Guild Wars 2

Endelig blåses det nytt liv i massive onlinespill.

Synes du det blir for lite og for lett med strukturert spiller-mot-spiller kan du ta turen inn til de massive kampene som foregår i verden-mot-verden. Dette er en eviggående kamp der tre ulike servere slenges mot hverandre i kampen om slott, fort og forsyninger. Her er det massive kamper, og lagånd og samarbeid må være på topp om du skal vinne mot de to andre verdenene. Mange hundre mennesker som angriper hverandre på slagfeltet er ikke unormalt, og det er usannsynlig morsomt. Kampene svinger alle veier, og det er en herlig dynamikk og følelse av at alt kan skje i denne modusen.

Minneverdige kvelder

Serveren jeg spiller på har mange ganger vært blant de aller beste, og nivået på lagarbeidet og taktikken som blir lagt er utrolig imponerende. Allianser med andre laug, på tvers av landegrenser og språk er gjort, alt i det håp at vi skal gå seirende ut av kampene. Her blir også figuren din oppjustert til nivå 80, men du får ikke noen nye angrep eller våpen. En som er nivå 1 vil naturlig nok ikke være like sterk som en på nivå 80 her, men man kan fint gjøre en forskjell uansett.

En av de mest minneverdige kveldene mine med spillet ble tilbragt i denne spillmodusen. Jeg spilte sammen med en gruppe på rundt femten andre mennesker, og vi var som en interaktiv utgave av Inglorious Bastards, der vi skapte frykt og usikkerhet i fiendens rekker. Vi snek oss forbi fiendens forsvar, langt inn i ukjent territorie og terroriserte slott, tok forsyninger og ekspederte bort små grupperinger av fienden. Vi følte oss som en gjeng kommandosoldater der vi utover kvelden gjorde en enorm forskjell på kampen, og greide å tippe den i vår favør. Ved å tvinge deler av fiendens styrker tilbake for å prøve å fatt i oss, fikk hovedstyrken presset seg fram sakte, men sikkert. Timene fløy regelrett forbi, og det var tidlig morgen før jeg fikk summet meg.

Det er lenge siden jeg har opplevd så mye moro i et spill.

Nettopp her ligger det en ganske kraftig rød tråd i alle elementer av Guild Wars 2. Det er moro å spille, uansett hva du gjør. Om du følger historien og gjør alle oppdragene og hendelsene, er det alltid noe som skjer. Du runder en åskam, og foran deg kjemper haugevis med andre spillere mot en kjempe ti ganger så stor som deg. I vannet like i nærheten samler du små gjenstander for en tilsynelatende kjip fyr. Følger du derimot denne fyren når han skal levere gjenstandene utvikler det hele seg til en storstilt invasjon av udøde pirater og demoner. Alt sammen delt med mange andre mennesker, som for et kort øyeblikket i livet er de aller beste vennene du kan tenke deg.

Det skjer alltid noe i Tyria, og uansett hva det måtte være kan du regne med at kommer til å underholdes og ha det moro.

Levende, nydelig verden

Dynamiske hendelser og oppdrag er spredt rundt i hele verden. Selv om grunnprinsippet i mange av dem er velkjente i denne sjangeren, er innpakningen så bra og variert, og til tider hysterisk morsom, at følelsen av repetisjon aldri kommer. Oppdragene fullføres, og har en effekt på verden. Drepes ikke trollet får du ikke gjort oppdrag i den byen, fordi alle som er der er paddeflate. Dreper du derimot fienden, kan du gjennopplive alle, og byen fortsetter sitt yrende liv.

Det er dynamikken i oppdragene, effekten det har på verden og alle de ulike hendelsene som gjør veien til øverste nivå så fornøyelig. Følelsen av å «grinde» er helt borte i Guild Wars 2. Setter du det sammen det dynamiske, actionfylte kampsystemet har du et spill med veldig få kjedelige stunder.

Skulle ikke alt dette være nok, er Tyria også en av de mest imponerende fantasiverdener som er laget i spill. Grafikken i spillet er fantastisk bra, og detaljnivået på alt du møter er imponerende. Alle bygninger, blomster, trær og våpen er laget med en sylspiss detaljrikdom. Har du en PC som greier å kjøre spillet med alle instillinger på topp, har du et opplevelse foran deg. Ta deg en tur i en av rasenes hovedsteder, der for eksempel menneskers Divinity’s Reach og Asuras Rata Sum er helt fantastiske. Varisjonen, kreativiteten og størrelsen er utrolig. Og spillet flyter imponerende bra, selv i de mest intense kampene i verden mot verden.

Det er neppe noen tvil om at jeg liker Guild Wars 2. Det er det beste massive onlinerollespillet på markedet per i dag, og kanskje det beste som er laget. Utvikler ArenaNet har skapt en imponerende verden, med mange små, finurlige løsninger og detaljer at det er rart ingen andre har gjort det slik før.

At man automatisk justeres ned i nivå basert på området du ferdes i er en genistrek. Det gir alle som har kommet til øverste nivå (80) masse innhold, som fortsatt gir utfordringer i fleng. Selv om kompisene dine er kommet lenger enn deg kan dere spille sammen, uten at det har noen praktisk betydning for noen av dere.

Noe som diskuteres mye i spill av denne sjangeren, er hva som skjer når du endelig når øverste nivå. I Guild Wars 2 har de effektivt fjernet mye av dette ved å justere nivået etter hvor du er. Du har selvfølgelig områder, og deler av historien, som kun er tilgjengelig på øverste nivå. Det er derimot ingen store, typiske raid, per dags dato.

Dette betyr ikke at du ikke har noe å gjøre når du kommer så langt. Designfilosofien til utvikleren har vært å gi spillere denne type innhold hele veien. De store sjefene, og de episke kampene er ikke forbehold de som er nivå 80. I stedet får du oppleve det gjennom hele reisen. Jo høyere nivå områdene du ferdes i er, jo tøffere blir derimot innholdet. De siste sonene du begir deg inn i er i mange tilfeller bare en rekke dynamiske hendelser som ender med en massiv kamp mot en enorm fiende.

Videre har du en veldig engasjerende og variert spiller-mot-spiller-del der du kan spille små, strukturerte kamper eller massive slag i verden-mot-verden. Det er mange timer med intens moro i begge disse.

Det aller beste med spillet er uansett at det er sosialt. Det er ikke lenger en frykt for at andre spillere skal stjele dine fiender eller noder. Her er alt felles, sosialt og samarbeid står i fokus. Utvikleren har greid å skape en følelse av fellesskap i sjangeren, og fortjener all mulig skryt for dette.

Guild Wars 2 er det beste onlinerollespillet jeg har spilt, og en sterk kandidat når priser skal deles ut for årets beste spill.