Hyrules grenser åpnes opp i nytt Zelda-spill

Nintendo revurderer gamle konvensjoner og tenker nytt.

De fleste håpet på avduking av et nytt Legend of Zelda-spill på E3 i år, og den japanske spillgiganten svarte på spillernes forventninger med løfter om en helt ny retning for den verdenskjente eventyrserien.

På Nintendos videokonferanse fortalte produsent Eiji Aonuma at de ønsker å revidere gamle konvensjoner med et nytt spill. Dette er noe de har hatt lyst til å gjøre lenge, og vi så spor av det allerede i fjor ved lanseringen av A Link Between Worlds.

Link ser yngre ut enn sist, og har fått seg en ny og fancy bue.
Link ser yngre ut enn sist, og har fått seg en ny og fancy bue. (Skjermbilde: Nintendo)

Vekk med begrensningene

Inspirasjonen kommer fra The Legend of Zelda til NES, hvor spilleren fikk en kjempestor, sammenhengende verden de kunne utforske. Den eneste hindringen var hvilke gjenstander de hadde med seg og hvorvidt de kunne nedkjempe fiendene de møtte på. Dette forandret seg etter hvert som serien tok skritt inn i tredimensjonal grafikk.

– I Wind Waker brukte vi mange forskjellige teknikker for å skape en stor verden der du fritt kunne utforske de ulike øyene. Likevel var det vanskelig bygge en spillverden som virket sammenhengende. Vi måtte designe områder med definerte grenser, grenser man ikke kunne komme utenom, fortalte Aonuma i videokonferansen.

Med et enkelt knips manet den upretensiøse japaneren frem et utsnitt av det nye Hyrule bak seg. Foran oss ligger en enorm verden, bestående av høye fjell, mektige trær og grønt gress. Den nye grafikkmotoren minner om en høyoppløselig variant av den vi så i Skyward Sword: stappfull av farger og gode vibber.

Steampunk ser ut til å være en klar stilistisk inspirasjon.
Steampunk ser ut til å være en klar stilistisk inspirasjon. (Skjermbilde: Nintendo)

Fredelig, men farlig

Nintendo ser på dette som et rent brudd med tidligere konvensjoner der alt måtte gjøres i en bestemt sekvens. Grensene er nå fjernet, og du kan gå inn i nye områder fra hvilken som helst retning. Dette betyr også at du kan gjøre det du vil i valgfri rekkefølge. Aner vi en viss inspirasjon fra Elder Scrolls-serien, mon tro?

Selv om det nye Hyrule ser fredfullt og vakkert ligger det fortsatt fiender på lur. Aonuma mente dette var en konvensjon de trygt kunne beholde før en kort filmsekvens som viste Link bli angrepet av et monster satte i gang bak ham.

Hopp 21 minutter inn i videoen under og se herligheten utfolde seg i all sin prakt. The Legend of Zelda til Wii U har tentativ lanseringsdato 2015.

Kommentarer (30)

Forsiden akkurat nå

Til toppen