Escape Velocity: Nova

Trofaste tilhengere gjorde imidlertid så godt de kunne for at også PC-eiere skulle legge merke til Escape Velocity: Nova, og en av dem postet på forumet vårt om det. På grunn av denne posten bestemte vi oss for å ta en titt på dette spillet som alle Mac-eiere skryter så av, og det er vi temmelig glade for at vi gjorde. Escape Velocity: Nova er nemlig en liten juvel av et spill.

Freelancer i 2D?
Escape Velocity: Nova minner mye om Digital Anvil sitt storartede Freelancer. Du har akkurat skrapt sammen nok penger til å kjøpe deg et beskjedent romskip, og nå venter det enorme verdensrommet, med alle sine muligheter og farer, på deg. Du står fritt til å skape din egen historie. Vil du leve som intergalaktisk taxichaffeur eller frakteskipkaptein? Sett i gang. Vil du jakte pirater eller slå deg sammen med en av spillets mange fraksjoner? Ingen problemer. Vil du bli pirat selv eller søke lykken som asteroideminer? Mulighetene er her, og de er mange. Etter hvert vil du antakelig bli involvert i en av spillets hovedhistorier, og rammebetingelsene dine vil endre seg deretter.

Når jeg skriver "en av spillets hovedhistorier" er det fordi at EV: Nova gjør noe fryktelig smart. Den kjente galaksen står foran store omveltninger, og ikke overraskende har du en rolle å spille her. Hvilken rolle er opp til deg. Spillet inneholder nemlig ikke mindre enn seks hovedhistorier, og du kan kun oppleve en av dem per spill. Det vil si at når du har spilt igjennom spillet en gang vil du kunne starte det på nytt, velge å jobbe med en annen gruppe, og se hendelsene fra et helt annet synspunkt. Det du gjorde den forrige gangen du spilte gjennom spillet blir fremdeles gjort, men nå er det en annen som gjør det. Som i Morrowind og Freelancer står du fritt til å fortsette å spille etter at du har gjennomført en hovedhistorie.

En titt på spilluniverset
EV: Nova foregår mange tusen år frem i tiden. Menneskeheten har for lengst spredd seg ut over galaksen vår. Etter at vi hadde kolonisert en rekke nye solsystemer ble det en enorm borgerkrig, og vi mistet evnen til hurtig å kunne reise mellom disse solsystemene. Dette førte til at de ulike isolerte koloniene utviklet seg i hver sin retning, og når kontakten til slutt ble gjenopprettet viste forskjellene seg så være store, både med tanke på kultur, teknologi og genetikk. Drømmen om en forent menneskehet har for lengst gått i glemmeboken, og utallige konflikter har skapt hat og mistro mellom de ulike fraksjonene.

I det spillet starter er galaksen igjen på randen av en ødeleggende konflikt. I denne konflikten er det tre hovedaktører. Føderasjonen, som har hovedsete på jorden, er den fraksjonen som minner mest om vårt samtlige samfunn. Det er likevel store ulikheter innenfor føderasjonen, og noen planeter er i ferd med å løsrive seg. Det Auroranske Imperiet er den andre fraksjonen, og dette styres av en rekke forskjellige herskerfamilier. Auroranerne er krigerske (men ikke onde), og er føderasjonens fiende nummer én. I tillegg til krigføringen mot føderasjonen preges det auroranske samfunn av borgerkriger mellom de ulike familiene.

Den tredje stormakten er mystiske Polaris, som er mektigere og mer teknologisk avansert enn både føderasjonen og Imperiet. Polaris tolererer overhodet ikke fremmede, og holder seg mest for seg selv. De har for øvrig sine egne problemer, med en utenomjordisk rase kalt Wraiths. I tillegg er det flere mindre fraksjoner, som for eksempel Vell-Os. Vell-Osene er telepater som hadde dannet en fantastisk sivilisasjon som for årtider siden ble ødelagt i en krig mot Føderasjonens forgjenger. Siden den tid har Vell-Osene vært slaver under føderasjonens hemmelige politi, en skyggefull organisasjon som ingen har helt kontroll over, og som arbeider etter sin egen skjulte agenda.

Ute i rommet
Du ser romskipet ditt ovenfra, og spillets kontrollsystem minner generelt om systemet som ble brukt i klassikeren Asteroids. Ved å trykke forover-tasten vil skipet ditt bevege seg i den retningen fronten peker. Skipet vil fortsette i den retningen helt til du beveger fronten i en annen retning, og trykker forover igjen. EV: Nova sitt univers inneholder en mengde forskjellige solsystemer, som hvert kan inneholde bebodde planeter, romstasjoner eller andre ting. For å lande på en planet eller legge til ved en romstasjon må du be om landingstillatelse, og hvis denne blir innvilget, plassere skipet ditt over planeten eller romstasjonen og trykke L.

De ulike solsystemene i spilluniverset er lenket til hverandre, og du kan reise fra et solsystem til et nabosystem ved å bruke "hyperdrive". Dette krever imidlertid energi, og romskipet ditt må lades opp ved jevne mellomrom (avhengig av type og eventuelt ekstrautstyr) ved å lande på koloniserte planeter. Hvis du befinner deg i et system der det ikke er avanserte planeter å lande på (eller der disse er fiendtlige), og du ikke har energi, så kan en trygt si at du sliter litt. Det er mulig å be om hjelp fra forbipasserende, men prisen kan bli svært høy.

Verdensrommet er slett ikke trygt, og uansett hvilke valg du gjør gjennom spillet vil du ha fiender. Som i andre gode spill av denne typen er det slik at hver handling påvirker hvordan de ulike fraksjonene ser på deg. Selv om du forsøker å være så fredelig som mulig må du være forberedt på å sloss mot rompirater som er ute etter lasten din. Kamp i EV: Nova er ganske enkelt. Hvert skip har et primærvåpen, som avfyres ved å trykke space, og et visst antall sekundærvåpen, som avfyres ved å trykke Control. Primærvåpenet kan for eksempel være en kraftig laser, mens sekundærvåpenet kan være guidede missiler.

Trygt i havn
Når du lander på en planet kan du besøke en rekke ulike fasiliteter. På de aller fleste planetene har du kun tilgang til enkelte av disse fasilitetene, men på de største og viktigste vil du ha tilgang til alle. Det viktigste stedet, i alle fall i begynnelsen, er oppladningsstasjonen der du lader opp skipets energinivå. De forskjellige romskipmodellene har ulik energikapasitet, men ved å kjøpe ekstrautstyr som batterier vil kapasiteten økes. Du kan også kjøpe solpaneler som langsomt skaper ny energi, eller svindyre reaktorer som sikrer deg nærmest uendelig energitilførsel.

Alle disse tingene kan kjøpes hos utstyrforhandleren. Her selges også spillets ulike våpen (noen må du kjøpe lisens for å få bruke, hvis ikke blir du rutinemessig angrepet av myndighetene), forsvarsmekanismer, kart og en rekke annet ekstrautstyr. Mengden og typen utstyr tilgjengelig avhenger av hvem som kontrollerer planeten eller stasjonen, og det som er lovlig i én del av galaksen kan være ulovlig i en annen, så det er mye å tenke på når du oppgraderer skipet ditt.

For å bli noe i galaksen holder det imidlertid ikke å oppgradere det lille, svake skipet du starter spillet med. Du må ha nytt, og det kjøpes hos skipsforhandleren. Som med utstyr, er tilgjengeligheten av skip avhengig av hvor du er, og om du har litt flaks eller ikke. EV: Nova har en haug med ulike romskip, fra små jagere til enorme hangarskip, og du kan fly dem alle (hvis du har lisensen i orden, vel og merke). Det finnes også en rekke sivile skip, som asteroideminere og frakteskip. Noen ganger kommer du over brukte skip, som enten er i dårlig stand og relativt billige, eller i god stand, tungt oppgradert og temmelig dyre. Det er mulig å gjøre svært gode kjøp hvis du har øynene med deg.

