Hva du kan forvente å få om du støtter prosjektet.

Sniktitt Vikingjarl

Hva du kan forvente å få om du støtter prosjektet. (Foto: SB Games, All Rights Reserved, All Rights Reserved)

Norskforfattet vikingspill på trappene

Nytt norsk vikingbrettspill håper å få drømmen realisert på Kickstarter

Fremad vikinger! Vis dine ferdigheter og utkonkurrer søskenflokken. Kun den beste jarl kan bli konge av Kaupang.

Dette er scenen i det norskutviklede spillet «Vikingjarl» som satser på folkefinansiering via Kickstarter. Du tar rollen som en av fire søsken og skal bevise at det er du som er den rettmessige tronarvingen.

For å vinne trenger du å samle seierspoeng som kan erverves på flere måter, og til slutt reise tilbake til Kaupang og erklære din seier for den eksisterende kongen. Som nordmann syns jeg dette er et ganske så spennende tema, vår historie i tankene, men også i lys av tv-serier som The Last Kingdom og Vikings.

Forfriskende nok er tema tett knyttet opp mot reglene. Det gjør spillet enkelt å forklare og regler enkle å huske, siden de faktisk gir mening.

Sett seil og ta med deg en vikinghær, for nå skal det plyndres, handles og koloniseres.

 
Brettspill med Takras (undertegnede) lagde en video-forhåndsanmeldelse av spillet for to år siden. 

Vikinger på redningstokt

Som viking skal du redde hauger av skatter fra store bybranner, hvor munkene har dødd helt spontant under mystiske forhold. Det kan du tro, om det letter på samvittigheten.

Det er tydelig at forfatter Richard Mikalsen har tatt seg god tid til å sikre at kildematerialet er godt respektert. Her er det med andre ord ingen horn på hjelmene å finne. Til tross for virkelighetstilnærming, kan det likevel inntreffe både mytiske og overtroiske hendelser som vikinger trodde på som virkelighet.

Spillets gang går i runder rundt bordet, hvor hver spiller tar turen sin i orden. På din tur kan du flytte på og gjøre noe med både langskipet og hæren din, representert med hver sin figur på brettet. Med disse to brikkene skal du gjøre alt det som allerede er nevnt.

Både hæren og langskipet kan ha med seg varer og vikinger, og kan til og med reise sammen, om så er ønskelig.

Brettet viser et ganske enkelt kart over et tenkt Europa på den tiden, med litt unøyaktigheter og selvsagt et fryktelig sjømonster som pryder store deler av havet. Man har også et utvalg byer og tettsteder som kan bosettes eller plyndres – eller begge. Til slutt er det noen byer som tilbyr handel, og der plyndrer man ikke, da dette er godt for vår egen næring.

Byene som kan bosettes er representert med brikker som viser hvor mange poeng de er verd, men på baksiden er det også litt historie å lære om denne byen, hvilket forsterker inntrykket av at forfatteren har gjort mye forskning på historien.

Hva du kan forvente å få om du støtter prosjektet. Foto: SB Games, All Rights Reserved

Måten kartet er delt opp gjør at spillet ikke kommer til å ta flerfoldige timer. Dette er et stort pluss for mange, som ikke lenger har tid til å sette av en hel dag med spilling. Reglene foreslår å gå til en viss poengsum for å vinne, og da er spilletiden på omtrent en time; en veldig overkommelig spilletid. Om ønskelig kan poengene stilles opp til noe høyere for å prøve en lengre strategi.

Selve spillet er ikke veldig dypt og valgene er ikke vanskelige å ta. At det er mulig å strekke ut spilletiden betyr ikke nødvendigvis at det er en god idé, da spillet låner seg utmerket til omtrent en time. Spill som henger rundt lengre enn nødvendig, pleier ikke gi mersmak. Dette er selvsagt opp til den enkelte spillegruppe som har valget.

Paris og London er modne til høst

Mens noen byer tilbyr handel, er det andre som kun kan plyndres. Her er det sølvpenger å finne, om du klarer å vinne. Sølvpenger trenger du for å hyre nye vikinger og ressurser til å etablere kolonier. Paris og London er ekstra fristende og gir ikke bare mye sølv, men også ettertraktede seierspoeng.

For å slåss trenger du ekte vikinger, med andre ord mennesker som er kampdyktige. Begge figurene, altså langskipet og hæren, er kampdyktige og invaderer gjerne en by. Gjør du det, finner du frem terningene. Forsvaret får grønne terninger som har dårligere treffesjanser enn de røde terningene som angriperen får bruke.

Har du spilt Risk, kjenner du nok til prinsippet, men det er faktisk forenklet. Terningene har kun to symboler: treff og bom. Angrep og forsvar triller terningene samtidig. Etter terningene er kastet, setter man sammen par av grønne og røde terninger og sjekker symbolene på parene. Er det terninger som ikke går opp i par, blir de ignorert.

Om noen overlever en runde med kamp, kan angriper velge å fortsette konflikten eller trekke seg unna. Sistnevnte vil man gjerne unngå, da det er mye mer lukrativt å stå i det lange løp. Utbyttet er ofte verd innsatsen.

Dette er kun tenkte figurer til spillet, dersom det når såkalte «stretch goals». Foto: SB Games, All Rights Reserved

Det er med andre ord ikke noe unikt her i gården, men det gjør reglene meget tilgjengelig for de som ikke er vant med tyngre strategispill. Dette er det lille av det tilfeldige som kan inntreffe i spillet, da terninger er ganske upålitelige av natur. I tillegg er du ikke alene, må vite.

Dette er det eneste elementet som minner om Risk. Heldigvis er resten av Vikingjarl en helt annen historie enn Risk.

Søskenkjærlighet på menyen

Når du tror du er klar for kamp, har dine søsken gjerne andre planer for deg. I spillet finnes Saga-kort som innhenter inspirasjon fra vikingsagaer. Før du skal slåss, kan du bli angrepet av en ekte sjøorm og miste vikinger eller ressurser, eller kjenne på vreden fra selve gudene, når du minst venter det. Og dette er det selvsagt dine motspillere som sørger for.

Andre ganger er det i din favør, men da er det gjerne deg selv som bruker kortene og ikke din kjærlige søskenflokk. Disse kortene tilfører en tilfeldighetsfaktor som gjør spillet mindre forutsigbart og øker gjenspillbarheten. Ingen spill blir like.

Kortene kan virke litt slemme, men alt er tillatt i fred og krig. Nesten alt. Spillerne får ikke lov å angripe hverandre, men hvis det er hær mot hær, skal vi se litt mellom fingrene. Dette skjer nesten aldri. Utbyttet av å angripe en by er mye større enn å sabotere en motspiller, men om muligheten byr seg, får du altså lov.

Hvis direkte konfrontasjon virker avskrekkende, er ikke Vikingjarl spesielt ille. Direkte sabotasje er altså lov, men det har sjeldent store ringvirkninger og fungerer mer som irritasjonsmoment enn noe annet.

Enkelte områder kan bare plyndres én gang, så må du reise enda lenger for å utføre det samme. Er du tidlig ute, får du høste belønningene, men da kan andre spillere bosette seg på det nå ledige området du har sørget for. Det er viktig å finne en balansegang mellom å være ivrig og å tenke forsiktig.

Når det er sagt, er det ikke lett å få tak i ressursene du vil ha for å bosette deg nye plasser. De som er tidlig ute, får god tid til å plyndre og herje før noen har fått tak i alle ressursene som er nødvendig for å starte en koloni.

Noen av kortene og deres illustrajoner. Foto: SB Games, All Rights Reserved

Regler fra Snorres saga

Alle brettspill krever at man lærer seg regler. Veldig ofte – da ofte fra ferske firmaer – kan regelboka bli litt uoversiktlig. Vikingjarl er intet unntak, hvor revideringer er gjort gjennom flere år, og oppklaring av regler er løst ved å legge til mer tekst, i stedet for å korte ned på teksten.

Til tross for at reglene er enkle å lese, er det enda enklere å gå glipp av små, men viktige detaljer. da det er mye som skal konsumeres, til tross for at det meste er ganske enkelt. Dette er ulempen med folkefinansiering, at det ikke er profesjonelle og erfarne aktører som står i ryggen, som kan fikse opp i dette.

Mange av kortene har stilige illustrasjoner, men selve brettet og forsiden av esken ser ikke ut som et spill en allerede etablert spill-utgiver ville kommet ut med. Det kan se ut som at noen har brukt kjente filtre i bilderedigeringsprogrammet Photoshop for å gjøre utseendet mer «artistisk».

Eskens forside minner mer om et skjermbilde fra Ivo Caprinos «Askeladden» enn noe episk. Kanskje det er hensikten, å appellere til det nostalgiske i oss.

Når det er sagt, har spillet en solid mekanisk oppbygging og er svært tilgjengelig, også for det norske markedet. Kanskje spesielt for det norske markedet. Det største hinderet vil trolig være reglene, men kanskje også illustrasjonene, hvis oppgave er å gi blikkfang til spillet.

La vikinger invadere spisebordet

Vikingjarl er et lettfattet spill med logiske regler som henger sammen med tematikken. Det er bare små tilfeldigheter å ta hensyn til, ellers har man god kontroll over situasjonen og kan legge en strategi deretter.

Slik vil selve esken se ut. Foto: SB Games, All Rights Reserved

Enkle regler med likhetstrekk til andre spill de fleste kjenner til, gjør spillet godt tilgjengelig for de fleste. Det er ingen som blir satt på sidelinjen i dette spillet, alle er med hele veien til slutt, et godt trekk vi kjenner igjen i moderne brettspill.

Med kun små symptomer for å være et førstegangsspill, er Vikingjarl en kjekk opplevelse som absolutt kan få sin plass i hjemmet.

Spillet Vikingjarl er ikke tilgjengelig for salg, men SB Games jobber med å få det publisert ved hjelp av folkefinansierinssiden Kickstarter og er absolutt verd å sjekke ut. Siden undertegnede ikke har spilt det endelige produktet, vil ikke spillet få en karakter i denne omgang.

Vikingjarl er et spill for to til fire spillere og tar omtrent 60 minutter å spille. Det finnes ingen digital versjon av spillet, men det er mulig å spille Vikingjarl på Tabletop Simulator.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen