Hyper Scape.
Sniktitt
Hyper Scape. (Foto: Ubisoft)

Hyper Scape

Ubisofts nye battle royale-spill byr på fyrrig action og akrobatiske kamper

Hyper Scape skiller seg greit ut i mengden.

Spillbransjens flokkmentalitet gjør at vi ofte ser trender i hvilke sjangre som er mest populære, og helt siden Playerunknown's Battlegrounds og Fortnite tok av for noen år siden har kongen på sjangerhaugen vært battle royale. Vi er fremdeles i orkanens øye nå, med populære etterslep som Apex Legends og Call of Duty Warzone som greier å skaffe seg og holde på spillere. Det er tydelig at det fremdeles er rom for nye varianter av formelen, og derfor er det langt fra utenkelig at Ubisoft og The Division-skaperne Massive Entertainments nye forsøk på å karre til seg en del av sjangeren – Hyper Scape – nettopp kan treffe. 

Frenetisk katt-og-mus-lek

Hyper Scape deler mye med de andre battle royale-spillene. 100 spillere samles på et kart som stadig snevres inn, og må kjempe for å være det laget, eller spilleren, som er igjen til slutt. Man kan selv velge hvor man skal lande i begynnelsesfasen, og spiller seg gradvis mot mens hele deler av kartet stenges av med litt forvarsel. Spillet er gratis å spille, men skal finansieres med «battle pass»-tillegg og mikrotransaksjoner. 

Hyper Scape. Foto: Ubisoft

Det er i ulikhetene at Hyper Scape demonstrerer hvordan det kan skape seg en plass i markedet. I motsetning til de fleste andre spillene i sjangeren foregår kampene i en digital fremtidsstorby kalt Neo Arcadia, noe som byr på en annen dynamikk enn de åpne landskapene og små bygningsområdene som sjangerlederne byr på. 

Mest av alt merkes dette i hvordan man spiller spillet. Her bruker man «jump pads» for å hoppe flere titalls meter opp uten å ta skade av landinger, bykser over hustak, og er i det store og hele mye mer mobil enn de fleste battle royale-spill åpner for. Man dobbelthopper fra bygning til bygning, og sklir bortover bakken for å komme seg frem. Det er en mer frenetisk og mer actionfylt jakt, der spillere beveger seg inn og ut av bygninger, i en stil som ofte minner mer om gamle arena-skytespill som Unreal Tournament. Å komme seg i dekning etter en skuddveksling betyr som regel at fienden bare er et par sekunder bak, så det er lite tid til å få summet seg. Med en tilfredsstillende skytefølelse og kjappe skuddvekslinger er det sjelden mye nedetid, men det fungerer godt i de 20-30 minuttene en kamp kan ta. 

Lite menyklussing

For å komplimentere dette actionfokuset er det ingen separate utstyrsmenyer her, og generelt er det lite fikling med slike detaljer. Man kan plukke opp totalt to våpen, og to ferdigheter som kalles «hacks», og kan bytte ut disse med andre varianter man finner i byen. Våpnene varierer i å være alt fra pistoler til større energirifler og maskinpistoler, eller sniper-våpen. På «hacks»-fronten er ferdighetene mer unike. En av dem lar for eksempel spilleren bli usynlig en periode, mens en annen gjør at man blir til en stor ball. Både ferdighetene og våpnene kan oppgraderes opp til tre ganger ved at man finner ekstra eksemplar av dem mens man går gjennom byen. 

Hyper Scape. Foto: Ubisoft

Dødsmekanikken har også en litt annen vri her enn i de andre spillene. Dersom man blir felt, blir man til et spøkelse som kan hjelpe teamet med å signalisere hvor motstanderspillere finnes, men man kan også komme tilbake ved å bli gjenopplivet på enkelte punkt i kartet. Disse punktene dukker blant annet når man dreper spillere på andre lag. Effekten av denne dødsmekanikken gjør at det blir viktig å prøve å få felt et hel team, og ikke la det være igjen noen overlevende. 

Det er planer om å by på forskjellige spillmodi. Hovedmodusen i spillet heter Crown Rush Squad, og det var den vi fikk teste noen timer av under en nylig runde. Her spiller man sammen med to andre. Tvisten her er at de siste gjenværende lagene har to måter å vinne på: eliminere motstanderne eller fange og holde på en gyllen krone som dukker opp et sted kartet. Slik unngår man at langvarige camping-kamper er den eneste måten å vinne på. 

Spennende Twitch-integrering

Settingen til Hyper Scape minner mer enn noe om Ready Player One. I 2054 lever alle i svært befolkede byer og en intens hverdag. For å koble av går befolkningen inn i den virtuelle verdenen Hyper Scape, der man kan spille mot hverandre, bli berømt for sine ferdigheter, og få et bedre liv som belønning.

Hyper Scape. Foto: Ubisoft

Dermed er Hyper Scapes «spill-i-et-spill»-setting noe som Ubisoft kan lene seg mer inn i. Grafisk gir det utslag i hvordan seksjoner av kartet «skrus av» når kartet skrenkes inn, og dermed rett og slett forsvinner i det som mest av alt ser ut som en grafisk representasjon av data som korrumperes. 

Det viktigste bidraget her er nok likevel hvordan spillet skal benytte seg av Twitch-integrasjonen. Spill har for lengst kunnet by på gjenstander og spillvaluta til folk som ser på Twitch – noe også Hyper Scape skal gjøre. Men Ubisoft tar det ett steg lenger: seerne kan påvirke ting i selve kampene også. 

Gjennom å stemme på hva som skal skje på såkalte «viewer events» i en egen Twitch-«extension» kan seere gjøre sånn at spillet – etter et halvt minutts forvarsel – for eksempel skrur på en tidsbegrenset lav-tyngdekrafts-modus, eller at alle spillerne har ubegrenset med ammo i en kort stund. Det skal også være et eget «battle pass» for seere, som låser opp nye ting mens man ser på spillet. Man skal også kunne invitere Twitch-seere til å spille i teamet sitt gjennom denne integrasjonen. 

Konklusjon

Med Hyper Scape bryner Ubisoft seg på en egen battle royale-vri. Mer fartsfylte og actionpakkede matcher kan bidra til å sørge for at spillet finner sitt eget publikum, blant de som vil ha noe som er kjapt. Skytingen føles bra, men ofte kaotisk, tidvis på samme måte som gamle Quake og Unreal Torment-spill. Ferdighetene man kan bruke og bytte ut gjør at man kan skreddersy spillerstilen sin, og gjør alle skuddvekslingene varierte. 

Hyper Scape. Foto: Ubisoft

Twitch-integreringen er en ganske spesiell vri, der en egen «extension» vil la seere direkte påvirke kampene. Samtidig er det å knytte seg så sterkt opp mot en så stor reklameflate som Twitch smart –  dersom Ubisoft greier å få med seg store streamere, vil det være en uvurderlig ressurs for å få Hyper Scape til å få et gjennomslag blant massene. At spillet ikke er veldig krevende å kjøre vil nok også hjelpe. 

Til syvende og sist er spørsmålet om publikum er klar for å begynne på enda et nytt spill. Battle royale-sjangeren er ganske befolket nå, og det kan være vanskelig å vinne over de som har investert tid og penger i Apex Legends, Fortnite eller andre konkurrenter. Hyper Scape har solide og unike grunnelementer på plass for å klare det, men først når støvet har lagt seg vet vi om det blir omfavnet eller ikke. 

Hyper Scape skal ha en teknisk test fra 2. til 7. juli på PC. Spillet skal slippes til PC, PlayStation 4 og Xbox One på et senere tidspunkt. I den tekniske testen kan man spille Crown Rush Squad (3 spillere på samme lag) og en solomodus kalt Dark Haze som handler om å snike seg rundt alene. Denne er kun tilgjengelig i et begrenset tidsrom, og forsvinner ut av spillet senere. 

Hyper Scape-trailer. (Video: Ubisoft)

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen