Nådde verdenstoppen på ett år

Jonas Alsaker "bsl" Vikan (24) er kaptein for det norske Team Catch-Gamer. Sammen med de norske karene Geir Stian Ravndal "Juvenile" Svendsen (19), Tore "Juzam" Aronsen (23), Lars "naikon" Olaisen (22) og Christian "zevy" Wæraas (20), deltar han i såkalt e-sport i verdens kanskje mest populære spill; Counter-Strike. De har reist over store deler av verden og deltatt i mange turneringer hvor de forøvrig har skaffet seg gode resultater.

Vi møtte "bsl" for å snakke litt om hans karriere, laget og ikke minst hvordan det er å være blant verdens beste i et dataspill.

Hvor lenge har du spilt Counter-Strike, og hva var det som fikk deg til å begynne med det?

- Jeg har spilt i rundt fire år. Det begynte på videregående skole, da en kompis introduserte meg for en av de første betaversjonene av spillet. Jeg begynte etter hvert å spille mer og mer, men det ble et opphold mens jeg var i militæret. Da jeg i juli 2001 hadde avtjent verneplikten, begynte jeg å spille regelmessig på Dataport - en Internettkafé i Trondheim. Jeg satte meg et mål om at hvis jeg ikke nådde verdenstoppen i løpet av ett år med intensiv spilling, skulle jeg legge opp - jeg rakk det akkurat.

Mange har jo spilt lengre enn deg uten å være i nærheten av å komme så langt, når innså du at du hadde et stort talent for spillet?

- Det var nok i tiden med Meredia og Spacebar. Da jeg startet min karriere i Crimson Chaos, en lokal klan på Dataport, merket jeg at jeg hadde ett visst talent. Jeg var flink til å tilpasse meg endringer i spillet, trening og kampsituasjonen, en utvikling som fortsatte da jeg begynte i Meredia i januar 2002, sammen med blant annet den da 15 år gamle Element. Vi var alle ganske gode andregenerasjonsspillere, som etter hvert ble flinke til å sette spillet i system.

Er det fornøyelsen av det å spille førsteperson skytespill, eller er det lag-aspektet med spillet som er viktigst for deg?

- Jeg tror det er en blanding av at det er et lagspill og en semi-realistisk førstepersonsskyter. Jeg har alltid holdt på med lagidretter og lag-aspektet interesserte meg veldig og jeg har egentlig aldri vært noen fan av skytespill som Quake hvor man hopper og spretter over alt, skyter med laservåpen og det hele. Det er ikke noe vanskelig å bli god i slike spill, det er bare å sitte og gnu på musa så kommer ferdighetene. En annen ting som gjør Counter-Strike suverent, er at du må utvikle en følelse med våpnene for å lære deg å bli god.

"Det er ikke vanskelig å bli god i Quake-spillene, det er bare å sitte og gnu på musa så kommer ferdighetene."

Kan du kort oppsummere karrieren din?

- Jeg spilte vel rundt ti måneder i Crimson Chaos i Trondheim før vi startet Meredia, som litt senere byttet navn til Spacebar. Med Spacebar dro vi blant annet til USA og spilte i CPL Dallas, hvor vi fikk en niendeplass sommeren 2002. Etter CPL Oslo høsten samme år ble Spacebar oppløst grunnet mye krangling og interne konflikter.

- Etter dette spilte jeg litt frilans før jeg fant ut at jeg skulle dra på backpakkertur til Brasil, noe som resulterte i at jeg begynte å spille i brasilianske Made In Brasil (MIBR) i mars 2003. Her deltok vi i diverse turneringer rundt om i Brasil og resten av Sør-Amerika. I august 2003 ble jeg tilbudt ny halvårskontrakt med laget, men jeg avslo fordi jeg fikk hjemlengsel og savnet kjæresten min.

- Nesten med en gang etter at jeg hadde kommet hjem, begynte jeg å spille i danske Spirit of Amiga. Det varte bare i to måneder ettersom en managertype fra Los Angeles hentet meg dit da han skulle stifte et lag der. Jeg reiste over til Statene og startet NOA sammen med Naikon og Knoxville, samt Kanadiske Shaguar og amerikanske Method. Vi deltok blant annet i CPL Winter i Dallas og fikk andreplass etter å ha vært rangert som nummer 27 før turneringen. Det var en morsom periode, og jeg husker godt når vi sammen med svensk lag som også var stasjonert i LA, dro til Las Vegas for å spille en oppvisningskamp i en nattklubb av alle ting. Vi satt oppe på en scene og spilte mot dem i dress og finstas, men det gikk jo som det måtte gå med nordmenn og svensker i en åpen bar, og etter hvert ble det bare tull og tøys.

- Jeg dro hjem fra Los Angeles januar 2004, og sluttet på laget i mars etter interne stridigheter også her. Jeg begynte å spille i britiske Team AMD Gamer (TAG), et opphold som skulle vise seg å bli kort. Det var en kjedelig periode, laget var dårlig og de andre spillerne virket useriøse, så jeg sluttet i oktober. I desember 2004, fikk jeg tilbud fra Catch-Gamer om å starte et lag hos dem, da de hadde tenkt å satse på e-sport. 15. desember startet vi Team Catch-Gamer og der er jeg den dag i dag.

Alternativ tekst mangler
Fra WEG i Korea

Kan du fortelle litt om ditt opphold i Brasil, når du spilte sammen med MIBR.

- Jeg var som tidligere nevnt i Sør-Amerika på backpakkertur tidlig i 2003, og en dag jeg var i Brasil og skulle sjekke innboksen min, hadde jeg fått e-post fra MIBR-gutta som hadde hørt at jeg var der nede. Jeg møtte dem og dette resulterte i at jeg ble med i klanen deres og flyttet til Brasil. Vi dro rundt på forskjellige turneringer i Sør-Amerika og det var gøy, lærerikt og svært inspirerende å spille med personer som stadig ønsket å forbedre seg. Jeg hadde egen leilighet rett ved Copacabana i Rio de Janeiro, så du kan trygt si at jeg hadde et fint opphold, hehe.

Er det noe du savner fra denne tiden?

- Sola, stranda, ølet. Savner egentlig alt fra livet der. Rio er en fin by og det var en virkelig stor opplevelse å få være der.

Kunne du tenke deg å dra dit igjen?

- Isolert sett ja, men hadde jeg fått tilbud hadde jeg ikke forlatt laget jeg spiller i nå. Jeg begynner også å bli en gammel mann, og har ting som studier å tenke på.

Var dette morsommere enn tiden med Spacebar/Meredia?

- Uten tvil, og frem til Catch-Gamer det morsomste jeg har vært med på. Ingen krangling eller konflikter, folk var glade for å spille.

Hva er det som motiverer deg til å spille Counter-Strike etter så mange år i gamet?

- Et fortsatt ønske om å bli bedre, samt følelsen man får etter å ha overgått andres eller egne forventninger. Ettersom vi reiser og er mye sammen blir laget svært sammensveiset, vi blir gode kompiser som trives godt i hverandres selskap. Som sagt begynner jeg å bli gammel, og jeg ønsker også å gjøre mitt for at E-sport ikke bare skal holde seg der de er i dag, men også vokse.

Hvorfor kallenavnet bsl?

"Jeg har ikke tid til å gå på forelesninger eller delta i linjeforeninger og andre aktiviteter man gjerne gjør som student."

- Det strekker seg tilbake til da jeg var rundt 10 år og spilte Nintendo med mine venner. Man måtte ha et navn, og jeg tok navnet Beselbub etter katten til Madam Mim i Donald Duck & co. Egentlig heter den Belsebub, men jeg leste vel feil eller noe. Ettersom årene har gått har folk begynt å kalle meg "Besel", så jeg har forandra det til bsl, kort og greit.

Hvordan er du som spiller?

- Kjedelig? Jeg skal styre laget taktisk og bruker mye energi og konsentrasjon på det. Jeg er helt grei på sikting uten å gjøre så mye fancy eller spektakulært. Min rolle i laget er av taktisk natur i tillegg til at jeg bidrar til å stabilisere lagspillet vårt.

Hva er favorittvåpenet, og hvorfor?

- Jeg bruker egentlig alt av våpen, men skal jeg si favorittvåpen må det vel bli Colt M4. Jeg er gammel i gamet og liker det fordi det har mindre rekyl, noe som gjør det lettere å skyte med. Yngre spillere mobber meg og kaller det bare for bestefarvåpenet, hehe.

Jeg forstår det slik at du studerer ved siden av, hvordan klarer du å få tid til alt?

- Det er et strev og krever mye planlegging å få til. Jeg har ikke tid til å gå på forelesninger eller delta i linjeforeninger og andre aktiviteter man gjerne gjør som student. Jeg bruker å sette meg på lesesalen og lese pensum når jeg en sjelden gang har tid, samt at jeg bruker å ha med bøkene når vi er ute og reiser. Jeg fikk det til i forrige semester, så da må jeg vel få det til dette også.

Alternativ tekst mangler
Foto: Catch-Gamer

Hvorfor tror du man fremdeles spiller Counter-Strike 1.6 og ikke har gått over til enten Condition Zero eller Source som grafisk sett er mye penere spill?

- Det har seg jo slik at det fremdeles er 1.6 som blir spilt på de fleste turneringer og har den største brukerbasen, det har nærmest blitt Den Hellige Gral innenfor konkurransespill. Det er så optimalt for lagspill at det har ingen hensikt å gå over til spill som ser penere ut men ikke er like bra utformet og gir den samme følelsen. Man kan si mye om at 1.6-grafikken er stygg, men den er faktisk svært funksjonell.

Hvorfor spiller de fleste av dere på oppløsning 640x480? Er det slik at spillbarheten er så knusende bra at man kan forkaste det grafiske?

- Det er som sagt ganske funksjonelt i og med at det garanterer 100 Hz på skjermen uansett utstyr. Det er klart det er penere med høyere oppløsning, men det krever mye mer hardware, og for å få en ting til å funke på alle konkurranser er det like greit å bruke en innstilling som virker overalt. Jeg har spilt på 1152x864 inntil i år fordi jeg synes den grafikken er den mest funksjonelle, men måtte bite i gresset og bytte til 640x480 i januar da vi var på en turnering hvor utstyret ikke holdt helt mål.

Tjener du mye penger på å spille Counter-Strike?

- Siden vi ikke har noen kontrakt med fastlønn hos Catch-Gamer, tjener vi ikke annet enn de prispengene vi spiller inn og ettersom vi har spilt så godt i 2005 har det jo blitt noen kroner. Catch-Gamer betaler reise, opphold og mat når vi er ute og reiser slik at vi slipper å bruke av egne penger på dette. Vi får jo også reise rundt i hele verden og bare det er nesten lønn i seg selv synes jeg.

Føler du ikke at det da kanskje kan bli mer som en jobb kontra hobby?

- Jo, når vi spiller på dette nivået og reiser såpass mye kan det fort bli det. Vi legger veldig mye tid ned i trening, ikke bare for å klare å holde dagens nivå, men også forbedre oss slik at vi klarer å holde tritt med den kontinuerlige utviklingen i miljøet.

Alternativ tekst mangler
Andre plass i WEG Korea

E-sports begynner med tiden å vokse seg ganske så svært. Tror du veksten vil øke, eller vil den stagnere?

- Ingen tvil om at det vokser og jeg ser ingen begrensninger egentlig. Det er sterk kapital både inne og bak dette fenomenet og spillindustrien bare øker og øker. Litt synd for min del som om noen år kommer til å være altfor gammel og utdatert, hehe.

Ganske mange unge spillere er dyktige i siktemidlene. Har dere rutinerte og gamle spillere en sjanse når de som har spilt spillet siden 11-års alderen begynner å oppnå litt rutine?

- For oss som er gamle, grå og har spilt på internasjonalt toppnivå i mange år kommer erfaringen svært godt med. Det var lettere å komme til før, færre spilte og det skulle mindre til for å få en sjanse. I dag er det fryktelig mange såkalte "aimers", men det kreves mer utenom det for å få bli med. De eldre spillerne vektlegger andre ting foran et godt siktebilde, og et lag som har noen intensjoner om å bli gode er nødt å ha en miks av mange forskjellige spillertyper. Fem 16-åringer som er gode på å sikte kan ikke nå høyt som lag i internasjonal sammenheng og ingen lag i verdenstoppen har et merkbart antall spillere under 18 år.

Hvorfor er du en bedre Counter-Strike-spiller i dag enn for tre-fire år siden?

- Jeg har fortsatt opprettholdt siktetreningen samtidig som jeg er blitt flinkere til å lese spillet. Jeg har hele tiden vært god til å venne meg til endringer i spillet, og har nå min del med erfaring.

Jeg forstår det slik at tilstandene er til tider ganske ville når dere spiller i blant annet Asia, hvordan er det å bli sett på, ja nesten som en superstjerne der nede?

- Det er fortsatt veldig rart, og jeg kommer nok ikke til å bli vant med det. Når vi var i Sør-Korea og spilte, foregikk dette stort sett i TV-studio, men det var hendelser hvor vi spilte ute foran publikum og da kunne det være mange av dem. Jeg synes fremdeles også det er veldig rart og skrive ut autografen min til fans.

Tror du en hvilket som helst vanlig gutt eller jente har muligheten til å nå så langt som deg, eller behøver man å ha et naturlig talent for spillet?

- Man må nok ha et visst talent. Når jeg begynte var ikke miljøet så stort, noe som gjorde det lettere å komme til fra bunnen enn det er i dag. Nivået er mye høyere enn for noen år siden, så hvis man skal bli skikkelig god i CS behøves mye trening og ikke minst flaks. Man må ha flaks for å møte de rette folka, og komme på lag med gode spillere slik at man kan utvikle seg videre.

