Pro Evolution Soccer 5

Klør du til stadighet i fotballnervene når du er borte fra stuen? Da er Pro Evolution Soccer 5 til PSP en åpenbar løsning for deg.

PSP er på mange måter en bærbar PlayStation 2, dog litt svakere enn storebror. Nettopp dette vises på Pro Evolution Soccer 5 (PES 5). Spillet er nedskalert og redusert, heldigvis uten at det går ut over spillbarheten i stor grad. Akkurat som i brusbransjen er det faktisk slik at light-varianten kan ligge tett opptil den som kjører full pakke. Enten du er på bussen, flyet, skolen eller i en snøhule på Svalbard – Pro Evolution Soccer 5 vil gi deg mange timer med håndholdt glede. Hvis du i tillegg har en omgangskrets der PSP er vanlig, kan dine venner få føle din taktiske og tekniske overlegenhet på kroppen via trådløst spill.

Lang liga
I PSP-versjonen av PES 5 er det to moduser som dominerer. Den ene er den velkjente vennskapskampen, mens den andre gir deg muligheten til ligaspill. Master League-modusen er forøvrig ikke med i denne versjonen av de japanske fotballspillet. Hvis du er ivrig går du for seriespill. Her kan du velge et lag i en rekke store ligaer, blant annet i Spania og Italia (med lisenser). Kampene er selvsagt som når du spiller ellers, men her betyr resultatet mer enn ære og berømmelse, ettersom du har en tabell å forholde deg til også. Denne modusen er morsom én eller to ganger, men etter det skal du være svært interessert for å holde koken.

Den meste brukte modusen for min del ble vennskapskampene. Slike oppgjør passer perfekt på en håndholdt konsoll, der spill skal kunne nytes til det fulle i kortere perioder. Dessuten tjener du såkalte PES-poeng om du gjør det bra, dermed er det bare å shoppe bonusmateriale fra den virtuelle sjappa. Du kan velge mellom landslag eller klubblag og flere av dem er dekket fra topp til tå med lisenser. Dette gjelder blant annet de spanske, italienske og nederlandske lagene. Dessuten har du to identiske lag fra England, representert ved Arsenal og Chelsea. Til slutt har du en treningsmodus og en straffesparkmodus, her kan du utøve litt uskyldig moro for å perfeksjonere dine ferdigheter.

Kampene i PES 5 på PSP er så godt som identiske med dem du finner i versjonene på de stasjonære konsollene. Utfordringene er store, og trening må til om du vil putte flere mål enn motstanderen din. Innstillingsmulighetene før kampen er enorme, her kan du legge strategier som er unike for deg. Etter kampen kan du kose deg med mengder av god statistikk, slik som karakterene hver enkelt spiller får etter dyst. Ja, enkelte får til og med en liten kommentar i margen hvis de har prestert godt. På minussiden reagerer jeg på at man ikke har fikset opp i måten forsvaret tar ut dybde på. Nesten uansett hvor langt du presser dem opp på taktikktavlen, virker det som om de elsker å ligge så nær sin egen målvakt som mulig.

Tilfeldighetenes spill
Når kampen er i gang vil gamle travere umiddelbart kjenne seg igjen, her er det meste som før. Du har uhyre mange muligheter når det gjelder både dribling, skudd og pasninger. Dessuten spiller PES 5 i stor grad på tilfeldigheter og uskriptede hendelser. Nettopp dette punktet er hovedgrunnen til at Konamis tittel er best på fotball. Kontrollene på PSP er kanskje ikke ideelle til dette spillet, men de funker bedre enn i blant annet FIFA 06 til samme format. Enkelte småting er det fortsatt å plukke på, slik som at spillere blir låst fast til løpene sine og svært varierende keeperprestasjoner. Likevel sikrer flyt og utfordring en glimrende spillopplevelse, og det er ikke mye som kan konkurrere med følelsen av en herlig scoring i PES 5.

En liten akilleshæl for PES 5 er lastetidene rundt kampene. Ikke bare er de moderat lange, men de er uhyre kjedelige også. Hvorfor man har valgt å bare legge på en grå bakgrunn mens du venter er et mysterium for meg. Det er også litt lasting under kampene, blant annet ved innbytte og når ballen går ut. Dette til tross, det hele blir verdt det når spillet sitter og resultatene går din vei. PES 5 mangler som du sikkert vet en del lisenser til spillere, lag og drakter. Selv om Konami investerer i flere og flere slike for hver utgave som kommer, er det fortsatt et par huller som bør tettes. Heldigvis kan du selv gå inn å endre på navnene til lag og spillere, du kan til og med koble PSP-en til storebror PS2 nettopp med dette for øyet. Redigeringsmulighetene til tross, den siste finpussen mangler fortsatt på dette området.

Det er en klar nedskalering av grafikken i PSP-utgaven av PES 5, detaljnivået er tydelig redusert. Likevel er spillet pent, og heldigvis flyter det svært godt. Når hakking er eliminert blir spillbarhetene også desto bedre. De meste kjente spillerne ligner ”seg selv” og flere av stadionanleggene er flotte å se på. Jeg var litt plaget av etterslep når jeg spilte, noe som selvsagt må tillegges skjermen. Et slikt symptom er svært synlig når det utøves sport med raske bevegelser, det gjelder også når du for eksempel ser fotball på TV-er av middels kvalitet. En liten detalj, men verdt å nevne.

Tilskuereffektene i PES 5 er meget gode, de skaper en fin atmosfære når det spilles kamper. Dessuten har man greie detaljlyder, slik som når ballen treffer stolpen. Musikken er ikke like mye å rope hurra for, her har Konami mye å gå på. Videre har man droppet kommentatorene i denne utgaven, noe jeg faktisk ikke la merke til i begynnelsen. Spillet fungerer faktisk helt fint uten at noen messer om alt som skjer på banen, resultater og prestasjonene får tale for seg selv. PES 5 på PSP har støtte for flerspiller med to konsoller, men da må begge deltagerne ha hvert sitt spill. Dette foregår trådløst og er dermed svært hendig om du sitter på en buss full av gamere. Selv om denne muligheten foreligger snakker vi hovedsakelig om et enspillerspill her, noe som setter PSP-versjonen litt tilbake i forhold til den du finner på PS2, Xbox og PC.

PES 5 er det beste valget for deg som liker fotball og bærbar frihet. Spillet er en nedskalert versjon av den du blant annet finner på PS2, men det er likevel proppfullt av kvalitet. Enkelte minuspunkter er det, som mangel på lisenser og mindre feil under kampene, men dette er likevel ikke nok til å rive japaneren ned fra tronen. Flerspillerdelen er fin om lite tilgjengelig, det koster jo fort litt om alle dine venner skal kjøpe spillet (eventuelt konsollen også). Merk at denne utgaven ikke er like sosialt vennlig som på de stasjonære konsollene og PC; PES 5 på PSP er i all hovedsak et enspillerspill. Skal du ha knuse venner over en pils før og etter tippekampen er og forblir TV-en den beste arenaen.

P.S. Hvorfor ikke ta en titt på vår omtale av Pro Evolution Soccer 5 til PS2?