Blizzard avvikler begge auksjonshusene i Diablo III

Hevder husene undergravde kjernen i Diablo.

Selv om det er godt over ett år siden Diablo III kapret skryt og harme verden over, jobber Blizzard fremdeles med å finpusse opplevelsen. Nå har utvikleren bestemt seg for å fjerne en av spillets mer omdiskuterte bestanddeler: auksjonshusene.

Undergravet Diablo

Muligheten til å kjøpe seg gjenstander i stedet for å sanke de inn selv gjennom monsterslakt har vært et problem for Blizzard i lang tid. Senest i juni skrev vi om at huset skulle endres, men nå har utvikleren heller valgt å ta steget helt ut. Når forandringene trer i kraft 18. mars 2014 stenges dørene til auksjonshuset, både for bruk av spillvalutaen, kalt gull, og for reelle penger.

– Da vi opprinnelig designet og implementerte auksjonshusene var målet å tilby en praktisk og sikker måte å bytte på. Men, som vi har nevnt flere ganger, har det blitt mer og mer tydelig at systemet egentlig undergraver Diablos grunnmekanikk: å drepe monstre for å skaffe seg bytte, slår John Hight fast i et blogginnlegg på Battle.net.

Blizzard vil ha lootgleden tilbake.
Blizzard vil ha lootgleden tilbake.

Akkurat hvordan avviklingen blir er ikke Blizzard helt sikre på enda, og lover å komme med mer info etter hvert.

Loot 2.0 og utvidelse på vei

Skalkingen av auksjonshusene er ikke den eneste endringen Diablo III har i vente. En rekke små og store endringer i selve gjenstands- og «drop»-systemet, samlet kjent som Loot 2.0, er på vei. Mer om disse endringene kan du lese på Diablo-wikien.

Slik tilfelle har vært for alle Blizzard-spill siden WarCraft II: Tides of Darkness i 1995, får også Diablo III en utvidelsespakke som bygger ut spillet. Diablo III: Reaper of Souls legger blant annet til en ny figurklasse kalt Crusader, og syr inn en ny akt i kampanjedelen. Utvidelsen er ventet i 2014.

Diablo III har fått flere endringer.
Diablo III har fått flere endringer.

Klikkfesten Diablo III scoret høyt hos Gamer.nos anmelder da det kom ut i fjor.

– Det har en flyt, et tempo og et uttrykk som det kan gå år mellom hver gang man får oppleve. Dette gjør at spillet blir en potent og kraftfull tittel som suger deg inn og «grinder» timer av klokka bedre enn de fleste, skrev Marius Jentoftsen i sin anmeldelse av spillet.

Nylig kom spillet også ut til Xbox 360 og PlayStation 3.

Les også: Blizzard-topp tar på seg «skylden» for Diablo III

Kommentarer (44)

Forsiden akkurat nå

Til toppen