Handel og oppdrag
De aller fleste lokasjoner har et marked. Som i Freelancer og Elite varierer prisene etter hva lokasjonene produserer og hva de trenger, og du bør naturligvis kjøpe varene billig og selge dem dyrt for å tjene penger. Noen planeter selger helt spesielle produkter med et begrenset, men ofte svært profitabelt, marked. Handel er definitivt den letteste måten å tjene penger på, så det lønner seg å hele tiden være på utkikk etter gode handelsruter.

Det viktigste (lovlige) alternativet til handel er oppdrag. Avhengig av ryktet ditt, hvor du er og hvem du har kommet i kontakt med, kan du finne mange typer oppdrag i oppdragsdatabasen. De vanligste og minst lønnsomme er standard frakteoppdrag (passasjerer og varer). Hvis du har godt rykte vil du få tilgang til hasteoppdrag som du tjener mer penger på - hvis du klarer dem i tide, selvfølgelig. Oppdrag for de mange fraksjonene du har kommet i kontakt med dukker også opp her. For eksempel vil du antakelig tidlig komme i kontakt med United Shipping, og hvis du gjør mange nok frakteoppdrag for dem vil du etter hvert få tilgang til svært luksuriøse kontrakter.

Hvor får du så disse kontaktene? Her kommer baren inn. Hvis du besøker barer kan du etter hvert regne med å komme i kontakt med viktige personer, både i forhold til enkeltstående oppdrag (f.eks. frakte en gruppe mennesker til en planet hvor de skal jakte på fæle romvesner), og i forhold til mer varige foretningsforhold som jevnlig fører til nye oppdrag i oppdragsdatabasen. I baren kan du også gamble, se de siste nyhetene og leie eskorte. Sistnevnte vil si at du leier et skip til å beskytte deg eller frakte varer for deg. Du er ikke begrenset til en eskorte, og du kan få med deg alt fra lasteskip til tunge kampskip.

De fleste oppdragene følger en rimelig enkel mal. Stort sett skal du fly fra planet A til planet B, og tilbake til planet A igjen. Av og til må du hente noe på planet B og føre det til planet C. Noen oppdrag involverer direkte konflikter, men de aller fleste er av en slik art at du kan løse dem uten å fyre av et eneste skudd. Av og til er også oppdragene mer avanserte, og involverer utforsking av fjerne deler av universet eller litt detektivarbeid. Noe som irriterer litt er at i mange av spillets kampanjer må du utføre samme type oppdrag om og om igjen i det som nesten kan føles som en evighet.

Abstrakt presentasjon
Grafikken i EV: Nova er ikke så fryktelig imponerende, selv om den ikke ser direkte stygg ut. Et spill som Freelancer, med sin detaljerte grafikk, forteller deg som spiller at "slik som dette ser spillverdenen ut, og slik ser du og alle de folkene du møter ut". EV: Nova prøver ikke å gjøre det. Ved i stedet å gjøre presentasjonen av spillverdenen abstrakt, overlater det grafikken til din egen fantasi. Det høres kanskje ut som et dårlig forsøk på å forsvare spillets grafikk på, men EV: Nova gjør ikke annet enn det gode bøker og fortellinger har gjort i tusenvis av år - det gir deg en viss idé om hvordan ting er, og overlater detaljene til deg.

Denne tilnærmingen betyr naturligvis at du som spiller får en ekstra utfordring, og det er slett ikke alle som er klare for en slik utfordring. Da historien stort sett formidles via tekst, bør du være både glad i og god til å lese engelsk for å få mest mulig ut av spillet. Forfatterne bak all teksten har gjort en fremragende jobb, og de klarer virkelig å få spillverdenen til å føles levende. Hver planet, måne og større romstasjon har sin helt unike beskrivelse, og disse er spennende å lese. Spillets historier formidles også gjennom tekst, og også her har forfatterne gjort en god jobb.

