Feature Analyse: Star Wars: The Old Republic

Milepæl eller mer av det samme?

Hvor kan endeløse lovprisninger og skyhøye forventninger føre oss?

Jeg gleder meg virkelig til Star Wars: The Old Republic kommer ut, og jeg tror at en utrolig stor andel av de som kaller seg ekte gamere, er fans av massive onlinespill eller synes Star Wars er kult, også gleder seg til dette spillet kommer ut.

Kanskje dette spillet blir det første hvor all «hypen» faktisk er berettiget? Kanskje det blir et av de første massive onlinespillene på lenge som ikke skuffer på noe viktig felt? Men hva baserer vi våre forhåpninger på? I denne analysen skal jeg forsøke å jobbe meg gjennom hva vi vet om Star Wars: The Old Republic og se om jeg kan trekke noen konklusjoner om hva vi realistisk kan vente oss.

Er det nok at knallflinke BioWare kun lager kvalitetsspill med masser av dybde og blankpolert underholdning? Er det nok at store Electronic Arts har massevis av ressurser og virker å ikke legge fingrene i mellom når det gjelder storprosjektet? Er det nok at Star Wars, til tross for filmer av varierende kvalitet, er et av verdens mest kjente merkenavn med millioner på millioner av fans?

Alle disse er viktige styrker, men betyr dette at The Old Republic garantert blir råkult å spille og en kjempesuksess? Eller finnes det en fortsatt en sjanse for at spillet kanskje heller er mer mot Barack Obama? En helt klart bisarr sammenligning, men la meg forklare.

I sin presidentkampanje viste Obama utrolige talegaver, massevis av kunnskap og et genuint ønske om å gjøre både USA og verden til bedre steder å leve. Det var kun de få som virkelig la merke til at hans slagord om håp og forandring var uspesifikke med vilje, slik at alle kunne legge sine egne verdier i dem. I ettertid har det vist seg at Obama har lagt seg på en linje som ligger svært nære de fleste av hans forgjengere, og er derfor i høy grad radikalt forskjellig fra hva både USAs og verdens befolkninger ønsker.

Men hva har dette med Star Wars: The Old Republic å gjøre? Nemlig at spillet kanskje gjør akkurat det samme med alle oss som gleder oss til det og har tro på det også.

Forventninger vs realiteter

Hva vet vi egentlig om hvordan det vil bli å spille The Old Republic? De andre fra Gamer.no som har testet spillet har skrytt nesten hemningsløst av det de har fått prøve. Men de har stort sett kun fått prøve seg i velpolerte kampsekvenser eller få se veldramatiserte samtaler. Det sentrale spørsmålet for et massivt onlinespill er hvorfor noen skal holde seg til det samme spillet i måned etter måned?

Hva om alle som kommer fra World of Warcraft til The Old Republic, og håper på nye spillopplevelser, etter hvert får se at dette spillet også koker ned til en evinnelig kamp om å tilegne seg marginalt bedre utstyr?

Hva om alle de som hopper fra massivt onlinespill til massivt onlinespill også denne gangen får servert et produkt fullt av barnesykdommer og ubalanse ved dets lansering? Hva om The Old Republic viser manglende dybde og levelengde etter at alle har pløyd gjennom rollespillklassenes unike historier?

Spørsmålene er mange, og svarene er få. Utvikleren har enda ikke valgt å definere for et ventende publikum hva slags spill Star Wars: The Old Republic egentlig kommer til å bli. De har så langt solgt drømmer, fantastiske trailere og utviklingsdagbøker. De har gitt løfter om godbiter som at alle spillets karakterer har egne skuespillerstemmer og ulne beskrivelser av hvordan viktige historier vil bringe noe helt nytt til massive onlinespill.

Alt jeg har sett av spillet har imponert meg, men nesten ingenting av det jeg har sett og hørt av BioWares uttalelser har på noen måte vært nok til å gi meg et helhetlig inntrykk av hva slags massivt onlinespill de egentlig lager.

Av dette trekker jeg to konklusjoner:

Enten er utviklerne i BioWare naive og fortsatt usikre på hva de ønsker eller trenger å oppnå med The Old Republic, eller så er de svært slue og lokker til seg massene med haugevis av godteri uten å fortelle dem hvor den hvite varebilen med sorte ruter skal ta veien.

Hvis det siste er tilfellet så er det massene av forventningsfulle fans og ivrige spilljournalister som er naive, og legger mange av sine håp for det massive onlinespillets fremtid i kun ett spills kurv. De fleste av oss som har øynene åpne har sett hvordan det har gått med Obama. Hva er sjansen for at dette også skjer med Star Wars: The Old Republic?

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen