Red Faction 2

Holder ikke mål
Grafikken i spillet er godkjent, verken mer eller mindre. Xbox-versjonen virker en smule glattere, selv om dette kan være relatert til at testmaskinen ikke var blant de mest avanserte maskinene. Utenom dette er det veldig lite forskjell på PC og Xbox versjonene av RF2. Lyden i RF2 er av det bedre, i hvertfall med tanke på eksplosjoner og skudd. Lydeffektene er bra gjennomført og høres ekte ut. Det er bare synd at musikken i dette spillet er så lite prioritert som den er. Den holder seg mest i bakgrunnen, og tilfører ikke spillet noe som helst. Det er nesten så en lurer på om det ville vært bedre å bare droppe musikken totalt. Kontrollsystemet i spillet fungerer bra og det skulle egentlig bare mangle, for her er det ikke snakk om å utøve noen fancy manøvrer. Du kan hoppe, men ellers så begrenser RF2 seg til å gå rundt og plaffe løs. Hvert våpen har to avfyringsmekanismer, og du har også egne knapper til å kaste granater med. For de som har Xbox kan det ta litt tid å venne seg til å bruke begge analogspakene samtidig, den ene ser du deg rundt med og den andre beveger du deg med. Dette er litt vrient i begynnelsen, men man venner seg fort til det.

Det er artig å sprenge ting, men ikke så artig at det kan underholde i timesvis. En kan argumentere for at historie-elementer i skytespill er unødvendig. Ta for eksempel Unreal Tournament 2003; historen har like mye å si for spillet som en politiker har å si for en Metallica konsert. Det er selve skytinga som er moro, men den utilgivelige feilen RF2 gjør her er at spillet ikke gir deg muligheten til å spille på Internett. Dermed legger spillet et større krav på seg selv når det gjelder å gi oss en engasjerende opplevelse på egen hånd. Her bommer RF2 rimelig seriøst, da det ikke klarer å skape noe engasjement. Nå skal det nevnes at det ikke er helt dødt på multiplayer fronten. De som kjøper spillet på Xbox har muligheten til å spille sammen med venner ved å koble maskinene sammen, og begge versjonene gir deg muligheten til å spille mot maskinstyrte fiender. Dette holder dessverre holder rett og slett ikke mål. I slike spill som RF2 gjelder det å skyte alt som rører på seg, og selv om det ikke rører på seg så kan du gjerne skyte det likevel. Det kan selvfølgelig være moro nok i seg selv, og produsenten har prøvd å få dette til uten å lykkes noe særlig.

Konklusjon
Skytespill kan ha en veldig lang varighet, men det er som oftest på Internett at slike spill har sin varighet. Mangelen på skikkelig multiplayer reduserer varigheten til Red Faction 2 betraktelig. Andre aspekter som mangler er en engasjerende historie, og hovedpersoner en gidder å bry seg om. For de som allerede er tilhenger av denne sjangeren - og kanskje spesielt for de som likte eneren - er Red Faction 2 grei nok tidtrøyte. Det finnes ikke noe som bidrar til å heve denne oppfølgeren over den mengden spill i denne sjangeren som allerede finnes ute på markedet i dag, og for de fleste av oss er det nok greiest å la dette spillet passere i stillhet.

Vurdering

Red Faction II

Red Faction II

Forsiden akkurat nå

Til toppen