Alternativ tekst mangler
På storskjerm under WEG i Korea

Spiller du noen andre spill evt. plattformer, eller tar CS opp all tiden?

- Jeg har både studier og kjæreste, så hvis jeg skulle spilt noe utover den tiden CS tar, ville det nok blitt reist kabinettspørsmål hjemme, hehe. Jeg tar meg innimellom litt tid til å spille Deluxe Skijump 3.0, men ikke noe utover det.

Hva tror du er grunnen til at lille Norge er så gode i CS på verdensbasis?

- Infrastrukturen i samfunnet. Vi har en godt utbygd infrastruktur og de aller fleste har råd til ting som pc og bredbånd, noe som gjør at det når ut til flere. En annen faktor er nok at vi er blant de som var først ute med dette i hele verden, og på den bakgrunn har et lite forsprang.

Hvis du skulle være kaptein på ditt drømmelag, hvem skulle spille på dette laget?

- Det er enkelt; Team Catch-Gamer.

Hvorfor er dere de beste?

- Fordi vi er talentfulle spillere og jobber sammen for å bli bedre og holde oss gode. Vi trener mye og forbereder oss godt til turneringene, det gjelder å holde hjulene i gang.

Trener dere mye?

- Ja, hvis vi skal spille turnering i nær fremtid trener vi fem-seks timer om dagen, fem dager i uka.

Hvem vil du si er bestemann på laget?

- Det går ikke an å svare på for alle på laget har forskjellige roller og oppgaver å fylle. I et lagspill som CS er alle like viktige for at laget skal gjøre det bra. CPL prøvde seg en stund med en Most Valuable Player-pris under sine turneringer, men det ser ut som de har lagt den på hylla, rett og slett fordi det er vanskelig å kåre.

"Jeg håper at Catch-Gamer-teamet om fem år er gode og Norges flaggskip innenfor e-sport slik som i dag."

Hvem er verst å spille mot?

- Jeg vil ikke si at noen er verre å spille mot enn andre egentlig. Vi spiller på et såpass høyt nivå at når vi er på turneringer er vi klar over at vi kan slå alle og vice versa. Hvis du tenker på internettspilling er finner og dansker verst da de hacker mye, hehe.

Når dere er såpass mye ute og reiser sammen skapes det vel et godt kollektiv. Er det det kollektive eller fem strålende enkeltindivider som er grunnlag for suksessen deres?

Det er både og. Vi er fem strålende enkeltindivider i et knakende godt kollektiv. Fem strålende enkeltindivider som er jævlig gode på ”aim” kan gjøre det bra, men de kan ikke gjøre det bra nok til å delta på det øverste nivået.

Som teamleder har vel du et overordnet ansvar, er det vanskelig å motivere denne gjengen?

- Nei, alle har stort sett et ønske om å bli bedre, og det er noe av grunnen til at vi ikke har endret så mye etter at vi startet.

Hva skal dere delta i nå fremover?

- Det er litt vanskelig å si da vi kontinuerlig planlegger. Vi var på treningsleir i oktober, så reiser vi til Sør-Amerika hvor vi blant annet skal delta i CPL Chile. Det siste som er planlagt for i år er CPL Dallas i desember.

Hva er målsettinga fremover?

Alternativ tekst mangler
Foto: Catch-Gamer

- Vi opprettholder vår målsetting som vi satte for 2005. Kom blant de fem beste i internasjonale turneringer samt vinne de norske. Tre pallplasseringer fra internasjonale turneringer, samt en seier og en andreplass til nå. Det mest stabile laget i landet og det vil vi fortsette med.

Hvor er Catch-Gamer teamet om fem år?

- Jeg håper at Catch-Gamer teamet om fem år er gode og Norges flaggskip innenfor e-sport slik som i dag.

Hvor er du, og hva gjør du om fem år?

- Om fem år driver jeg forhåpentligvis og avslutter profesjonsstudiet i psykologi, og da er jeg nok så gammel og rynkete at jeg har lagt CS på hylla, hehe.

Er det ellers noe du ønsker å tilføye?

- Jeg ønsker å takke Catch-Gamer og Catch-Gamer.no og alt de gjør for det norsk e-sport, samt våre managere Geir Rune og Terje.

Vi nevner at Team Catch-Gamer nå har kommet tilbake fra Sør-Amerika med treningsleir i Brasil og turnering i Chile i kofferten. De som ønsker mer info kan finne dette på Catch-Gamer.no. Gamer.no gratulerer med 3. plass i CPL Chile og ønsker lykke til videre!

Kommentarer (53)

Forsiden akkurat nå

Til toppen