Sniktitt

Project xCloud

Vi har prøvd Microsofts streamingsatsing, og er veldig imponerte

Microsoft viser muskler med Project xCloud.

Jonas Magerøy/Gamer.no

LOS ANGELES (Gamer.no): Side om side med lovord om tidenes kraftigste konsoll i Project Scarlet nevnte Xbox-sjef Phil Spencer, nærmest i en bisetning, at man vil kunne streame fra konsollen med Project xCloud. Jeg ble litt i tvil om dette virkelig var noe Microsoft var villige til å investere nok i til å kunne konkurrere med Googles kommende Stadia-spillstrømmetjeneste, men denne tvilen ble erstattet av mild forbløffelse da jeg plutselig fikk muligheten til å teste tjenesten selv på Xbox sin E3 Showcase.

LES OGSÅ: Få med deg alt fra E3 i vår seksjon »

På et lite bord, nesten oversett av presse som stilte seg opp for å teste Gears 5 og Bleeding Edge, lå det en håndfull Xbox-kontrollere koblet til mobiltelefoner, med spill som kjørte, vel, en helt annen plass enn inne på Microsoft Theater.

Et monter viser Project xCloud i ulike skjermkombinasjoner.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Sitter som ei kule

Det første spillet som fanget blikket mitt på bordet var Hellblade: Senua’s Sacrifice fra Ninja Theory. Jeg var som mange andre skeptisk til hvordan dette ville fungere i praksis, men det ble fort glemt da jeg entret første kampsekvens.

Pareringen i spillet krever relativt grei timing, noe som gikk plettfritt. Oppløsningen var god, telefonen hadde maksimal oppløsning på 1080p, som den så ut til å holde konstant. Skygger og teksturer virket på topp hele tiden. Dette ser jammen ut til å fungere svært godt, og det er sjefen for Project xCloud lettet over endelig å se folk oppleve på E3.

– Det er utrolig morsomt å se folk komme hit med en skeptisk mine, for så å se at det funker utmerket, sier Kevin La Chapelle, som leder utviklingen av strømmetjenesten.

Og det var det flere som gjorde. Etter hvert som folk innså hva det var som lå på bordet, ble både entusiasmen større og køen lengre.

Kevin La Chapelle er General Manager på Project xCloud.
Jonas Magerøy/Gamer.no

– Disse spillene kjøres på et datasenter i «The Bay Area», forteller en stolt La Chapelle. San Francisco ligger litt over 600 kilometer unna.

På grunn av trådløs interferens inne på Microsoft Theater, valgte de å koble håndkontrolleren med kabel til telefonen, samt koble å telefonen til nett med ethernet-kabel. Dette fordi de har dårlig erfaring med trådløse tilkoblinger generelt når det er så mange mennesker med trådløse enheter på èn plass.

– Hjemme spiller jeg selv på et nettbrett, over trådløsnett med kontrolleren koblet med Bluetooth til brettet. Dette fungerer veldig fint, vi ville bare ikke ta noen sjanser i et scenario som det vi er i nå, lover La Chapelle.

Selv skytespill føles bra

Les også
Anmeldelse: Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians både ser og føles bra over skyen.
Jonas Magerøy/Gamer.no

I Halo 5: Guardians var det problemfritt å plante hodeskutt på Grunts – det største hinderet var kanskje den lille skjermen på telefonen. Det er mulig at vanskelighetsgraden også var svært lav, men budskapet med demonstrasjonen var uansett klar: Fra sitt eget datasenter i San Francisco fungerer dette svært godt.

Jeg så folk ta dekning og utslette fiender i Gears of War 4, og det så ikke ut til at spillet hang noe synlig etter her heller. Det lille jeg turte å teste av Resident Evil 7 før posttraumen sparket inn så også ut til å kjøre bra. Jeg tror dere har skjønt poenget nå.

La Chapelle forteller ikke noe i detalj om hvilke regioner som får Project xCloud eller når, men understreker at Microsoft har kapasitet til å dekke store landmasser verden over på samme vis som de gjør fra San Francisco til Los Angeles i dag.

Konklusjon

Med kabel mellom både kontroller, telefon og internett, har jeg fått et godt førsteinntrykk av Microsoft sin spillstrømmetjeneste. La Chapelle mener det fungerer like godt trådløst i hjemmet, og om dette vil fortsette å fungere på samme vis når millioner av spillere hiver seg løs, ja da har Microsoft virkelig fått til noe som vil etterlate seg et stort fotavtrykk både på ryggen til Google og spillindustrien for øvrig.

Microsoft la frem en modig visjon for dataspill i årene som kommer. Les Marius Kjørmos kommentar om veien de har igjen å gå for å komme dit »

Siste fra forsiden