Her er Nintendos frieri til mobilspillerne

Lager egen Mario-utgave av Japans mest populære mobilspill.

Puzzle & Dragons får Nintendo-drakt.
Nintendo

Med mindre du har tatt turen innom Japan i det siste har du kanskje ikke hørt om Puzzle & Dragons. I det lille landet har mobilspillet tatt helt av, med over 30 millioner nedlastinger. Enkelt sagt kan vi si at det er Japans versjon av Candy Crush Saga.

Dette spillet bygger bro mellom mobilmarkedet og Nintendo.

Nå har Nintendo gått inn i et samarbeid med utvikler GungHo Online Entertainment, og kommer til å slippe en utvidet versjon spillet på Nintendo 3DS i Amerika og Europa i mai. Dette fortalte Nintendo i sin Nintendo Direct-sending onsdag.

Denne versjonen er basert på Puzzle & Dragons Z, som har en god del mer kjøtt på beinet enn gratisutgaven til mobil, slik som rollespillelementer.

Mer spennende for Nintendo-fansen er det nok at spillkasetten også får en helt egen Mario-variant innebygd. Konseptet er det samme, men med kjente Mario-figurer som hovedforskjell. Pakken selges sammen og går under navnet Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition.

Nintendo snuser på mobilmarkedet

På mange måter kan man se dette opp mot Nintendos ønske om å finne seg en plass i mobilspillmarkedet. Toppsjef Satoru Iwata har i om lag et år sagt at mobilmarkedet er noe de ønsker å snuse på, men på sine egne premisser. Lanseringen av dobbeltspillet virker nesten som en brobygger mellom de to markedene.

Nysatsingen Amiibo har ført til noen merkelige tilstander.
Produksjonsfeil sørget for at NIntendo-figuren ble solgt for 180 000 kroner »

Siste fra forsiden