(Bilde: Antagonist)

Nytt norsk skrekkspill skal gjøre skogen skummel igjen

Through the Woods bruker norrønn mytologi og norsk eventyrkultur til å skremme deg.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Å ta tilbake det skumle med den norske skogen; det er utgangspunktet for debutprosjektet til det nyoppstartede norske spillstudioet Antagonist. Tirsdag trakk utvikleren sløret av horrorspillet Through the Woods, et spill som foregår på en dunkel øy på vestlandet. 

Barn har forsvunnet fra øya, og innbyggerne murrer om at gamle legender skal stå bak det hele. Enkelte hvisker til og med om at Gammel-Erik kan stå bak uhumskhetene. Spilleren skal nøste opp i disse mysteriene gjennom å ta del i et tredjepersonseventyr, der hovedpersonen må konfrontere flere skapninger.  

Det er ingen tvil om at Through the Woods kan bli mørk.
Det er ingen tvil om at Through the Woods kan bli mørk.Bilde: Antagonist

Monsterslakting virker dog ikke å være fokuset her, og spilleren er mer som et irritasjonsmonent som trenger seg inn på skapningenes dagligdagse liv. Akkurat hva som skjer med øya er likevel noe spillstudioet ønsker å holde hemmelig så langt det lar seg gjøre enda.

– Har tenkt på konseptet lenge

Skrekkspillet er noe de syv utviklerne i Antagonist bruker som en avsluttende bacheloroppave for studiene ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole denne våren. Ifølge Antagonist-leder Anders Hillestad har Through the Woods-konseptet likevel vært med flere av utviklerne over en årrekke.

– Dette er en idé som har vært med oss ganske lenge. Ole Helland som er kreativ sjef for oss hadde hatt idéen allerede noen år, men vi andre kom først inn da vi begynte i førsteklasse på NITH mot slutten av 2011. Den gang prøvde vi å lage spillet ved siden av skolen. Idéen var nok alt for ambisiøs den gang, men den ble med oss videre opp gjennom årene, forteller han til Gamer.no. 

Anders Hillestad fra Antagonist.
Anders Hillestad fra Antagonist. (Bilde: Audun Rodem/Gamer.no)

For selv om utviklerne la spillet på hylla lå det alltid bak i hjernebarken. Hillestad forteller at at han og andre hele tiden har skriblet i notatblokka siden skrinleggingen i 2011, hver gang en ny idé rundt Through the Woods har dukket opp. De håper å formidle en fortelling som trekker i deres egne erfaringer, uten at de går mye dypere inn på akkurat dette punktet.

– Særlig vår manusforfatter legger mye av sjelen sin i det, og det er en veldig personlig historie, forteller Hillestad.

Allerede på dette stadiet ser studioet også for seg at Through the Woods kan ha en fremtid forbi det første spillet, og forteller at universet de har bygd opp byr på flere fortellinger. Through the Woods er dog den sterkeste fortellingen i universet slik de ser det for seg nå.

Av fortellerteknikker viser Hillestad til at de ønsker å formidle deler av historien med en intern monolog hos hovedpersonen, ikke ulikt hvordan Supergiant Games' Bastion fra 2011 bruker en fortellerstemme. Denne skal utbrodere situasjonen spilleren befinner seg i, gi hint om hva som skjer videre på veien og også lede spilleren videre.  

På vestlandsøya skal lommelykt være et nødvenidig redskap.
På vestlandsøya skal lommelykt være et nødvenidig redskap.Bilde: Antagonist

Ligger foran planen

Ved å kombinere arbeidet med å lage en prototype for spillet med bacheloroppgaveleveringen satser studioet på å slå to fluer i en smekk. Målet er å levere prototypen i mai, for så å se om det er mulig å skaffe interesserte parter som kan spytte inn midler. Og med prosjektets tydelige forankring i norsk kultur er det heller ikke utenkelig at Antagonist søker om midler fra Norsk filminstitutt. Så langt har arbeidet med prototypen gått etter planen. 

– Det var faktisk egentlig ikke planlagt at vi skulle ha en teaser klar akkurat nå, men siden jeg skulle til GDC tenkte vi at det var fint å ha noe å vise til folk her. Den har vi altså greid å lage ved siden av alt det andre, uten at det har gått ut over tidsplanen for resten av prosjektet, får vi høre.

At det går som smurt kan skyldes at de har fått en del innspill fra andre norske spillutivklere. Hillestad forteller at så og si alle spillutviklerne i Norge har bidratt med tilbakemeldinger og hjelp når de har fått høre og se hva Antagonist håper å gjøre.

Akkurat nå er planen at Through the Woods skal være ferdig til tredje kvartal i 2015. Innen den tid håper studioet å få innpass via Steams Greenlight-tjeneste der brukerne kan stemme frem spillet om de har troen på det.

Den første traileren fra Through the Woods.

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen