Oppdatering (14:17): En tidligere EA- og DICE-ansatt hevder i etterkant av Söderlands uttalelser at det er kjent i Stockholms utviklermiljø at DICE jobber med Mirror's Edge 2. Informasjonen kommer fra Benjamin Cousins, som nå jobber som for ngmoco i Sverige, i en tweet. Vi etterlyste en kommentar fra EA, men de ønsket ikke å kommentere saken.
Opprinnelig sak følger
I et intervju med Official Xbox Magazine forteller EA Games’ nestleder Patrick Söderlund at DICE-gjengen ikke bare jobber med Battlefield for tiden.
Spillbladet spurte Söderlund om det er vanskelig å rettferdiggjøre risikofylte prosjekter slik som Mirror’s Edge når etablerte serier selger godt, hvorpå Söderlund svarte med et slags ’tja’.
– Vel, det kommer an på. Kanskje er det vanskelig og kanskje er det ikke vanskelig. Det er også viktig for oss – DICE-gjengen har omtrent 300 folk i Stockholm-studioet nå, og ikke alle jobber med Battlefield-relaterte ting. Og det er et bevist valg, for vi ønsker ikke å være en Battlefield-fabrikk, forteller Söderlund.
EA-nestlederens uttalelser føyer seg godt inn under rykter som gikk sin seiersgang tidligere i år. Ryktene kom etter at en tidligere DICE-ansatts CV listet opp et hemmelig prosjekt som skal ha vært under utvikling siden november 2010.
Populær spillmotor
DICEs Frostbite 2-motor har blitt, og kommer til å bli, brukt i en rekke EA-spill. Nyutgitte Need for Speed: Most Wanted og Medal of Honor: Warfighter benytter seg begge av motoren, mens BioWare jobber med motoren som utgangspunkt både i neste Mass Effect-spill og i kommende Dragon Age III: Inquisition.
![](https://i.bo3.no/image/41475/BF313.jpg?c=0&h=313&w=500)
Svenskene har selv jobbet iherdig med utvidelsespakker til fjorårets skytespillsuksess, Battlefield 3, det siste året. Så langt har tre av totalt fem planlagte pakker blitt sluppet; den neste pakken, Aftermath, slippes mot slutten av måneden.
Tidligere i år ble det også klart at studioet jobber med Battlefield 4, planlagt for utgivelse allerede neste høst.
– Vil ha mer Mirror's Edge
Det siste spillet undertegnet det svenske utviklerstudioet som ikke er en del av Battlefield-serien var Mirror’s Edge i 2008 – et spill som fikk mye oppmerksomhet for å prøve seg på noe helt nytt innen førstepersonsjangeren: parkourløping med hopp og sprett mellom vegger og tak, og minimalt med skyting. Også den rene estetikken fikk mye skryt av både presse og spillere.
![](https://i.bo3.no/image/41476/188acd5c9872e1c1c83e074c3c2b25a8.jpg?c=0&h=281&w=500)
På tross av god mottakelse greide ikke spillet å selge til forventningene. DICE hadde håpet på å nå et salg på tre millioner eksemplar, men ifølge tall fra 2010 har de «kun» greid å selge over to millioner.
Likevel har både EA og DICE bedyret at Mirror's Edge-merkevaren ikke er avlivet. I flere år nå har vi hørt murringer om at EA og DICE ønsker å slippe mer Mirror's Edge. Senest i juli fortalte EAs Frank Gibeau at Mirror's Edge er på listen over spill utgiveren ønsker å se mer av. DICE skal visst nok ha jobbet med en prototype til en Mirror's Edge-oppfølger tidligere, men videre utvikling ble avbrutt av EA.
Les også: Battlefield-utvikler pusler med nytt konsept Les også: Anmeldelse: Battlefield 3: Close Quarters