Feature

Spillmessen SPIEL 2016

Slik var det på verdens største messe for brettspill

Besøksrekord og mange interessante spill.

ESSEN (Gamer.no): I oktober måned, hvert år, samles tusenvis av mennesker i Essen, Tyskland. Dette er en gullgruve fylt til randen av ting som glinser, men alt er ikke gull. En spennende søken etter nye, gylne brettspill er i gang. Oppgaven er vanskelig, men veldig gøy.

Under SPIEL blir over 1000 nye brettspill lansert og variasjonen på tematikk og mekanisme er enorm. Det er klart helt umulig å komme gjennom alt dette i løpet av de fire dagene varemessen varer, men med grundig forberedelse er det god mulighet for å luke frem de mest lovende titlene.

Publikumsfavoritten Terraforming Mars

Terraforming Mars.
André Nordstrand, All Rights Reserved

Det ble registrert 172 000 besøkende i 2016, hele 14 000 flere enn året før, og den økende mengden fra år til år viser tydelig stor interesse i den analoge spill-hobbyen. Mange er også der for å sikre seg den største nyheten, eller det spillet som har skapt mest forventninger. Denne gangen var det Terraforming Mars. I dette spillet skal flere spillere konkurrere om å klargjøre Mars til levelige forhold, ved å krasje vannholdige asteroider ned på planeten, sette opp planter og byer og kolonisere planeten over flere generasjoner. Køen til dette spillet strakte seg langt ned langs korridorene og solgte ut første dagen.

Med så mange spill tilgjengelig ønsker man gjerne å finne det ene spillet som skiller seg ut fra de andre. Selv om Terraforming Mars var ett av disse, var det langt fra det eneste spillet med Mars som tema. Det er klart at når NASA gjør Mars populært igjen er det mange som kaster seg på bølgen. Jeg fant ikke mindre enn seks spill med samme tema. Spillene er likevel helt forskjellige når det kommer til fremgangsmåte og presentasjon. Og ikke minst hvordan tematikken knytter seg sammen med mekanikken – det som virkelig bestemmer om spillet er bra eller dårlig.

Captial Lux-intervju.

Et annet tema som også var populært på messen er noe som absolutt burde appellere til oss nordmenn, nemlig vikinger. Bak hver en sving kunne man finne et spill om vikinger. Vikinger som drikker, vikinger som seiler og vikinger som slåss om å komme til Valhall. Det var mye å velge blant. Et av spillene som er verd å nevne er Jòrvìk fra Stronghold Games, hvor man må stille sine vikinger i kø for å få det man vil ha. Køen representerer etterspørsel, men det er kun førstemann som får førstevalget. Om du ikke er først, kan du likevel øke prisen for førstemann ved å sette dine vikinger i samme kø. Kanskje du får varen billig likevel – en veldig interessant måte å gjøre auksjon.

Mange firma på plass

Både Jòrvìk og Terraforming Mars kom fra samme firma, men dette firmaet er selvsagt langt fra det eneste. Hundrevis av firmaer konkurrerer om oppmerksomheten din og de forsøker forskjellige metoder å gjøre det på. Ganske nytt i år for denne messen var såkalte «booth babes» man kjenner fra videospill-messer, men også kostymer generelt med litt ekstra rekvisitter til å fullføre bildet. Dette var ganske oppfriskende til en ellers steril tilværelse.

Presentasjon av Avenue.

Czech Games Edition presenterte Adrenaline, et førstepersons skytespill, men som brettspill. Her styrer du en figur som beveger seg rundt på en arena, plukker opp våpen og ammunisjon og skyter på andre figurer. Det handler ikke om å drepe mest, men å gjøre mest skade. Når du får skade, får du adrenalin, som gjør deg sterkere i kamp. Hvis du dør, lider du ingen straff, annet enn å måtte «spawne» et annet sted på kartet. I tillegg er du verd mindre poeng å drepe fremover. Det er først når noen dør at poengene fordeles. Det er et skytespill uten kaos, men veldig enkelt å lære og likevel mye taktikk som må til for å vinne.

