Anmeldelse

Batman: Arkham VR

Enormt engasjerende flaggermusmann

VR-utgaven av Batman setter standarden for lisensierte VR-opplevelser.

Rocksteady

Både film- og spillbransjen har ridd på superheltbølgen i flere år nå, og ingen enkeltstående helter har vel klart seg bedre på tvers av begge formatene, enn selveste Batman. I hovedsak er det Christopher Nolans filmer og Rocksteadys spill som har representert flaggermusmannen på sitt aller beste, og nå har sistnevnte tatt skrittet enda lenger.

Virtuell virkelighet har nemlig blitt en realitet i 2016, og et av spillene som lanseres i samkjør med utgivelsen av PlayStation VR, er ingen ringere enn Batman-simulatoren Batman: Arkham VR.

I forkant av spillets lansering har det blitt lagt vekt på at opplevelsen ikke varer i mer enn en drøy time, men likefremt fremstår dette som et av de beste VR-spillene du kan kjøpe akkurat nå.

Hey, good looking.
Espen Jansen/Gamer.no

To gode venner

Det er flere grunner til spillets appell, deriblant den enorme kunnskapen og kjærligheten utviklerne helt klart har for opphavsmaterialet. Dette er noe Rocksteady alltid har mestret, og som med de foregående Arkham-spillene, både syder og oser det Batman av alt Arkham VR har å by på. Hovedmenyen fungerer for eksempel dobbelt som en utsiktspost over den mørke og røykfylte Gotham City, mens figurene man møter er gjengitt med alle sine visuelle og fysiske særtrekk.

Og på mange måter er det nettopp figurene som er kjernen i Arkham VR: Historien begynner med et selvfølgelig tilbakeblikk på øyeblikket da Bruce Waynes liv ble endret for alltid, mens man senere får møte både venner og fiender i kjent stil. Handlingen reflekterer denne kjernen ytterligere, og i korte trekk handler fortellingen om hva som skjer når to av Batmans faste følgesvenner, Nightwing og Robin, plutselig forsvinner en dag.

Stort mer har jeg ikke lyst til å røpe om handlingen, med tanke på at den er så kort og konsis som det den er. Man blir fortalt akkurat det som trengs underveis, mens et par storslagne øyeblikk er med på å sy det hele sammen til en fortreffelig liten dessert etter Arkham Knight.

Muligheten til å låse opp livaktige modeller av flere kjente Batman-figurer er god grunn til å vende tilbake til Arkham VR.
Espen Jansen/Gamer.no

Litt kort er det nok, og på mange måter er slutten hakket for brå for sitt eget beste. Spillet gir deg likevel god grunn til å vende tilbake flere ganger senere: Omgivelsene er stappet med ting å se på og interagere med, og etter endt rulletekst låser man i tillegg opp en hurv Riddler-gåter som strøs rundt omkring i spillverdenen.

Dette er kløktige gåter, gåter jeg virkelig vil løse – belønningene låser nemlig opp livaktige modeller av flere kjente tegneseriefjes og -kjøretøy.

Følg nøye med

Å stå ansikt til ansikt med kjente og kjære figurer fra tegneserieuniverset, er utrolig spennende og unikt, og det er noe skummelt livaktig over det hele. Rocksteady har med andre ord snekret sammen et ganske så pent VR-spill, hvor både animasjoner og omgivelser skiller seg positivt ut.

Dette vet utviklerne også å utnytte til det fulle, og som detektiv ute på et åsted kan man spole tiden fram og tilbake for å lete etter spor og hint i en heftig nevekamp. Handlingen kan man se fra flere forskjellige vinkler (ettersom Batman hopper rundt i omgivelsene), og det er et skikkelig barskt skue.

Detektivmodus lar deg spole fram og tilbake i tid for å identifisere mistenkte.
Espen Jansen/Gamer.no

Det spilltekniske fungerer også svært godt akkurat her, hvor man vrir og vender på håndkontrollerne for å styre tidens bevegelse, mens man stopper opp og setter søkelys på viktige øyeblikk når muligheten byr seg.

Jeg spilte først og fremst Arkham VR stående, med Sonys Move-kontrollere, og vil helt klart anbefale dette for de som er ute etter størst mulig innlevelse – da sporer PlayStation-kameraet både hvor du beveger deg foran skjermen, samt hvor du har hendene dine til enhver tid. Det går egentlig helt fint å spille med en vanlig håndkontroller også, men noe av opplevelsen ligger i å fysisk interagere med omgivelsene.

Å stirre døden i hvitøyet

Man leker ikke Batman tross alt, og dette blir helt tydelig når man tidlig i spillet blir øyenvitne til drapet på Bruce Waynes foreldre. Dette er en kjent sak, men å faktisk være der og se det med egne øyne, er noe helt annet.

Denne sekvensen var kanskje det øyeblikket i spillet som imponerte aller mest, først og fremst fordi utviklerne på mesterlig vis simulerer at du er en liten gutt: Synsvinkelen plasseres i omtrent samme høyde som den unge Batman, mens morderen og dine tiltenkte foreldre fremstår som kjempestore mennesker.

Det er ingen tvil om hvilken superhelt man skal være.
Espen Jansen/Gamer.no

Jeg kjente litt på det der og da, og jeg ynket meg rett og slett i virkeligheten, idet den truende kjeltringen så meg rett i øynene. Det er slike øyeblikk som definerer god bruk av VR, og Batman: Arkham VR gjør stort sett alt et VR-spill bør gjøre.

En føler seg faktisk som Batman til tider, og når man slenger på seg kappe, maske og en rekke andre duppeditter, er det ikke lenger noen tvil om hvilken superhelt man liksom skal være.

Til syvende og sist skulle jeg bare ønske at handlingen hadde enda litt mer å by på.

Konklusjon

Batman: Arkham VR er en kort og konsis opplevelse, hvor man i rollen som flaggermusmann må balansere detektivarbeid, gåteløsning og storslagne øyeblikk om hverandre. Historien er øyeblikkelig gripende, i kraft av at man faktisk er en fysisk del av handlingen, og fortellingen trekker i flere spennende tråder etter hvert som man spiller.

Første gang man senkes ned i flaggermushulen er en majestetisk opplevelse.
Espen Jansen/Gamer.no

De ni ulike scenarioene er satt sammen på en flott måte, hvor man aldri gjør den samme tingen mer enn et par ganger, før man får reise videre og oppdage noe nytt og spennende. Det går kanskje litt for fort til tider, og noen av de lureste mekanikkene kunne helt klart blitt brukt flere ganger.

For å unngå kvalme og svimmelhet, teleporterer man gjennom omgivelsene med et enkelt knappetrykk.
Espen Jansen/Gamer.no

Man lar seg likevel engasjere stort: Fra den utrolig finurlige åpningssekvensen i skoene til en ung og fysisk liten Bruce Wayne, til kløktig drapsetterforskning i dunkle Gotham-bakgater – dette er gjennomført spennende og vellagd.

Jeg skulle gjerne sett at vi fikk se enda noen kjenninger underveis, og spillets slutt er ganske merkelig, men likevel satt jeg igjen med et godt fornøyd helhetsinntrykk da rulleteksten viste seg for første gang. At man øyeblikkelig blir motivert til å gå tilbake for å utforske og løse de mangfoldige Riddler-gåtene, er med på å forlenge spillets levetid betraktelig. Dette er en spennende spillverden, og jeg tar godt imot alle unnskyldninger for å tilbringe mer tid som nattens hevner.

Det er nok ikke alle som vil la seg gripe like mye av Batman: Arkham VR som det jeg gjorde, men har du en eller en tilknytning til mørkets ridder og hans fantastiske univers fra før av, er dette en opplevelse du antagelig ikke vil gå glipp.

Vil du ha gode Batman-opplevelser, uten å måtte gå til innkjøp av PlayStation VR? Da kan vi sterkt anbefale samtlige spill Arkham-serien, deriblant Batman: Arkham Asylum og Batman: Arkham City. Begge disse spillene kommer for øvrig snart til dagens konsoller i oppusset utgave.

8
/10
Batman Arkham VR
Et spennende eksempel på hva VR kan gjøre med etablerte lisenser.

Siste fra forsiden