Microsoft tar sin del av kaka

Utvikler påstår at Microsoft spiser hele 60% av inntekten fra Xbox Live Marketplace-innhold.

Det er mye snakk om virtuelle markedsplasser for tiden. Vi skrev nylig om Sony som måtte tåle mye kritikk for en båndbredde-avgift som fakturer utgivere ut i fra hvor mange ganger deres innhold er lastet ned. Mange fryktet at dette ville bety døden for spill produsert av såkalte egen-utgivere, men Sony kom sterkt tilbake og annonserte at de ville tilby egen-utgivere full finansiering av utviklingskostnadene mot eksklusivitet.

Denne gangen er det Microsoft som må tåle kritikk. Utvikleren Mommy's Best Games, et lite privateid utviklerstudio som produserer såkalte brukerskapte spill hevder på sin blogg at Microsoft skal ha hele 60% av fortjenesten fra spillet deres, Weapon of Choice. Studioet forteller at Microsoft tar 30% direkte kutt av fortjenesten, og mellom 10% - 30% i avertering. Med salgstall på under hundretusen solgte eksemplarer kommer ergo regningen fra Microsoft som en særdeles uhyggelig overraskelse.

Som konsekvens av regningen fra Microsoft kombinert med andre kostnader sier studioet seg nå usikker i videre drift.

Saken blir ytterligere forverret av en uttalelse fra Andrew Oliver, teknisk ansvarlig for den britiske utvikleren Buzz, til nettstedet Gamesindustry. På spørsmål om det fortsatt kan være fortjeneste i å være sin egen utgiver svarer Andrew nei, og tilføyer ytterligere at i dagens situasjonen vil utviklere trolig tjene mer på å publisere spillene sine gjennom tredje-parts utgivere.

Gjør dagens markedssituasjon det umulig for de små uavhengige studioene?

(Kilde: Gamesindustry.biz, 1, 2)

Siste fra forsiden