Pillars of Eternity har fått slippvindu

Obsidians folkefinansierte Infinity Engine-hyllest skal fortsatt lanseres i år.

Det ser pent ut, men jeg tipper det er monstre i kjelleren.
Obsidian Entertainment

Om du gleder deg til Obsidians folkefinansierte rollespill, Pillars of Eternity, har du nå fått et spesifikt tidsrom å markere på kalenderen. I den ferskeste Kickstarter-oppdateringen sier nemlig produsent Rose Gomez at planen nå er å lansere spillet i løpet av vinteren 2014.

Ferskt bilde fra bygningen til en smed.

Det vil altså ikke si at spillet er rett rundt hjørnet, men at du forhåpentligvis kan forvente det i løpet av årets siste måneder.

Grunnen til at spillet ikke kommer til våren, slik Obsidian opprinnelig hadde tenkt, er den samme som vi har hørt med flere andre folkefinansierte prosjekter: Ettersom studioet fikk mye mer penger enn de i utgangspunktet ba om blir resultatet et større spill, som dermed tar mer tid å utvikle:

– Da vi startet med et budsjett på én million og et relativt beskjedent spill med fem klasser antok vi at hvis vi fikk den millionen kunne vi klare å få spillet ferdig innen april. Vi fikk nesten fire ganger så mye penger, og det resulterer i et mye større spill. Det betyr samtidig ikke at vi umiddelbart bare dumpet fire ganger så mange folk på prosjektet og får det ferdig i april. Det er mye mer å gjøre, sa prosjektleder Josh Sawyer tidligere i år.

Samtidig vil spillets team vokse nå som South Park: The Stick of Truth er ferdigutviklet.

Tradisjonelt rollespill med fugleperspektiv

Pillars of Eternity er et tradisjonelt rollespill som minner litt om Infinity Engine-rollespillene som var populære ved århundreskiftet. Du får lede en gruppe eventyrere i en stor fantasiverden kokt sammen av Obsidian, og ser handlingen fra fugleperspektiv. Kamp foregår i sanntid, men kan pauses når som helst og du kan gi figurene dine ordre mens tiden står stille.

Mmm, massevis av deilig statistikk. (bilde: Obsidian Entertainment)

Underveis får du stor frihet til å gjøre det du vil, og du får også muligheten til å skaffe og utvide et eget hovedkvarter i spillet, der du kan samle heltene dine og hvile mellom eventyrene.

Obsidians arbeid med spillet kommer også andre rollespillutviklere til gode. Motoren de har utviklet vil nemlig også brukes av Torment: Tides of Numenera, inXiles spirituelle oppfølger til klassiske Planescape: Torment. Kanskje Eternitys Unity-baserte motor blir denne generasjonens Infinity Engine?

To av de mest populære Infinity Engine-spillene har forøvrig fått kraftig oppgraderte moderne utgaver. Ta en titt på våre anmeldelser av Baldur's Gate: Enchanted Edition og Baldur's Gate II: Enchanted Edition for å finne ut hvorfor du bør teste dem.

Siste fra forsiden