NieR: Automata reddet Platinum Games fra totalkollaps

Studioets grunnlegger gir en stor takk til NieR-general Yoko Taro.

Square Enix

2016 var et mørkt år for Platinum Games. Studioet lanserte Star Fox: Zero og Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan – som begge fikk laber kritikk – og det hele toppet seg med kanselleringen av Scalebound, utviklerens ambisiøse action-eventyr.

NieR: Automata reddet dagen

NieR-sjef Yoko Taro får mye av æren for Platinums suksess.
Skjermbilde, Square Enix' konferanse

Det spøkte for studioets fremtid, men 10. mars 2017 begynte alt endelig å se litt lysere ut. Lanseringen av NieR: Automata skulle vise seg å bli redning for studioet, noe medgrunnlegger og designer Hideki Kamiya ikke legger skjul på.

I et Twitter-innlegg (oversatt av NeoGAF-bruker BRSxIgnition) retter Kamiya en stor takk til NieRs eksentriske general, Yoko Taro:

– NieRs suksess har så langt gitt Platinum en ny fanbase, en stadig voksende stab, en fantastisk suksesshistorie, en økning i kvalifiserte jobbsøkere og en stor fordel. Vanligvis prøver jeg å gjøre alt selv, men å si at Yoko-san reddet Platinum er ikke en overdrivelse. Jeg kan ikke få takket ham nok, skrev han.

Uttalelsen lover godt for den populære utvikleren, som tidligere har gitt oss blant annet Bayonetta, The Wonderful 101 og Metal Gear Rising: Revengeance.

Gjengen har nå to nye prosjekter på gang – i samarbeid med Cygames – kalt Lost Order og Granblue Fantasy Project Re: Link. Spillene er riktignok kun bekreftet for Japan, og hvorvidt vi får se dem her til lands er uvisst.

Vi like NieR: Automata veldig godt.
Vår anmelder skrøt spesielt av historien og kampsystemet »

Siste fra forsiden