Intervju – Moderne fotballspill er juks

Kick Off-skaper på krigsstien

Mannen bak Kick Off og Player Manager langer ut mot dagens spillbransje.

LEIPZIG (Gamer.no): Dino Dini (43) er en legende innen fotballspillsjangeren. Intet mindre. Engelskmannen av italiensk avstamming står bak spill som Kick Off (1989), Player Manager (1990) og Kick Off 2 (1990) på Atari ST og Amiga. Senere kom spill som Goal (1993) og Dino Dini's Soccer (1994), men det er nok de tre førstnevnte titlene som huskes aller best. Dini jobber for tiden som foreleser om spillprogrammering på et universitet i Breda, Nederland, men på spillfronten har det vært stille fra ham ganske lenge nå.

Dino Dini, skaperen av blant annet Kick Off og Player Manager. (Foto: Mikael Harstad Groven)
Dino Dini, skaperen av blant annet Kick Off og Player Manager. (Foto: Mikael Harstad Groven)

Slik ble Kick Off til

Gamer.no møtte spilldesigneren på Developers Conference i Leipzig mandag, og Dini fortalte villig vekk om både fortid, nåtid og fremtid. Først og fremst var vi nysgjerrige på hvordan en klassiker som Kick Off ble en realitet.

– Det hele startet da jeg kom i kontakt med utgiver Anco. De holdt til i Dartford, som var veldig nært meg geografisk. Jeg fikk i oppdrag å gjøre en enkel konversjon på Atari, noe som tok meg et par uker, sier Dini til Gamer.no.

Men det stoppet ikke der:

– Etter at jobben var gjort sa de til meg at de virkelig ville at jeg skulle lage et fotballspill, og det var jeg med på. 15 måneder senere var Kick Off et faktum. Jeg gjorde all programmeringen selv, mens et par andre sto for grafikken.

Spillet ble en suksess, og vant blant annet en pris for beste 16 bit-spill i 1989. Dermed ble det naturligvis en oppfølger.

– Kick Off 2 tok meg bare tre måneder å lage, siden det stort sett var en oppdatert utgave av det første spillet. Brukergrensesnittet var imidlertid nytt, og det tok litt tid å få til akkurat det. Menyer er faktisk et slit å lage, sier Dini.

Klassisk managerspill

Mellom slagene ga spilldesigneren gryende managerspirer noe å kose seg med.

– Innimellom de to spillene kom jeg på tanken å lage et managerspill. Player Manager tok meg åtte måneder å lage. Spillet har vist seg å være innflytelsesrikt, og flere andre managerspill har tatt mye fra Player Manager, sier Dini.

"Sensible Soccer kopierte bare min design"
Dino Dini

Kick Off-spillene og Player Manager var helt ledende i fotballspillsjangeren på starten av 90-tallet, men i 1992 kom Sensible Software og Krysalis med et spill som for alvor satte «hegemoniet» på prøve. Sensible Soccer ble en umiddelbar suksess på Atari ST og Amiga, og har senere kommet på formater som PC og Xbox Live Arcade.

– Sensible Soccer kopierte bare min design, forteller Dini.

– I dag hadde de ikke sluppet unna med slik oppførsel. Kontrollene var litt ulike, men hvis du ser på banen og brukergrensesnittet er det jo nesten prikk likt.

Ble irritert

Likhetstrekkene mellom spillene er åpenbar, og Dini legger ikke skjul på hvordan han reagerte da Sensible Soccer kom ut:

– Jeg ble irritert. De hadde gode produkter i andre sjangere, mens jeg bare var én mann. De burde latt meg holde på med mitt. Hele saken ble småstygg. Men når du har en merkevare og noen bare tar den vekk fra deg, blir du oppgitt.

Stygg takling fra han vi bare kaller «spiller nummer fire».
Stygg takling fra han vi bare kaller «spiller nummer fire».

Sensible Soccer havnet til slutt på Xbox 360, men der får du neppe se Kick Off.

– Jeg kan ikke se hvordan Kick Off skal havne på Live Arcade eller noe slikt. Spillet tilhører fortiden, og jeg har kommet meg videre. Hvem vil forresten ha det? Noen fans er det der ute, men jeg opplever ikke akkurat et massivt trykk for å få det tilbake, sier Dini.

