Feature Kansellerte spill

Etterlengtede spill som aldri så dagens lys

Selv de beste spillideer kan bli forkastet i denne bransjen. Vi ser nærmere på ti av dem.

Spillutvikling er en knallhard bransje som preges av evig konkurranse om spillere, publisitet og finansiering. Mangel på det ene eller det andre kan føre til at selv de beste spillideer blir forkastet. Gang på gang blir spill annonsert, men av en eller annen grunn blir utviklingen avbrutt og vi sitter igjen med noen bilder, kanskje en trailer og en haug med knuste drømmer.

På tirsdag ble det klart at Blizzards myteomspunnede MMO-spill, Titan, var kansellert etter syv års utvikling. I et intervju med Polygon forklarte Blizzard-sjefene, Mike Morhaime og Chris Metzen, at selskapet slet med å finne moroa med prosjektet og de besluttet å stanse utviklingen. 

I slike tider er det ikke mye som kan trøste fans av Blizzard, MMO-sjangeren og videospill generelt, som har ventet i spenning helt siden ryktene begynte å svirre i 2007. Samtidig minnes vi andre spill som opp gjennom årene har blitt kansellert, og i den forbindelse har jeg tatt en kikk på ti av de mest etterlengtede spillene som aldri ble noe av:

StarCraft: Ghost – taktisk actionspill med psykiske krefter

På Tokyo Game Show i 2002 avduket Blizzard planene for StarCraft: Ghost, et taktisk actionspill satt i StarCraft-universet. Satt til fire år etter handlingen i StarCraft: Brood War skulle spillet følge historien til Ghost-agenten Nova. Som en spion med psykiske krefter måtte spillere bruke våpen og taktikk gjennom en rekke historiedrevne oppdrag. 

I løpet av de neste to årene ble StarCraft: Ghost utsatt flere ganger, og i 2004 trakk Nihilistic Software seg fra prosjektet. Ifølge Blizzard var dette en del av planen og utviklingen fortsatte som forventet, nå med hjelp fra utvikleren Swingin' Ape Studios.

Les kommentarene (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen