– Spill er ikke morsomme lengre

Leisure Suit Larry-skaper savner humoren.

Leisure Suit Larry-serien er atter igjen aktuell, etter at gjengen bak de grisete eventyrspillene nå ønsker å pusse opp den første tittelen – og har bedt spillere spytte i en slant via folkefinansieringsportalen Kickstarter.

Hvor er latteren?

I et blogginnlegg for Wired beklager seriens skaper, Al Lowe, seg over mangelen på humor i dagens spill. Han hevder at en gang i tiden var spillene morsomme.

– Selv om Leisure Suit Larry var et av de første humoristiske spillene, var perioden mellom sent åttitall og tidlig nittitall fylt av hysterisk morsomme spill: Maniac Mansion, Monkey Island, Space Quest, Sam & Max, Day of the Tentacle, Sorcerer's Apprentice og så videre, skriver Lowe.

– Men en dag stoppet det bare. I løpet av et år forsvant all humor fra spillene.

Larry har fått en overhaling.

Og nettopp dette har Lowe en teori for.

Ifølge Lowe er det nemlig en sammenheng mellom eventyr- og puslespillenes suksess, og det at de tidlige datamaskinene krevde litt teknisk innsikt å bruke. Når datamaskinene ble mer brukervennlige, endret dette hvem som spilte og hva de ønsket.

– Når de fleste så fikk seg datamaskiner kjørte disse Windows. Borte var behovet for å løse operativsystemgåter, noe mange heller ikke kunne. Og de ville heller ikke lenger løse spillgåter, filosoferer han.

Videre forklarer han at dette ble tolket dithen at de fleste foretrakk action og 3D-miljøspill, fremfor humor og tankevirksomhet.

– I løpet av et år hadde utviklingen av de fleste eventyrspillene stoppet helt opp, og med dem forsvant humoren. Etter det har vi hatt 15 år med vold, detaljert manipulasjon og hakk og kutt, mens smil, fnis og latter har vært mangelvare.

Kickstarter vekkelseskampanjen

Nå øyner Lowe et lys i horisonten for humorspillene, og det er takket være suksessen til Kickstarter-kampanjen Tim Schafer og Ron Gilbert. Duoen endte opp med å få inn hele tre millioner dollar mer enn det beskjedne opprinnelige målbeløpet på 400 000.

Selv mangler Lowe og gjengen bare noen tusinger for å nå sitt mål om 500 000 dollar til oppussingen av det første Leisure Suit Larry-spillet.

Les også
Anmeldelse:

Les også: Kommentar om folkefinansiering – Får vi en ny spillrevolusjon?

Siste fra forsiden