Sony: – Flertallet vil ikke kjøpe spill digitalt

PlayStation 4-gjengen vil la deg velge en god stund fremover.

I et intervju med Gamesindustry.biz forteller Sony-toppen Guy Longworth at selskapet ønsker å fortsette med dagens fysiske modell litt til. Selv om Sony ser på den digitale modellen som et voksende marked er de ikke rede til å kappe forhandlerleddene og spilldiskene. De vil heller ha en jevn balanse mellom de to ytterpunktene.

– Våre digitale marked vokser kjapt, og vi har også et sterkt forhold til våre nøkkelpartnere i forhandlerleddene. Det vi prøver å gjøre er å by på et relativt balansert tilbud, og heller la kundene bestemme, sier han.

– Vi prøver ikke å gi en av modellene en fordel, vi tror på å gi forbrukerne et valg. Det er klokkeklart at flertallet vil gå ned til GameStop eller Best Buy; de ønsker ikke å kjøpe spill digitalt på nåværende tidspunkt, fortalte Sony-toppen i intervjuet.

Usikker fremtid

Longworth synes det er vanskelig å forutse hvordan salgsmodellen kommer til å endre seg, og tror ikke at spådommene om en snarlig heldigital fremtid er noe å gå etter.

The Last of Us klokker inn på 24 GB.
The Last of Us klokker inn på 24 GB.

– Jeg tror fysiske spill kommer til å være på markedet mye lengre enn enkelte virker å tro, forteller han.

Longworths argument er ikke utenkelig. Nye spill krever stadig mer og mer plass, og ikke alle deler av kloden har et godt utbygd internett som kan takle å laste ned store spill. For eksempel krever The Last of Us 24 GB med lagringsplass.

Sony prøvde seg på en heldigital konsoll i 2009, med håndholdte PSP Go. Konseptet var å tilby PlayStation Portable-spill digitalt via PlayStation Network, og kappe fysiske spill helt. Konsollen ble aldri noen suksess.

Les også: Alle PS4-spill vil være nedlastbare
Les også: Vi har kåret den beste digitale spillbutikken for PC

Kommentarer (37)

Forsiden akkurat nå

Til toppen