Anmeldelse BattleForge

Sjangerblanding som funker

BattleForge tilbyr underholdene sanntidsstrategi med bøttevis av dybde.

Vel, la oss se. Vi har noen guder, noen kjemper, en eldgammel konflikt, noe som kalles Skylords, en forbannelse og massevis av mennesker som trenger hjelp, men mye viktigere – vi har enorme mengder styrker kastet inn i en vill, brutal, kaotisk, fartsfylt, hektisk, morsom, komplisert og underholdene kamp.

Historien er ikke lett å følge med på og er rett og slett ikke særlig viktig i dette fyrverkeriet av et sanntidsstrategispill bygget opp rundt prinsippene til et samlekortspill. Kort sagt er du en mektig Skylord som kan fremkalle monstre og kaste formler for å hjelpe deg i kampen mot de korrupte kreftene som kalles Twilight.

Sjangerblanding med krutt

For mange år siden var jeg en ivrig spiller av Magic The Gathering. Det tilbød vanvittige mengder kort og uendelige antall kombinasjoner og muligheter. Utviklerne bak BattleForge forsøker å blande inn dybden, kompleksiteten og levelengden til samlekortspill i et sanntidsstrategispill med innvevde massive onlinespillelementer.

Det hele høres kanskje forvirrende ut? Og det er det definitivt også. For å kunne spille BattleForge må du være tilkoblet internett. Du registrerer deg på Electronic Arts sine nettsider, og så er du klar for å spille. I det du starter BattleForge for første gang blir du tildelt en god del digitale samlekort og 3000 av det som kalles BattleForge-poeng.

Med disse poengene kan du enten kjøpe ekstra pakker med tilfeldige kort, eller bruke dem på individuelle kort som finnes på spillets marked. For 3000 poeng får du fjorten pakker som inneholder åtte kort hver, hvor et kort per pakke er enten sjeldent eller hva spillet kaller ultrasjeldent.

Etter at du har spilt gjennom et innføringsoppdrag med en nybegynnerkortstokk, og etter at du har brukt dine 3000 poeng på å tilegne deg masse nye kort, har tiden kommet for å lage en kortstokk etter eget valg. Verktøyet for å lage egne kortstokker er godt, og selv om det hele er ganske komplisert til å begynne med, finner man raskt rytmen hvis man ønsker.

Det er mye du kan ta deg til i BattleForge. Du kan spille deg gjennom hovedkampanjen, prøve deg på forsøksdueller mot andre spillere eller ha ekte dueller mot dem i kamp om rangeringer og belønninger.

Hovedkampanjen har mange forskjellige typer oppdrag hvor du hele tiden blir møtt av utfordrende prøvelser. Mange av oppdragene kan kun gjøres i samarbeid med andre spillere, enten dere er to, fire eller tolv. Hvert oppdrag kan også spilles på tre forskjellige vanskelighetsgrader – standard, avansert eller ekspert.

Underveis og ved å fullføre oppdrag blir man belønnet med erfaringspoeng og gull. Erfaringspoengene gir deg muligheten til å øke ditt nivå. Etter hvert fullførte oppdrag blir du tildelt oppgraderinger til enkeltkort. For å benytte deg av disse må du betale med opparbeidede gullmynter. Gullet behøves også hvis du ønsker å handle på spillets marked over individuelle kort, for selv om hvert kort koster BattleForge-poeng så må du i tillegg betale med gull for å starte auksjoner.

Hektisk strategi

Hvert av oppdragene i kampanjen har forskjellige mål. Noen ganger må du redde eller beskytte mennesker, mens andre ganger må du beseire mektige fiender eller ødelegge monumenter.

På hvert brett samler du kun én ressurs som brukes for alle dine kort. Samtidig må du kontrollere så mange «orbs» som mulig. Det er disse kulene som gir deg muligheten til å bruke energiressursene du har oppsamlet til å fremkalle monstre, bygge bygninger eller kaste formler.

Hver kule har en av de fire fargene rød, blå, grønn eller lilla, og de tilsvarer spillets fire forskjellige typer kort – ild, is, liv og skygge. Hver kortstokk kan inneholde hvilke tjue kort som helst, så det er opptil deg å bygge strategier etter hvilke blanding du tror vil være mest effektiv.

Akkurat som i samlekortspillet Magic The Gathering har hvert kort en «kostnad» i kuler. Siden alle kort har sin egen farge koster de minst en kule av den fargen. Alle kortene behøver mellom en og fire kuler for å kunne spilles. Det er likevel vanlig at kort som trenger tre eller fire kuler kanskje kun har en av dem som en konkret farge.

