Førsteinntrykk PlayStation 4 Pro

(Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)

Nå forsvinner skillet mellom konsollgenerasjonene

Men skal du få ordentlig nytte av PlayStation 4 Pro, kommer det til å koste deg.

LONDON/OSLO (Gamer.no): Skillet mellom de gode, gamle spillgenerasjonene er for alvor i ferd med å viskes ut, for ikke bare jobber Microsoft med en «fire ganger så kraftig» Xbox One-versjon, men Sony er også med notene med PlayStation 4 Pro.

Sistnevnte lanseres faktisk allerede denne uken, og det japanske teknologikonglomeratet har satt sammen en merkbart kraftigere utgave av dagens vanlige PlayStation 4-konsoll. Vi har tilbragt store deler av helgen bak de nye, oppgraderte spakene, og vi sitter igjen med mange forskjellige inntrykk.

Tydelig bilde

På utsiden er konsollen typisk svart og stilren, og ligner til forveksling på sine to småbrødre, den vanlige PlayStation 4 og PlayStation 4 Slim. Den eneste virkelige visuelle forskjellen er den ekstra slissen som går langs midten av apparatet – ellers er Pro-utgaven knapt større og knapt tyngre enn originalmodellen.

Den gamle PlayStation 4-konsollen er litt mindre enn PlayStation 4 Pro, men ikke mye.
Den gamle PlayStation 4-konsollen er litt mindre enn PlayStation 4 Pro, men ikke mye. Bilde: Audun Rodem, Gamer.no

På samme måte som Slim, har også Pro fysiske knapper for å skru av og på konsollen, samt for å skyte ut Blu-ray-skiver fra det innebygde diskdrevet. Ellers er det lite nytt å melde, annet enn en litt fornyet DualShock 4-kontroller: Nå lyser det på forsiden av kontrolleren også!

I aksjon er det derimot tydelige forskjeller på hva de to maskinene er i stand til. At PlayStation 4 Pro er en teknisk sett bedre konsoll, det er det ingen tvil om, og det er først og fremst den oppgraderte GPU-enheten som sørger for dette. Som et resultat loves det blant annet renere teksturer, flere effekter og større detaljrikdom. Kort og godt bedre grafikk.

Toppen av markedsføringskransekaka er nok likevel muligheten for å kjøre spill i det som tilsvarer 4K-oppløsning. Denne teknologien er relativt ny, og som navnet tilsier, byr den på en oppløsning som er omtrent fire ganger så kraftig som dagens vante «Full HD». 1920x1080 piksler blir da til 3840x2160 piksler, noe som betyr en betydelig rikere bildefølelse.

Vel å merke er det ikke et krav fra Sony at alle spill skal støtte denne såkalte «native» 4K-oppløsningen, og mange av spillene som får oppdateringer eller slippes rundt lansering har i stedet en oppløsning som ligger et sted mellom 1080p og 4K, og skalerer grafikken opp i stedet.

Lys og mørke

Å se de to formatene side om side er kanskje ikke natt og dag, men forskjellene er svært tydelige, spesielt når man har en TV-skjerm som støtter herligheten. Og her ligger kanskje Sonys største problem med PlayStation 4 Pro: Det er ikke alle som kommer til å dra full nytte av den nye teknologien.

Og det er synd, for det blir riktig så pent når man virkelig kjører på med full 4K-grafikk. Utvalgte spill som Uncharted 4: A Thief's End og Rise of The Tomb Raider kommer med ett til live, med større overblikk og et bredere fargespenn. Man kan plutselig se klart for seg gjenstander som befinner seg langt i det fjerne, slik som svevende rakettbiler i det nydelige Ratchet & Clank, eller et gateskilt i det fjerne i The Last of Us Remastered.

PlayStation 4 Pro.
PlayStation 4 Pro. Bilde: Audun Rodem, Gamer.no

Alle disse er uhorvelig pene spill fra før av, men det tilføres et ekstra spekter i overgangen til PlayStation 4 Pro. Spillverdenene føles hakket mer levende, og bruken av den spennende HDR-teknologien kommer helt til sin rett. 

HDR – High Dynamic Range – er en teknikk som brukes for å gi bilder et større fargespekter, og med dette kan den nye PlayStation-konsollen hente ut og vise fram farger som rett og slett ikke lar seg vise på gårsdagens TV-skjermer.

Ikke alle spill støtter PlayStation 4 Pro ved lansering. Dark Souls III er ett av disse, men kjører likevel som normalt på konsollen.
Ikke alle spill støtter PlayStation 4 Pro ved lansering. Dark Souls III er ett av disse, men kjører likevel som normalt på konsollen. Bilde: Espen Jansen/Gamer.no

Den vanlige PlayStation 4-konsollen viser bilder som er mer grålige når man ser de to modellene side om side.

Tre av Sonys kommende storspill, Horizon: Zero Dawn; Days Gone og Gran Turismo Sport, lar oss fritt veksle mellom ny og gammel grafikk med ett enkelt tastetrykk, og forskjellene er tydelige: Solnedgang og robotmetall skinner herlig og levende i Horizon: Zero Dawn; rødmalte Oregon-vegger og molotov-flammer får et helt annet fargespill i Days Gone; og Gran Turismo Sport ligner mye mer på et ekte billøp når HDR og 4K skrus på.

Det lyse blir lysere, mens det mørke blir mørkere, og det tjener grafikken sterkt på.

