Patentsøksmål truer spillindustrien

Kan en eie patent på å vise grafikk i 3D? Det amerikanske advokatselskapet McKool Smith mener det, og nå har de saksøkt 12 av de største spillutgiverne.

Advokatfirmaet McKool Smith har saksøkt Electronic Arts, Take-Two, Ubisoft, Activision, Atari, THQ, Vivendi, Sega, Square Enix, Tecmo, LucasArts og Namco Hometek for brudd på den amerikanske patentlovgivningen. De hevder at en patent ("Method and Apparatus for Spherical Planning", patent nr. 4734690) fra 1988 dekker all 3D-grafikk i spill, og at alle selskaper som har laget spill i 3D ulovlig har benyttet seg av denne patenterte teknologien.

Om de vinner frem i det amerikanske rettssystemet vil de kunne kreve penger for hvert eneste 3D-spill disse spillutgiverne noensinne har lansert, i tillegg til at de vil få rett til å kreve penger fra alle som ønsker å lage spill i 3D i fremtiden. Det sier seg selv at det her er snakk om veldig mye penger, og at en seier for McKool Smith vil kunne få katastrofale konsekvenser for spillindustrien.

Åtte av de saksøkte selskapene forsvares av advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher, som for øyeblikket ikke ønsker å kommentere saken. En anonym representant for et av selskapene har imidlertid hatt dette å si til nettstedet Gamedaily.biz:

- Spillutgiverne bør være veldig bekymret. McKool Smith kan faktisk se ut til å ha en sak, fra et rent juridisk ståsted, og det er ikke umulig at de vil vinne. En rekke veldig smarte mennesker tar denne saken veldig alvorlig.

Siste fra forsiden