Likevel gleder det engelskmannen at stadig flere retrospill er i vinden for tiden, blant annet på de tre store konsollenes nedlastingstjenester:

– Jeg tror retrospill er så populære rett og slett fordi de er bedre spill. Med moderne spill handler alt om å trollbinde med fantastisk 3D, men spillene mangler finesse – de mangler god design. Jeg mener spill først og fremst skal være moro.

Og han fortsetter:

– Her har Nintendo fått det til med sine nye konsoller. De setter underholdning i førersetet samtidig som de innoverer. DS-en og Wii-kontrolleren gir brukeren makt og gjør det moro å spille. Et selskap som Sony tenker bare på å selge teknologien sin. Det virker nesten som at Playstation 3 bare er et middel for å promotere Blu-ray.

Slakter moderne spill

Nå til dags er det først og fremst FIFA og Pro Evolution Soccer som kjemper om fotballfrelste spilleres interesse. Begge seriene selger godt, og årlige oppdateringer gjør det lukrativt for EA og Konami å stadig gi oss nye funksjoner og moduser. Kick Off-skaperen synes dette jaget er langt i fra ideelt.

Aktuell spisskandidat i Player Manager.
Aktuell spisskandidat i Player Manager.

– Jeg viste folk hvordan slike spill skulle gjøres, men i moderne fotballspill ser man stort sett vekk fra det jeg skapte. Moderne fotballspill er juks. Det er mulig det har blitt bedre i de siste utgavene, men tidligere kunne man jo ikke engang bestemme hvor du skulle skyte. Da du kom alene med keeper virket det tilfeldig hvor ballen gikk, selv om du siktet til en av sidene. Slik var det ikke i Kick Off, der gikk ballen alltid dit du siktet, sier Dini.

Dini er kritisk mot dagens spillindustri, det er det ingen tvil om. Likevel vil han ikke utelukke et comeback som spillmaker, om bransjen skjerper seg.

– Hvis jeg skal lage spill igjen må jeg vente til bransjen har gått litt i seg selv. De må finne en markedsmodell som faktisk fungerer. Folk skulle visst hvor ille situasjonen faktisk er nå. Se bare på Xbox Live. Selv der må du gjennom en selsom godkjenningsprosess. Og når spillet først kommer ut risikerer du at det blir tatt ned etter et halvt år – et produkt man har brukt lang tid på å lage. Det er tatt helt ut av hendene på de som lager spillene, sier Dini.

Ingen piratelsker

43-åringen er også svært kritisk mot piratkopiering, og mener de som ikke setter pris på spillene bidrar til en bransje som er ute av kurs.

– Man betaler jo ikke for DVD-en spillet er trykket på, den er ikke verdt noe. Det man betaler for er jo arbeidet som ligger bak produktet. Flere kunder ser ikke det, og det er delvis en slik holdning som gjør at forbrukerne bidrar til å drepe underholdningen i spill, sier Dini.

"Det man betaler for er jo arbeidet som ligger bak produktet. Flere kunder ser ikke det"
Dino Dini

Og han slår fast:

– Så det er ikke bare industrien som må gå i seg selv, spillerne må også tenke litt over sine forbruksvaner. Folk kan ikke bli vant til å få gratis underholdning fra alle bauger og kanter. Jeg sier det slik: jeg bryr meg om mine produkter, og det burde også du gjøre.

Dini er også klar på at det var denne holdningen som ble Amigaens bane.

– Kopiering var faktisk det som drepte Amigaen, et helt format. Jeg forutså at det ville skje, men fikk bare tyn fra de som beskyttet piratvirksomhet, avslutter designeren.

Død eller ei, spill som Kick Off og Player Manager lever i hvert fall i beste velgående i minnene til spillere som fikk oppleve titlene da de kom ut. Om vi noen gang får se mer fra mannen bak fotballklassikerne er heller tvilsomt, men ballen er som kjent rund – alt kan skje, også i spillbransjen.

Kommentarer (20)

Forsiden akkurat nå

Til toppen