Sniktitt

Quantum Break

Hva skjer når hele verden havner i tidsklemma?

Quantum Break forsøker å bane ny vei i underholdningsindustrien.

Microsoft

KØLN (Gamer.no): Microsoft og Remedy sikter høyt når de forsøker å bryte ned barrièrene mellom spill og TV-serier med Quantum Break som lanseres til neste år. Tanken er at spilleren (og seeren) skal veksle mellom episodene i spillet og TV-serien som lanseres samtidig på samme disken.

TV-serien vil fokusere primært på skurkene, mens spillet gir deg kontrollen over helten, Jack Joyce. Utviklerne ønsker at man skal spille en episode av spillet, som varer ca. 45-60 minutter, og så se en episode av TV-serien, og fortsette å veksle annenhver gang mellom de to. Nøyaktig hvordan dine handlinger i spillet vil påvirke det du får se på fjernsynet er fortsatt ikke klart, men siden serien legges på disken, er det mulig at man har spilt inn forskjellige historiegreiner, slik at også serien sys etter spillerens nål.

Microsoft

Se de første spillscenene fra Quantum Break »

Tida er ute

Handlingen i Quantum Break dreier seg rundt et feilslått eksperiment hvor forskere ved det lokale universitetet har forsøkt å reise i tiden. Dette har på et eller annet vis ført til at tiden i seg selv har blitt ustabil, og som motoren i en gammel Lada «fusker» den med jevne mellomrom. Noen ganger fryses tiden helt, andre ganger står tiden stille i små avstengte områder, og innimellom kommer du også over steder hvor tiden slenges frem og tilbake i en evigvarende, og ofte ganske brutal loop.

Dette forårsaker enorm kaos og ødeleggelse, og verden er på randen av krise. Det virker nemlig som om tidsfuskingen akselererer, og at alt liv står i fare for å bli hvisket ut. Det er her spillets helt kommer inn. Som Remedys tidligere spillfigurer (Max Payne og Alan Wake) er han en voksen mann med mørkt hår og et fengende navn. Det later til å være på hans skuldre å skulle reversere tidskaoset og hindre at menneskeheten går i interdimensjonalt, tidsfilosofisk dass.

Av foreløpig ukjente årsaker er protagonisten Jack Joyce immun mot disse endringene i tidsflyten. Han kan bevege seg fritt selv når andre står stille, og han kan sågar selv manipulere tiden og bruke den til sin fordel. Han bruker sine evner når han er i kamp, og når han må traversere risikable omgivelser.

Microsoft

En moderne superhelt

Remedy pleier alltid å holde historien i spillene sine tett til brystet, men det er en skurkeorganisasjon som søker å hindre Jack i å oppnå målene sine. De har utviklet teknologi som gir deres agenter muligheten til å også være immune mot tidsendringene. Jack møter på disse rett som det er, og som seg hør og bør blir det ofte ildkamp ut av det.

Jack benytter seg av vanlige våpen som pistol og automatgevær, og dukker ned bak kasser i kjent tredjepersons dekningskytespillstil. Han kan også snike seg inn på sine fiender og ta dem ut for hånd, eller storme frem og sparke dem ned, men det er hans evner til å manipulere tiden som gjør at kampene i Quantum Break skiller seg ut.

Microsoft

Han kan akselerere tiden rundt seg selv slik at han beveger seg lynkjapt og usett fra et sted til et annet. På denne måten kan han for eksempel komme seg rundt og bak fienden uten at de vet at de har blitt utmanøvrert. Han kan også fryse tiden i små, fokuserte områder. I et eksempel vi fikk se skapte Jack en boble foran en fiende hvor tiden sto stille. Dermed kunne ingen kuler gå gjennom boblen. Jack kunne så skyte mange kuler inn i boblen, bevege seg videre, og når boble forsvant fortsatte alle kulene inn i fienden.

Les også
Anmeldelse: Quantum Break

Sterke scener

Jack kan også manipulere en del faste objekter som er frosset i tiden. På et tidspunkt fikk vi se en bil som hang i løse luften. Den ble slengt unna av en eksplosjon akkurat i det tiden stoppet den. Denne kunne Jack bruke sine krefter til å slenge tilbake der den kom fra, ved å reversere tiden rundt den. Dermed fikk fiendene hans smake en drosje midt i panna.

Det at tiden fryser fra tid til annen gir også Remedy muligheten til å skape flotte øyeblikk og kaotiske omgivelser. En scene viste en mann som under en protest hadde blitt skutt av politiet, og en kvinne som holdt rundt ham med munnen åpen i et lidelsens skrik. Rundt dem var politi og andre protestanter i full gang med å skyte og kaste ting på hverandre. I dette frosne øyeblikket kunne Jack bevege seg rundt, ta inn detaljene, og også kommentere det som skjedde. På denne måten har spillet et stort potensial til å fortelle gode historier om det som skjer i verdenen.

Det lille vi har fått se av spillet så langt har vært actionpreget og spenningsfylt, men det meste har gått på skinner uten at spilleren har hatt noe særlig påvirkning på historien. Slik vil derimot ikke spillet fortsette, ifølge utviklerne.

Quantum Break vil ha flere forskjellige grader av spillervalg, og historien vil forgreine seg basert på de avgjørelsene du tar. Utviklerne avslørte at i slutten på hver episode vil spilleren ta en stor avgjørelse som former hvordan fremtiden utarter seg. Dette vil ofte ta form av at man kontrollerer skurken i spillet som skal ha en slags mulighet til å se inn i potensielle fremtider. Hvor store konsekvenser disse valgene faktisk får må vi bare smøre oss med tålmodighet før vi finner ut.

Konklusjon

Etter å ha sett to ulike demonstrasjoner, og pratet litt med utviklerne sitter jeg igjen med to hovedinntrykk av spillet. Det ene er at skaperne har muligheten til å lage flotte scener og spektakulære hendelser. Vi fikk se et enormt skip rive ned en bro med masse biler og folk på. På grunn av tidshopping forgikk denne kollisjonen i flere faser, og store katastrofer kan være estetiske nytelser, spesielt i sakte film.

Det andre inntrykket mitt er at kampene virker litt kjedelige. Evnene som Jack har ser ikke ut til å være nok til å holde kamper underholdende over lengre tid. Det kan selvsagt være at Remedy har flere ess i ermet, at nye triks eller nye fiender gjør det hele mer interessant, eller at omgivelsene rundt kampene spiller en såpass stor rolle at alle ildkamper føles unike. Det gjenstår å se, men akkurat nå håper jeg at skyting holdes til et minimumsnivå.

Det er egentlig litt pussig at firmaet som lagde Mad Max, og med det nærmest revolusjonerte skytespillsjangeren, har blitt et studio som er mer kjent for god historieformidling enn for gode action-scener.

Quantum Break er fortsatt et lite mysterium, men vi har fått et litt bedre grep om hva det dreier seg om, og dersom de finske utviklerne klarer å dra i land en god hybrid av spill og tv-serie vil de igjen kunne si at de har gjort noe revolusjonært. Det blir spennende å følge Quantum Break videre.

Spillet er ventet i salg i løpet av andre kvartal 2015, kun for Xbox One.

Siste fra forsiden