E-sport

– Norsk e-sport trenger større satsing

League of Legends-vinnerne forteller om finalekampen, og hva som trengs i norsk e-sport.

I høst har vi avholdt turnering i fire spill her på Gamer's Paradise. Deltakerne har tevlet ivrig i StarCraft II, FIFA 13, Counter-Strike: Global Offensive og League of Legends. Den 27. oktober var det duket for finaleoppgjør på Oslo City i alle fire spillene. I vår League of Legends-turnering kjempet de to lagene GamersLeague og Peet With Four om å kunne kalle seg Norges beste lag. De to hadde vært gjennom en lang innledningsrunde. Under de fire kvalifiseringsrundene var det hele 249 påmeldte lag som spilte om en plass i sluttspillet.

Engentlig skulle laget Memphis møte GamersLeague i finalen, men på grunn av mangel på spillere ble bronselaget Peet With Four oppgradert til finaleplass i stedet.

League of Legends-finalen ble vist på storskjerm på Oslo City. (Foto: Audun Rodem).
League of Legends-finalen ble vist på storskjerm på Oslo City. (Foto: Audun Rodem).

Finalen ble avgjort i en best-av-tre-kamp. Den første runden greide forhåndsfavoritten GamersLeague å ta seieren etter knapt 20 minutter etter en veldig ensidig kamp. I andre runde skjerpet Peet With Four seg, slik at kampen ble mye jevnere. Dessverre for laget greide de ikke stå mot GamersLeague, og tapte også andre kamp.

Dermed stakk GamersLeague av med førstepremien på 10 000 kroner og spillutstyr fra Cooler Master.

Begge de to kamprundene ble direktesendt på nett, og kan sees i opptak i vårt videoarkiv. Cato «Madquist» Johannessen og Tor Sondre «supergt» Odde fra GamersLeague.no kommenterte finalekampene.

– Brydde oss ikke om motstanderens heltevalg

Vi slo av en prat med GamersLeagues-spilleren Fredrik «Viking Fred» Gusland etter premieutdelingen for å høre hvordan de så på det å hale i land seieren.

– Gratulerer med seieren. Førsterunden gikk jo svært greit?

– Ja, det synes vi også. Vi hadde jo spilt mot Peet With Four tidligere i turneringen, så vi følte at vi viste ganske godt hva vi måtte gjøre for å slå de.

GamersLeague (Fra venstre: Preben «PREBZZ» Bertheussen, Fredrik «Viking Fred» Gusland, Lars Kristian «Larskey» Sormbråten, Simon «Slemp» Ellefsen, Fredrik «BegMe4Mercy» Lingås.) (Foto: Audun Rodem).
GamersLeague (Fra venstre: Preben «PREBZZ» Bertheussen, Fredrik «Viking Fred» Gusland, Lars Kristian «Larskey» Sormbråten, Simon «Slemp» Ellefsen, Fredrik «BegMe4Mercy» Lingås.) (Foto: Audun Rodem).

– Følte dere at dere kunne tilpasse dere litt mer denne gangen, ettersom dere hadde spilt mot de før?

– Egentlig brydde vi oss ikke så mye om hvilke helter de valgte. Vi føler oss ganske selvsikre på det vi gjør selv, og gjorde vel egentlig ikke noe spesielt utover det vanlige.

Andrerunden var litt mer jevn i begynnelsen. Hva skjedde her?

– Det hele startet da vi skulle velge helter. Vi var litt uenige om hvordan vi ville ha lagkomposisjonen, og en av våre spillere låste inn en helt som vi egentlig ikke ville ha. Derfor ble det en litt ujevn start som vi måtte prøve å spille ut fra.

– Vi hadde også en litt uortodoks spillmetode, med en «bruiser» i midterste bane i stedet for en «AP-carry». Dette har vi ikke øvd så mye på, men vi greide å slå de i de store slagene.

– Burde ha trent mer

Har dere som lag spilt sammen lenge?

Nei, dette er vel den første turneringen vi har spilt sammen. Jeg, «PREBZZ» [lagkapteinen, journ.anm.] og «Larskey», jungleren vår, har spilt en del sammen tidligere, men dette var den første turneringen der vi fem spilte på samme lag.

– Brukte dere mye tid på å trene på forhånd?

– Vi har trent en del, men ikke så mye som vi burde. Samtidig følte vi oss ganske selvsikre ettersom vi individuelt er ganske gode spillere. Selv om vi ikke har lagkjemien helt klar enda føler vi at vi var gode nok individuelt til å slå de ande lagene i turneringen.

Pet With Four gjør seg klare til kamp. (Foto: Audun Rodem).
Peet With Four gjør seg klare til kamp. (Foto: Audun Rodem).

– Hvordan føler du tilstanden er for League of Legends som sport i Norge nå? Er miljøet bra?

– Egentlig ikke. Det er flere grunner til det: For det første er spillsamfunnet i Norge, og i League of Legends generelt, ganske umodent i hvordan man forholder seg til en del ting. For det anre er det ikke så mange som satser på e-sport av bedrifter og sponsorer, så det er vanskelig å se for seg at det skal bli mye større.

– Nylig var det en stor sesongfinale i Los Angeles der førstepremiepotten var på 1 million dollar. Følger du mye med på det som skjer der?

– Jeg så jo på det, og man ønsker jo på en måte å komme seg dit. Akkurat nå ligger vi nok litt under det nivået de lagene spiller på, men i fremtiden håper vi kanskje å kunne delta å et internasjonalt toppnivå.

– Hva tror du er nøkkelen for å få det norske miljøet opp på et slikt nivå?

– Det som trengs er nok bedre sponsorer som pusher lagene sine mer frem, samt flere turneringer slik som dette slik at interessen for League of Legends øker i Norge.

– Så, hva skal premien brukes på?

– Det blir nok kanskje litt festing og den slags, for å være helt ærlig.

Les også: Intervju med FIFA 13-vinnerne
Les også: Intervju med StarCraft II-finalistene

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen