I harnisk over Mass Effect 3-slutten

Spillere betaler store summer for at BioWare skal revurdere avslutningen.

Sist uke kom Mass Effect 3, et av årets mest etterlengtede spill. Vår anmelder Marius falt pladask for romoperaen om Commander Shepard og kompisene hans, og gav det nest høyeste karakter. Den vurderingen er det en del som er uenige i.

Sci-fi-rollespillet har nemlig en dristig slutt, som du kan lese om her, og den har falt i dårlig jord hos mange tilhengere av spillserien. Svært mange, skal vi tro Gamespot.

Shepard legger angivelig inn årene. På dårlig vis.

I skrivende stund har 1866 forsmådde Mass Effect-tilhengere donert opp mot 44 500 amerikanske dollar, over 250 000 norske kroner, til veldedighet. Tiltaket heter ChipIn: Retake Mass Effect, og har som mål å påvirke utvikler BioWare til å lage nye slutter til spillet.

For en god sak

Ifølge kronerullingens hjemmeside skal den ha blitt igangsatt av flere årsaker, blant annet fordi slutten angivelig ikke gir en følelse av å ha lyktes mot umulige odds, sliter med å nøste opp historiemessige tråder, har for snevre utfall i forhold til hvordan serien tradisjonelt sett har fungert og ikke gir en tilfredsstillende forsoning med universet.

Mass Effect 3 har tidligere blitt kalt det siste spillet i serien av utgiver EA, og denne slutten skal etter sigende stå som avslutningen på de tre spillene om romskipkommandanten.

Pengene går uavkortet til veldedigheten Child's Play, som ble stiftet av Penny Arcade-grunnleggerne Mike Krahulik og Jerry Holkins i 2003. Organisasjonen samler inn penger til spill og spillkonsoller for barn på sykehus, og har vært svært populær i spillkretser de siste årene, blant annet gjennom Humble Indie Bundle og Gears of War-studioet.

BioWare svarer

En av spillets produsenter, Casey Hudson, har svart på kritikken i et intervju med Digital Trends, og bedyrer at den dramatiske slutten var tilsiktet.

Får vi se en ny oppnøsting?

– Jeg ville ikke at spillet skulle være forglemmelig. Historien har skapt en polarisering blant spillerne, hvor de debaterer hva sluttene betyr og hva som skjer etterpå. For meg er det en del av det som gjør historien så spennende. Det har alltid vært en del mystikk og rom for tolkning der, og det er en historie spillerne kan diskutere etter, sier han til netttstedet.

På spørsmål om hvor tett de følger reaksjonene på slikt, er han likevel veldig klar:

– Vi følger tilbakemeldingene veldig tett. De er veldig viktige for oss, og vi kommer alltid til å lytte til dem, tolke dem og forsøke å gjøre det som er rett for tilhengerne våre. Vi har ordentlig bra en- og flerspillerinnhold på vei, og spillernes tilbakemeldinger kommer til å forme dem, forklarer han.

Les også
Anmeldelse:

Dermed gjenstår det fortsatt å se om spillerne får flere alternativer til de nåværende oppnøstingene av historien.

Les også: BioWare vurderer Mass Effect 4
Les også: Vårt intervju med en av Mass Effect-produsentene

Siste fra forsiden