For oss uten 4K

Jaget etter bedre oppløsning og grafikk i den nye, flotte 4K-standarden er ikke til å komme utenom, men PlayStation 4 Pro har faktisk også et og annet å tilby de som ikke har lyst på bedre TV helt ennå.

Mer spesifikt har utvalgte spill et og annet by på for oss uten 4K og HDR. Jeg ble først oppmerksom på dette under et besøk hos Sony i London, hvor det kommende Dark Souls-aktige actionspillet Nioh ble vist fram. Spillet ser interessant nok ut i og for seg selv, men at spillet kommer med to forskjellige visningsmoduser, var det som virkelig vekket min interesse for tittelen.

PlayStation 4 Pro lar deg ta skjermbilder og dele video i mye høyere kvalitet enn dagens vanlige PlayStation 4.
PlayStation 4 Pro lar deg ta skjermbilder og dele video i mye høyere kvalitet enn dagens vanlige PlayStation 4. Bilde: Espen Jansen/Gamer.no

Den ene modusen er beregnet på en mer filmatisk opplevelse, med 30 FPS og full pupp hva grafisk kvalitet og oppløsning angår; mens den andre, kløktig døpt «Action mode», satser på dagens grafikk og låst bildefrekvens, altså 60 FPS.

Denne valgfriheten kom litt bardust på meg, for det er jo sjelden vi får lov til å ta disse valgene på konsoll. Konsollspill skal kjøre trygt og godt, uten at man skal trenge å bekymre seg for justering av grafikk, oppgradering av grafikkort eller noe slikt – det er sånn PC-spillere driver med, og hele poenget med konsoll er jo den enkle tryggheten.

Samtidig gir det langt større mening å kunne velge fritt i disse dager, også på konsoll. De interne bestanddelene i dagens konsoller er jo allerede tilnærmet på linje med det man finner i en ålreit datamaskin, og likhetene mellom de forskjellige plattformene er større enn noensinne. At man da får styre litt på egenhånd, er bare positivt.

Spesielt for oss som ikke har supermoderne TV-apparater. Muligheten til å velge hvordan de ekstra hestekreftene skal utnyttes er essensiell for en bedre brukeropplevelse – at det derfor ikke er flere spill som støtter dette per dags dato, er noe forunderlig.

Frihet til å velge?

Vi har testet en håndfull spill på PlayStation 4 Pro, og bare et par av opplevelsene lot oss fritt velge mellom oppløsning, detaljrikdom og bildefrekvens. Den mest brukervennlige opplevelsen var kanskje det relativt nye Rise of The Tomb Raider, som med et par enkle tastetrykk lot oss veksle mellom de tre forskjellige modusene. Spillet kjører stabilt opp mot 60 bilder i sekundet i 1080p, eller i 30 FPS med full 4K-støtte.

Har man ikke 4K-TV, vil man da likevel kunne dra god nytte av Pro-konsollen.

Det lyse blir lysere, mens det mørke blir mørkere.

Overraskende nok har få av Sonys egne titler like stor valgfrihet, og både Ratchet & Clank og Uncharted 4: A Thief's End holder seg unna muligheten til å kjøre i 60 bilder i sekundet. I stedet settes alle kluter til for å tilby HDR og noe som ligner mer på 4K, noe som ikke kommer til sin rett med mindre man har god nok TV. Og da er kanskje ikke PlayStation 4 Pro fullt så tiltrekkende allikevel.

At alle spill skal fungere på tvers av de forskjellige PlayStation-utgavene, forebygger samtidig at Sony kan gjøre virkelig store ting med PlayStation 4 Pro, og da blir det bare et halvt steg i riktig retning.

Konklusjon

PlayStation 4 Pro er en teknisk sterk konsoll, og i aksjon er det liten tvil om at Sony har lagd en maskin som overgår den opprinnelige konsollen på de fleste punkter. Den er mer stillegående, litt penere og kommer med betydelig kraftigere maskinvare.

Du får med en HDMI-kabel som støtter HDR og 4K, samt alt annet du trenger for å koble opp konsollen.
Du får med en HDMI-kabel som støtter HDR og 4K, samt alt annet du trenger for å koble opp konsollen. Bilde: Sony Computer Entertainment

At maskinvaren stort sett brukes til å framstille spill i det nye 4K-formatet, er både en seier og et tap for Sony. Grafisk er det helt klart et sprang opp fra dagens PlayStation 4, med flere farger, bedre effekter og større detaljrikdom – såfremt man har en TV som kan støtte herligheten da. 4K-TV er nemlig det nye, store, og man må nesten ha en slik for å dra ordentlig nytte av Pro-konsollens kraft.

Noen spill lar deg riktignok velge hvordan maskinvaren skal fordeles, enten det er flere detaljer, raskere bildefrekvens eller større oppløsning, men flesteparten vier stort sett all oppmerksomhet mot sistnevnte. Og da man ha en tilpasset, ny og ganske dyr TV.

Har man dette, vil nok PlayStation 4 Pro helt klart være verdt den ekstra tusenlappen den koster, kontra den nye PlayStation 4 Slim-utgaven, men ellers er jeg usikker på hvor stort utbytte man vil få av den nye, oppgraderte konsollen.

Det er pent, stilig og kjører langt bedre, men likevel vil nok mange klare seg med den vanlige, staute PlayStation 4.

Sony Playstation 4 Pro   Les mer »

Kommentarer (51)

Forsiden akkurat nå

Til toppen