Selv om spillene selvfølgelig var i fokus, var det likevel en helt annen hendelse som brakte mye oppmerksomhet. Firmaet LudiCreations opplevde noe av det verste som kan skje på messen: de ble frastjålet en hel dags fortjeneste, og på lørdag som er den mest travle dagen av dem alle. Dette var et hardt slag for dem, men de lot seg ikke bekjempe og kom tilbake sterkt neste dag, etter å ha sittet oppe hele natten og designet et splitter nytt spill. Flere profilerte brettspill-anmeldere stilte opp og hjalp til med å teste og promotere spillet. Takket være at Kickstarter også var tilgjengelig på messen, klarte de å få ut et spill på Kickstarter samme dag. Prosjektet ble meget vellyket og firmaet klarte å restituere seg selv på en fantastisk måte. Hele 420 000 kr ble innhentet for kampanjen.

Av alle spillene jeg fikk med meg, var det noen spesifikke som tok min oppmerksomhet. Det er en del måneder siden SPIEL og jeg har dermed fått prøve noen av nyhetene.

Les også
Anmeldelse: Star Wars: Imperial Assault
Intervju med Stronghold.

Adrenaline (Czech Games Edition)
Forventningene mine var et skytespill med mye action, men spillet er meget taktisk og mye kan forutsees. Det handler om ressursoptimalisering og ha det riktige utstyret til rett tid og er ganske interessant, og det er lite venting mellom turene.

Kingdomino (Blue Orange Games)
Et lite spill fra anerkjente designer Bruno Cathala, hvor domino-inspirerte brikker med landskap på skal brukes til å danne et lite kongerike. Interessant tur-rekkefølge og som bare tar 15 minutter å spille.

When I Dream (Drawlab Entertainment)
Her skal en spiller ha på seg en sovemaske og andre spillere skal hjelpe eller lure spilleren til å gjette frem til en illustrasjon på et kort, ved bare å gi ett og ett hint. Det var litt spesielt og jeg er usikker på om dette vil slå an.

Black Orchestra (Game Salute)
Hitler har makten og verden er i krig. Vi tar rollene som tyske nøkkelpersoner som ønsker å stanse Hitler. Vi må plotte og få tak i de riktige ressursene og samtidig sørge for at Hitler ikke har for mye makt. Motstanden føles virkelig ekte og jeg er usikker på om det er fornøyelig å spille eller ei. Uansett er dette et historisk korrekt spill hvor alt som skjer og karakterene vi spiller basert på fakta.

Cry Havoc (Portal Games)
En ny ressurs-rik planet er oppdaget og tre fraksjoner går samtidig inn for å sikre seg områdene. På planeten finnes en rase som ikke liker det som skjer og slår tilbake. Alle spillerne har fullstendig forskjellig spillerstil og taktikk, og hvis det er fire spillere, kan den ene til og med spille som den innfødte rasen. Dette er et meget godt spill.

Not Alone (Geek Attitude Games)
Mennesker har krasjlandet på en planet og det viser seg at de absolutt ikke er alene. En spiller tar på seg rollen som et monster som ønsker å fange menneskene og assimilere dem til planeten. Dette er en gjemselslek som var ganske kjekk å spille.

Captain Sonar (Matagot)
To lag, to ubåter og ingen venting på tur. En spiller er kaptein, som annonserer høyt hvilken retning vi kjører. Sonar-ansvarlig på motlaget hører etter og tegner ned retningene på et gjennomsiktig ark og legger dette over et kart for å se hvor vi kan være. Samtidig går ubåten i røyk om vi ikke navigerer riktig og vi trenger også våpen, miner og annet for å hjelpe å ikke dø. Veldig spennende, men krever helst seks eller åtte spillere for å være på sitt beste.

A Feast for Odin (Z-Man Games)
En spirituell oppfølger til spillene Agricola og Caverna med designer Uwe Rosenberg bak seg. Et fysisk tungt spill med veldig mye innhold og ganske interessante ting du må gjøre. Vikinger er temaet og du må dra på tokt å plyndre, jakte på hval og handle på markedet. Handel er kanskje det viktigste her, spesielt når alle vikingene skal ha et stort gilde hvert år.

Dette er bare et lite knippe av hva jeg har fått prøve siden hjemkomsten og over 60 spill gjenstår. Det er helt overveldende, men også veldig kjekt å få prøve nye, spennende titler.

Lyst til å lese mer om brettspill? Se våre anmeldelser »

Siste fra forsiden