Lyden er litt skuffende. Tittelmelodien er flott, men ellers er det ingen musikk i spillet. Mange spillere foretrekker det slik, men det hadde vært fint å i det minste ha muligheten til å skru på litt bakgrunnsmusikk skulle en ønske det. Lydeffektene er av variabel kvalitet. Noen, som det smellet som lyder når et skip "hopper" fra ett solsystem fra et annet, høres svært tilfredsstillende ut, men de aller fleste er litt fantasiløse. Variasjonen er heller ikke den største, dessverre.

Et perfekt spill?
EV: Nova høres kanskje ut som det perfekte spillet, men det er det dessverre ikke. Som mange andre spill som tilbyr så stor frihet, er det mange muligheter for folk å utnytte seg av enkelte funksjoner for å tjene raske penger, og hvis du går inn for det er det faktisk ikke noe stort problem å tjene nok til å kjøpe de beste skipene og det beste utstyret på en eneste kveld. Et annet problem er at utviklerne ikke har vært helt heldig med vanskelighetsgraden. De fleste oppdragene er rimelig enkle, og hvis du bare gjør alt for å unngå kamp vil du kunne klare deg uten store problemer. Noen oppdrag er imidlertid fryktelig vanskelige, og fører til enorme frustrasjoner.

Spillet lagres automatisk hver gang du tar av fra en planet, og det forrige lagrede spillet overskrives automatisk. Hvis du ikke jukser (ved å ta "sikkerhetskopi" av spillet ditt) blir det slik at hvis du gjør en tabbe og tar av fra en planet vil du måtte starte på nytt eller leve med denne tabben. Det er kanskje realistisk, men ikke så fryktelig gøy. Et annet problem er at det ikke er klart hvilke handlinger som fører deg inn i de enkelte historiene. Også dette er realistisk, men når du plutselig finner ut at du to ganger har kommet inn i samme hovedhistorie uten å vite hvorfor, og ikke har "sikkerhetskopi" av karakteren din, kan det nok være litt surt.

Selv om spillet har disse irritasjonsmomentene er det skremmende avhengighetsskapende. Det er noe helt spesielt med spill som gir deg frie tøyler og lar deg søke lykken slik du selv vil. Dette er et spill som appellerer til deg som hacket deg til berømmelse i Uplink eller bygde ditt eget lastebilimperium i King of the Road. Det kunne med fordel ha inneholdt flere enkeltstående oppdrag eller valgmuligheter innenfor de seks kampanjene, men det inneholder nok stoff til å holde deg gående i flere uker.

EV: Nova koster 30 amerikanske dollar, og du må laste det ned fra Internett (installasjonsfilen er på 75 MB). For øyeblikket er det nemlig umulig å få kjøpt det i butikken, men det skulle ikke forundre meg om et større selskap oppdager spillets potensial og får fatt i distribusjonsrettighetene. Som om ikke spillet, med sine seks separate historier, tilbød nok varighet for pengene, så er det også mulig for registrerte spillere å laste ned de to forrige Escape Velocity-spillene som plugins for EV: Nova. Helt gratis. Det vil si at her får du tre spill, som alle er blitt erklært som klassikere, for rundt 200 kr.

Konklusjon
Det er lett å forstå hvorfor Mac-eiere har vært stolte av Escape Velocity-serien. På tross av at dette spillet lider av en rekke svakheter er det er det lett å forelske seg i det, og du blir raskt avhengig. Om spillet appellerer til alle er vel likevel heller tvilsomt, men hvis du ikke er redd for å prøve noe nytt og annerledes bør du ta en titt på Escape Velocity: Nova. Det eneste det koster deg å teste om du liker det eller ikke er tiden det tar å laste ned spillet, da "demoversjonen" lar deg spille gratis i 30 dager før du behøver å betale for å fortsette.

Escape Velocity: Nova

Windows
Slippdato: 1. januar 1970
Utvikler: Contraband Entertainment

Forsiden akkurat nå

Til toppen