild-elementet, og kan dermed bare komme seg inn i de ekstra-områdene som er forbeholdt ild-elementet.

Det er ingen tvil om at akkurat dette begrensende aspektet av spillet eksisterer for å selge de ekstra figurene ved siden av. Litt spekulativt føles det jo, og noen går sikkert så langt som å anskaffe seg alle figurene. Mens utvikleren og Activision antageligvis har satt håpet sitt på at man kjøper seg én figur innen alle elementtypene – det vil si totalt åtte.

Hvem er best? Spyro eller Gill Grunt?
Hvem er best? Spyro eller Gill Grunt?

Et mer spennende aspekt av spillet er muligheten spillere har til å kjempe mot hverandre – figur mot figur. Dette Pokémon-aktige konkurranseelementet tar i bruk figurenes egenskaper i mellomstore kamparenaer der figurene slåss mot hverandre. Alt foregår i sanntid – ingen turbaserte kamper her altså. Aspektet hinter også om hvordan spillets teknologi kan brukes på andre spilltitler senere om det slår an.

Konklusjon

Teknologien er nok den mest imponerende delen av Skylanders: Spyro's Adventure, og den fungerte feilfritt i min test. En slik sammensmelting av leketøy og spill er spennende av flere grunner – ikke minst for hvordan det vil fungere i Skylanders: Spyro's Adventure, men også for mulige fremtidige bruk av slike idéer.

Da er det litt trist at selve spillet ikke ser ut til å være like spennende. Joda, de utallige LEGO-spillene de siste årene har vist at det er mulig å lage underholdende spill som appellerer til folks samlemani, og Toys for Bob har helt klart plukket opp og brukt akkurat denne barnespillkonvensjonen godt. Men gåtene vi fikk prøve virket enkle og kjedelige – antageligvis også for femåringer, og figurenes avstandsbegrensning under flerspillerdelen, slik den er justert nå, kan bli irriterende i enkelte situasjoner.

Skylanders: Spyro's Adventure kommer i løpet av årets siste kvartal til Wii, PlayStation 3, Xbox 360, 3DS og PC. Vi fikk oppgitt at prisen for en pakke som inneholder spillet, portalen og tre figurer blir 69 dollar, noe som betyr at pakken mest sannsynlig blir å koste mellom 600 og 700 kr her i Norge.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen