Blogg

Art of Balance Touch!: Ja, balanse er faktisk en kunst

Balansekunst for de avbalanserte.

Balanse er hva det handler om, i livet, i hverdagen og ikke minst i Art of Balance Touch! som jeg nå har fått testet grundig ut på 3DS. Spillet kom først til Wii i 2010, og en oppgradert utgave ble sluppet i den ufortjent lavt profilerte eShop-butikken i sommer. Om du er den stolte innehaver av en 3DS og leter etter et krevende, fysikkbasert kvalitetspuslespill; her er det! Det vil si, det har vært ute en stund, men skitt au.

Når stabling går av stabelen

I Art of Balance Touch! skal du stable brikker i ulike fasonger og sørge for at byggverket holder seg stående i noen sekunder for å komme videre. Og det er det. Men før du fortrekker en fnysende hovmodsmine skal du vite at under overflaten skjuler det seg en hypnotisk detaljfiksering og en overrumplende flerdimensjonalitet som vil lett avsløre 3DS-maskinens ergonomiske svakheter, om du ikke allerede har funnet dem.

Fysikk, altså. Det som gjør Art of Balance Touch! til en besnærende affære er en fysikksimulering som forakter det skjematiske og kliniske og som oppleves organisk, oppløst og følsom. Spillet har en delikat sensitivitet for alle unøyaktigheter og tilgir aldri slurv og utålmodighet. Det er et raffinert spill for raffinerte sjeler og en disiplinerende presisjonsøvelse i smakfull, minimalistisk innpakning.

Kampen mot tyngdekraften

«Disse brikkene passer jo fint sammen», tenker du, før spillet sender hele det vaklende, respektløse symbolet på din egen selvgodhet i vannet på grunn av manglende likevekt, en faktor du må ta hensyn til både når du velger brikkene og ikke minst når du roterer og plasserer dem. Du må stille uthvilt med et våkent, skjerpet øyemål til en omgang med Art of Balance Touch!. Og du må planlegge. Om den neste brikken er asymmetrisk, må du passe på å legge et grunnlag som både passer brikkens vektfordeling og form.

Du er en ingeniør med et oppmerksomt blikk for nyanser, detaljer og tyngdekraftens intrikate virkemåte. Og du er en kunstner med sans for det dristige og eksperimentelle. Fingerferdighet og finmotorikk slipper også til. Brikkenes posisjon må justeres med milimeternøyaktighet før de slippes, og så lite som et tilnærmet usynlig avvik kan bety en bitter omstart og nok et forsøk på å stagge den irrasjonelle impulsen som forteller deg at frustrasjon og stahet alene kan kjøpe deg fremgang. Skjerpings!

Du kan velge mellom å bruke berøringsskjermen eller styrespaken, og jeg foretrekker sistnevnte. 3D-effekten fungerer også. Musikken, av typen avslappende chillout, er ikke minst nevneverdig.

Art of Balance Touch! kan altså anskaffes fra eShop'en og anbefales uforbeholdent, spesielt om du ikke allerede har stiftet bekjentskap med Wii-versjonen.

Siste fra forsiden