De beste spillene på E3 2012

Her er favorittene, overraskelsene og de største skuffelsene.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Marius Kjørmo

Så er det historikerens tur til å fortelle hvilke spill han har best minner fra under årets E3-opphold.

Dishonored (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: 12. oktober 2012

Noe av det jeg liker aller best er spill som gir meg muligheten til å gjøre egne valg. Arkane Studios forsøker med Dishonored å lage en verden som legger til rette for akkurat dette. Spillet gir deg et mål, og mange ulike verktøy. Det er opp til spilleren hvordan man skal oppnå målet. Spillet er også krydret med en spennende steampunk-setting, og en rekke overnaturlige egenskaper. Jeg gleder meg til å snike meg rundt og snuse opp ledetråder om menneskene som snart skal få et ublidt møte med skjebnen.

Dishonored fremstår som kjærlighetsbarnet til Hitman og BioShock, og er helt klart en av mine store favoritter under årets E3.

Les også: Sniktitt på Dishonored
Se også: Trailer for Dishonored

The Last of Us (PS3)

Lanseringsdato: I løpet av 2013

Ved første øyekast lignet det skummelt mye på Uncharted, men det viste seg å være noe helt annet. Mange spill har tidligere forsøkt å la deg spille gjennom en historie med to spillfigurer, hvor den ene henger på slep. Sjelden har det vært en suksessoppskrift, men i The Last of Us kan det se ut til at de har knekt koden. Forholdet mellom de to hovedpersonene, kombinert med den brutale realismen i Naughty Dogs visjon av post-apokalypsen, ser ut til å love et filmatisk og engasjerende eventyr.

Det er ikke mange konsolleksklusive titler lenger, men de få som er det skal være flaggbærerne for sine respektive spillemaskiner. Ofte klarer de ikke leve opp til forventningene skapt av det enorme PR-apparatet rundt dem. Så langt ser det ut til at det imponerende The Last of Us kan stå på egne ben.

Les også: Sniktitt på The Last of Us
Les også: Se Uncharted-studioets nye storsatsing

Les også
Tomb Raider er endelig ferdigutviklet

Crysis 3 (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: I løpet av 2013

Skytespill har aldri vært inne på topp fem-listen over mine favorittsjangre, men av og til blir man bare blåst bort av hvor nydelig noe ser ut. Crytek har skapt seg et navn ved nettopp å produsere spill som er så estetisk imponerende at du mister pusten av å se på. Spillmessig virker i grunn Crysis 3 å være ganske ordinært. Muligheten for å gjøre seg usynlig, kombinert med den høyteknologiske buen, gir Profeten noen artige triks. Likevel er det omgivelsene som stjeler showet. Å se hovedpersonen i intense kamper med mange fiender i vannfylte, urbane jungelområder var en mektig opplevelse, og Crytek viser igjen hvordan kunst og teknologi går hånd i hånd i det mest engasjerende underholdningsmediet vi har.

Det eneste jeg ikke gleder meg til er å se hvor utilstrekkelig datamaskinen min er når Crysis 3 kommer ut. Det kommer jo også til konsoll, men noen spill hører hjemme på en PC.

Les også: Sniktitt på Crysis 3
Se også: Crytek presenterer spillet på E3 2012

Star Wars: 1313 (plattformer ikke kjent)

Lanseringsdato: Ikke kjent

LucasArts benyttet E3 til å annonsere den neste tilveksten på det som vel må være verdens største underholdningstre. Jeg elsker Star Wars-universet. Jeg elsker også spillopplevelser med moralske gråtoner som er myntet på voksne spillere. I Star Wars: 1313 er det akkurat dette jeg skal få. Spillet er et samarbeid mellom flere studioer internt hos LucasArts og de ønsker å skape en opplevelse som kombinerer det beste innen spill, film og spesialeffekter. I dette spillet er det skitne dusørjegere som dominerer og kanskje får vi se en side av Star Wars som vi har fått lite innblikk i tidligere.

Star Wars 1313 kom overraskende på. Det var svært gledelig, men foreløpig hadde de lite å vise frem. Nysgjerrigheten min er likevel tirret. Vis meg mer, LucasArts!

Les også: Mørkt og voksent Star Wars-spill avduket
Se også: Spillscener fra Star Wars 1313

Metro: Last Light (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: 1. kvartal 2013

Ålreit, jeg innrømmer det. Jeg digger post-apokalyptiske verdener. Med Metro 2033 skisserte 4A Games opp et interessant scenario. Livet i den russiske undergrunnen fortsetter I Metro: Last Light, og det er minst like mange ville muterte monster som tidligere. Dette er på sett og vis et skytespill, men de holder fokus på det å skape en skremmende opplevelse. Du vet aldri hva som venter bak neste sving, men du kan være ganske sikker på at det er rimelig skummelt. Når de nå gjør enkelte justering basert på hva som funket best fra forgjengeren, lover det svært bra for det russiske skrekkskytespillet.

Det er færre og færre spill som rendyrker det skumle og skremmende. Selv om jeg er ei stor pyse så elsker jeg når det går kaldt ned over ryggen min. Skumle spill er engasjerende spill, derfor gleder jeg meg til returen til den russiske undergrunnen.

Les mer om Metro: Last Light her

Opptur: Ubisoft

Årets E3 hadde få store overraskelser å by på. De som virkelig slo på stortromma var Ubisoft som trolig leverte sin sterkeste E3 noen sinne. Assassin's Creed III imponerte med sitt nye fokus på den amerikanske frigjøringskrigen, og Far Cry 3 ser ut til å bli en psykedelisk deilig affære. De hadde også klart å holde det imponerende Watch Dogs hemmelig. I tillegg hadde de en sterk tilstedeværelse både hos Microsoft og Sony, og de ser ut til å være den tredjepartsutvikleren som satser hardest på Wii U. Ubisoft angrep på alle fronter og dersom noen skal krones til vinneren av E3 2012, må det bli den franske spillgiganten.

Les også: Se hele pressekonferansen til Ubisoft på nytt

Nedtur: Dead Space 3

Jeg liker Dead Space. Da det første spillet kom ut var det en modig tittel fra EA som på mange måter reetablerte en spillopplevelse som best karakteriseres med slagordet fra Alien: «In space no one can hear you scream». Det som ble vist frem av Dead Space 3 hadde ikke noe igjen av denne følelsen. Det var ikke skummelt og du var ikke alene. Vi fikk se to spillere samarbeide om å bekjempe svære sjefsslemminger. Spillet fremstår nå som en stor actionorgie, et tredjepersonsskytespill som blander like mengder Gears of War og Lost Planet: Extreme Condition. Det kan godt være at det blir en underholdende smørje ut av det, men det er ikke det jeg vil ha fra Dead Space. Jeg håper at det finnes noe av kjernen igjen i spillet som bare ikke ble vist frem, men presentasjonen av Dead Space 3 ble min største skuffelse under årets E3.

Les også: Dead Space 3 med samarbeidsmodus

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Siste fra forsiden