Et ildmonster kalt en Magmakaster har for eksempel som et krav at du må kontrollere tre kuler for å fremkalle den, men bare en av kulene behøver å være rød, mens de andre kan være hvilke farger som helst. På denne måten kan du velge å kombinere mange farger i din kortstokk på tjue.

Selv om det er fint med en stokk med to eller tre farger, behøver ofte de aller mektigste kortene minst to eller tre kuler av samme farge. Når du maksimalt kan kontrollere fire kuler betyr dette som oftest at hvis du ønsker å spille med disse kortene kan det være smart å holde seg til en farge.

Spillets kamper er en fartsfylt affære. Det finnes ingen mulighet til å sette spillet på pause for å studere dine omgivelser. Du må i stedet forsøke å kontrollere dine styrker på kjappest og best mulig måte.

Selv om strategien bak det å bygge kortstokker er ganske dyp, er det å bruke kortstokken i kamp ganske enkelt. Det hele handler om å raskt tilegne seg ressurser og overvelde dine fiender med horder av monstre eller kraftige formler.

Du har likevel hele tiden svært knappe ressurser, og kan risikere å bli angrepet fra mange kanter samtidig. Det ligger mye strategi i hvilke kort en skal spille hvor og når, selv om det som oftest til slutt dreier seg om å få ut så store styrker som mulig så raskt som mulig.

Mye småplukk

BattleForge har mange sterke sider, men lider også av mange småfeil og mangler her og der. Spillets handelssystem er for eksempel svært kronglete laget. Du søker etter spesielle kort og kan se hvor mye andre spillere vil ha for dem. Uheldigvis blir sjeldent alle kortene vist når du søker, og det finnes ingen måte å sortere dem på, som for eksempel etter pris eller varighet på auksjonen.

Som samlekortspill flest kan BattleForge ende opp med å bli en dyr affære. Spillet lar deg nemlig bruke ekte penger på å kjøpe nye kort eller flere pakker. Når man bruker penger, utenom hva spillet koster opprinnelig, på å kjøpe seg fordeler, er i tillegg alt en får kun digitale kort, og ikke noe håndfast.

Selv om man får 3000 poeng å handle for når man starter spillet, blir det raskt klart at en del kort er overlegne andre. Etter å ha utført oppdrag får man aldri nye kort som belønninger, kun oppgraderinger til dem.

På denne måten kan det være vanskelig å konkurrere i spiller-mot-spiller-kamp mot noen som har brukt ganske mye penger på å kjøpe seg flere BattleForge-poeng eller ekstra pakker med kort for ekte penger.

En annen svakhet er at det bare er fragmenter av spillets historie du får høre eller se via bilder. Resten må du lese i ei tykk bok som det er en plage å bla seg frem i. Slik blir historien satt helt i bakgrunnen og den blir både forvirrende og uviktig på samme tid.

Spillet har i tillegg en del tekniske problemer fra tid til annen. Dette er problemer jeg selv har opplevd og sammen med mange andre ikke klart å finne noen løsning på. Disse tekniske problemene er jo kjedelige, men har ikke inntruffet så ofte at de har hindret meg mye i å nyte spillet.

BattleForge har nemlig nydelig grafikk, og er full av farger og myriader av animasjoner. Spillet har også fin og høytsvevende musikk, som virkelig kan inspirere og gjøre deg kamplysten.

Konklusjon

Jeg liker BattleForge. Spillet har morsomme kamper, interessante oppdrag, gode muligheter for både samarbeid og krig mellom spillere, og samtidig et dypt og godt system for å tilegne seg nye kort og bygge drømmekortstokken.

Selv om spillet har visse svakheter har det også den samme styrke som mange massive onlinespill – nemlig at det har et lag som hele tiden jobber med forbedringer og oppdateringer.

Som en blanding av et spill med sanntidsstrategielementer og samlekortspillelementer er BattleForge på langt nær perfekt, men skaperne fortjener mye ros for å ha kombinert disse sjangerne. Resultatet har blitt et spill som både har mye strategi, fart og moro og lang levelengde. Hvis du ikke er redd for sanntidsstrategispill av det noe kompliserte slaget tror jeg definitivt at BattleForge kan være spillet for deg.

Diskuter artikkelen i forumet

Vurdering


BattleForge Windows Windows 8/10

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 31. mars 2009
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Phenomic

Forsiden akkurat nå

Til toppen