Feature

Spillåret 2017 – Espen Jansen

Her er de ti spillene Espen ser mest frem til i 2017

Persona 5 står i spissens for Espens forhåndsfavoritter.

Espen gleder seg blant Persona 5.
Privat, Atlus
1: Side 1
2: Side 2

Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen har fortalt om spillene de gleder seg til å sjekke ut i 2017 de siste ukene. Espen får æren av å avslutte artikkelserien med sin liste.

Det har aldri vært et bedre tidspunkt å være glad i dataspill, og skal vi tro prognosene vil dataspillenes vidunderlige verden bare fortsette å utvikle seg i riktig og positiv retning i uoverskuelig tid fremover. Dette skyldes ikke bare teknologiske krumspring og framskritt, men også det faktum at de som lager spill blir stadig flinkere til nettopp det. At markedet i tillegg har vokst seg stort nok til å gjøre plass til både de store og de litt mindre spillprosjektene der ute, er de aller fleste tjent med.

Espen Jansen

Begynte å skrive for Gamer.no i 2012, og har siden den gang vært en av de mest aktive skribentene for nettsiden. Espen har lite til overs for strategispill, men er ellers positiv til det meste, både i og utenfor spillverdenen. At han har en hang til det japanske er likevel ikke til å legge skjul på. Han er en relativt ung spiller, og peker på titler som Heroes of Might & Magic III, Pokémon, Ratchet & Clank og Rollercoaster Tycoon som grunner til dagens interesse for mediet. Likevel er det kanskje Kingdom Hearts som står hans hjerte aller, aller nærmest.

Det finnes med andre ord noe for enhver smak, og under følger en liste over spill som (utfra det vi har sett på forhånd) antageligvis vil falle meget godt i smak hos undertegnede. Og faktisk var det enda flere spill som burde fått plass på lista, deriblant det kommende God of War, Ni No Kuni II: Revenant Kingdom og Rime, men av ulike grunner ble det rett og slett ikke plass – det sier vel egentlig sitt: Så spennende tror jeg nemlig 2017 kommer til å bli.

Ta gjerne også en titt på de andre skribentene sine lister:

Persona 5

Sjanger: Japansk rollespill
System: PlayStation 3, PlayStation 4
Utvikler: Atlus
Kommer: 4. april 2017

Mer Persona? Ja, takk!
Atlus

Slik jeg ser det finnes det to typer spillere: De som elsker Persona 4, og de som ikke har spilt Persona 4. Dessverre hørte jeg lenge til i sistnevnte kategori, men etter en lang og omstendelig kjærlighetsaffære med det japanske rollespillmesterverket for snart fire år siden, så jeg omsider lyset.

Aldri før hadde et spill grepet meg på et så grunnleggende menneskelig nivå: Gjennom den japanske skolehverdagen, med sosiale aktiviteter og monsterjakt på siden, hadde jeg plutselig (nesten uten å merke det selv) blitt knyttet til dette universet og disse forunderlig fantastiske bifigurene. Det høres kanskje teit ut, men det jeg opplevde i den søvnige, japanske lansbyen Inaba er noe jeg aldri kommer til å glemme.

Jeg har liten tro på at Persona 5 vil kunne komme til å omfavne og tilby en like sjelsettende og fengslende opplevelse, men det er likevel stor sannsynlighet for at det femte nummererte Persona-spillet kommer til å bli et skikkelig stilig og spennende japansk rollespill. Faktisk tror jeg det kan bli stilig og spennende at det soleklart er det enkeltstående spillet jeg gleder meg aller mest til i 2017.

Finding Paradise

Sjanger: Eventyr
System: Windows, Mac, Linux
Utvikler: Freebird Games
Kommer: Sommeren 2017

Les også
Anmeldelse: Finding Paradise
Hvis Finding Paradise bare er halvparten så bra som To The Moon, ligger det godt an.
Freebird Games

To The Moon er viden kjent som spillet som fikk et kollektivt internett til å hylgråte for fem-seks år siden. Den selvlærte spillutvikleren Kan Gao (også kjent som Freebird Games) hadde da klart å snekre sammen en fortelling som var ektefølt, levende, betydningsfull og, ikke minst, ulidelig rørende — selv var jeg ikke snauere enn at jeg valgte å trekke fram min alle første tier på anmelderterningen da spillet ble anmeldt mot slutten av 2012.

Siden den gang har det vært relativt stille fra den unge canadieren, selv om vi på halvveien fikk kose oss med den sentimentale mellomfortellingen som var A Bird Story.

I 2017 er det imidlertid bare å gjøre varme opp tårekanalene enda en gang, når vi i løpet av sommermånedene skal få kaste oss ut i det etterlengtede neste eventyret i Gaos følelsesladde saga om håp og drømmer. Finding Paradise er navnet på spillet, og akkurat som sist er det opp til de utsendte forskerne fra Sigmund Corp. å dykke inn i en døende manns liv og levnet, hvorpå de skal gjøre sitt ytterste for å oppfylle hans innerste, dypeste drømmer.

Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix

Sjanger: Action, rollespill
System: PlayStation 4
Utvikler: Square Enix
Kommer: 31. mars 2017

Kingdom Hearts II og Birth By Sleep er antagelig mine absolutte favorittspill gjennom tidene.
Square Enix

Siden det fortreffelige 3DS-spillet Dream Drop Distance kom og gikk i 2012, har Kingdom Hearts ligget pent i ro et sted i underbevisstheten min. Nå er den spektakulære actionrollespillserien derimot på vei ut i lyset igjen, for ikke bare har vi fått en meget solid samlepakke allerede i år, men vi skal også få resten av spillene i serien servert i en massiv jumbopakke på PlayStation 4 om et par måneder. Dette vil markere den første gangen på nesten ti år hvor samtlige Kingdom Hearts-opplevelser er samlet på ett enkelt spillsystem, og dette lover godt for både nye og gamle tilhengere.

1.5 + 2.5 vil da inneholde fire knallgode actionrollespill, hvorav tre av spillene lett faller inn blant mine absolutte favorittspill gjennom tidene. Jeg rotet meg likevel aldri til å spille gjennom samlingene da de dukket opp på PlayStation 3, og det er jeg egentlig veldig glad for nå.

PlayStation 4-utgavene av spillet skal visstnok alle kjøre med en bildefrekvens som ligger tett på sekstitallet, og skal vi basere oss på hvordan den nylig utgitte PlayStation-utgaven av Dream Drop Distance ser ut og føles, vil dette antagelig bli den aller beste måten å oppleve en av tidenes beste spillserier på.

thatgamecompanys neste spill

Sjanger: Eventyr
System: PlayStation 4
Utvikler: thatgamecompany
Kommer: En gang i 2017

Lett, luftig og under utvikling – hva kan dette være?
thatgamecompany

Annet enn et mystisk, luftig og blålig promoteringsbilde, vet vi svært lite om thatgamecompanys neste spill – vi vet sågar ikke engang hva spillet skal hete. Og det sier litt om hvor stor tro undertegnede har på de uavhengige, amerikanske spillutviklerne, at det da likevel havner på denne listen.

Men helt ærlig: Med spill som Journey og Flower i ryggen, hvem er det egentlig som ikke har tro på at thatgamecompany kommer til å levere varene nok en gang? Sistnevnte står i hvert fall igjen som en av de mest unike og givende spillopplevelsene man kunne finne på PlayStation 3 for undertegnede, og fjorårets åndelige sidesprang, Abzû, falt også veldig godt i smak her i gården.

Det er noe spesielt med disse spillene, hvor de makter å kombinere enormt engasjerende spillmekanikker, enkle fortellinger, eksepsjonelle audiovisuelle sammensetninger og dype, meningsfulle spillopplevelser. Jeg har ikke mye å gå ut i fra, men bare det å vite at thatgamecompany jobber med et nytt spillprosjekt, det er egentlig nok for meg.

NieR: Automata

Sjanger: Action, rollespill
System: PlayStation 4
Utvikler: Platinum Games
Kommer: 10. mars 2017

Kul dame med sverd, check.
Espen Jansen/Gamer.no

Platinum Games har aldri helt vært min kopp te, men jeg merker likevel at det kiler godt i magen hver gang jeg får se Nier: Automata i aksjon. Oppfølgeren til den kultklassiske actionrollespillperlen fra 2010 ser ut til å ha gjort alt riktig så langt, og ligger dermed fint an til å by på en skikkelig dose vaskekte, ufiltrert og reinspikket action når det omsider dukker opp her i Europa om en drøy måned-

Det spennende audiovisuelle særpreget ser ut til å ha overlevd overgangen fra originalspillet, og det er dette, sammen med den enorme variasjonen opplevelsen har å by på, som pirrer aller, aller mest. Her veskler man jevnt og trutt mellom klassisk Bayonetta-hakking, med sømløse kombinasjonsangrep og overdådige sjefsfiendekamper; stikkeskyting av den gode, gamle sorten; og todimensjonale plattformsprang som faktisk ikke er helt balle.

Det beste er imidlertid hvor elegant spillet makter å veksle mellom de ulike spillestilene og kameravinklene, og hvis resten av opplevelsen lever opp til det vi har sett så langt, kan dette bli riktig så bra.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden