Intervju Spillet som skapte en hel sjanger

Mye av det vi tar for gitt i et actioneventyrspill i dag ble først funnet i Adventure, som Warren Robinett skapte. (Bilde: Audun Rodem/Gamer.no)

Uten spillet til denne mannen hadde vi ikke hatt The Legend of Zelda

Vi har snakket med Warren Robinett om Adventure.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Når vi utforsker verdenene i eventyrspill som The Legend of Zelda, The Elder Scrolls V: Skyrim eller Dark Souls nå om dagen er det vanskelig å ta inn over oss hvor annerledes alt var i spillverdenen for bare 35 år siden. Joda, vi kan fremdeles spille spillene som ble skapt på Atari 2600 den dag i dag, men det er vanskelig å sette seg inn i nettopp hvordan det var å være spiller og spillskaper på den tiden.

Warren Robinett husker det derimot godt.

Warren Robinett, Game Developers Conference 2015.
Warren Robinett på Game Developers Conference 2015. Bilde: Audun Rodem, Gamer.no

– Ingen viste hva videospill skulle bli. Men mediet var interessant, og det hadde muligheter – såppas mye greide jeg å forutse den gangen, forteller han meg.

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen