Football Manager Handheld 2010

Enkelt og kjapt

Spilldopet kommer til nytt format! Vi har prøvd fotballtilhengernes hellige gral.

Hvis man er interessert i fotball får man ikke en bedre simulator enn Football Manager – i hvert fall med tanke på alt det som skjer rundt selve banespillet. Jeg har vært en ivrig spiller av serien siden det første Championship Manager ble født i 1992. Det var først på Atari ST og Amiga, så på PC – der slike spill skinner aller sterkest i min bok. Sports Interactive har også forsøkt seg på Xbox 360 og PSP, men det har liksom ikke blitt helt det samme. Man har snublet mellom stolene som heter brukervennlighet og dybde, dermed har vi fått produkter som ikke har maktet å engasjere på toppnivå.

Den såkalte hjemmemenyen.

Eksklusiv test

Likevel er det veldig spennende at Fotball Manger Handheld 2010 gis ut på iPhone/iPod Touch tirsdag 13. april – altså i morgen. Til tross for sunn skepsis har miniutgaven maktet å suge meg inn i manageryrket igjen. Utvikleren har faktisk klart å tilpasse seg formatet, og her kan man ta både korte økter og spille i lengre perioder med like høy underholdningsverdi.

Nå sier det seg selv at man ikke har fått til det samme produktet på iPhone som man gjorde med glitrende Football Manager 2010 på PC. Det har ikke Apples dings maskinkraft til, og jeg tror det hadde blitt noe kronglete med såpass mye innhold og data på et format som ofte betinger rask moro. Derfor har Sports Interactive slanket denne utgaven ganske kraftig, men man har i stor grad lykkes i å beholde gleden av å føre et lag frem til suksess – og det er tross alt det viktigste.

Når det gjelder det du ikke får i denne versjonen kan vi selvsagt nevne noe. Når du starter opp er det bare mulig å velge ett aktivt ligasystem av de elleve tilgjengelige, dermed er det ikke mulig å søke nye jobber over landegrensene. Dette gjør også sitt til at antall spillere i databasen blir kraftig redusert. Som en naturlig konsekvens blir overgangsmarkedet noe tynt, og det er alltid ganske få spillere på den såkalte transferlista. Dessuten er mulighetene ved kjøp ganske få, det sørger unyanserte klausulvalg i kontrakter for – man kan heller ikke bytte spillere med andre. Et lite minus for oss er at den norske ligaen ikke er med, la oss håper akkurat det rettes opp raskt.

Søk etter nye spillere.

Det databasen mangler på i antall spillere tar den i hvert fall igjen på at den er oppdatert, og de siste overgangene er registrert i Football Manager til iPhone. Det bør også være relativt enkelt å oppdatere databasen på dette formatet, og jeg håper Sports Interactive følger opp i så måte.

Dybden i stallen er heller ikke stor, her har du ikke noe b-lag eller u-lag å konsentrere deg om, kun førstelaget. Dermed er det ikke så lett å utvikle egne unggutter, noe som er veldig forlokkende for mange i det ordinære Football Manager til PC. Interaksjonen med media og egne spillere er for øvrig kuttet ned til et minimum, og det er slutt på motivasjonsprater i garderoben før, under og etter kamper. Systemet for trening er som så mye annet av det enkle slaget, igjen er mulighetene mer generelle enn spesielle.

Skillevegg

Det er med andre ord mye som skiller utgaven på iPhone fra storebror på PC, og det er selvsagt forventet. Man savner mange av finessene, og i starten var det litt vanskelig å klare seg uten det ene og det andre. Så kom sesongen i gang, og plutselig maktet spillet sitt sedvanlig kunststykke: det blir fullstendig altoppslukende. Nøkkelen til dette er hastigheten. Det tar ikke altfor mange timer å komme igjennom en sesong, uten at du føler deg snytt av den grunn. Kampene blir det naturlige fokuset, og man kommer raskt inn i en rutine der man må ha «bare én kamp til» – da har Sports Interactive lykkes.

Kampmotoren fungerer bra.

Kampene sitter nemlig som et skudd. Du har den velkjente 2D-motoren for høydepunkter fra kampen på plass, og du kan foreta en mengde taktiske valg underveis. Akkurat her er det ikke noe galt med statistikkmengde og taktikkmuligheter, du er og føler deg som en manager som kan sette sitt preg på matcher. Min eneste innvending er at det virker noe enkelt å vinne disse kampene, men en åttendeplass til Wolverhampton i Premier League første sesong er kanskje ikke så urealistisk? Nei, jeg synes ikke det.

Jeg synes imidlertid overgangsmarkedet er noe vagt i forhold til realisme. Hva sier du til at John O’ Shea går til nettopp Wolves sommeren 2010, for et par millioner pund? Eller at Joe Cole går til Birmingham på bosman i samme periode? Det er også litt mystisk at Manchester City forsøker å selge Joleon Lescott for 2,2 millioner pund, han ble jo nettopp kjøpt for nesten det tidobbelte. Det er muligens gjort slik for at man skal føle seg heldig innimellom, og få kloa i de store spillerne, men det går litt på bekostning av spillets troverdighet.

Stille i fjøset

Dessuten er nyhetsdelen noe begrenset, det skjer liksom ikke så mye i fotballverdenen her. Nå tror jeg dette er et bevisst valg fra utgiverne. Nyhetsinnholdet kunne sikkert vært langt større, men jeg antar at det ville gått utover flyten spillet har maktet å få til i sin nåværende form. For mye informasjon kunne blitt forstyrrende, derfor begrenses den på iPhone. Det er først og fremst kampene du skal konsentrere deg om her.

Nyhetene er ikke veldig mange.

For fart og enkelthet er jo viktige faktorer i denne tittelen, men det er i aller høyeste grad brukergrensesnittet også. Her kan du trykke og blad deg gjennom det meste, og jeg liker hvordan for eksempel ligastatistikk og kampfakta er fordelt over menyer du enkelt kan sideblad i. Det føles rent, det føles lekkert – og meget praktisk når det sitter i fingrene. Bytte av spillere kan bli litt knotete på grunn av tekststørrelsen, men hvis du ikke har fingre på størrelse med en middels ostegrill bør du ha få problemer med navigasjonen.

Noen småfeil må imidlertid rettes opp i neste gang dette spillet skal oppgraderes. Som i originalutgaven av Football Manager 2009 er skadehyppigheten altfor høy, her faller jo folk som fluer – og det skaper utfordringer når man bare har en førstelagsstall å velge spillere fra. Jeg synes også ressursene i spillet er litt skjevt fordelt i forhold til i virkeligheten. Mitt kjære Wolves har bare småpenger å handle for, selv etter flere spartanske sesonger. Det stemmer dårlig overens med en gjeldsfri klubb som brukte over 150 millioner kroner på spillere i fjor sommer. Storklubbene flesker imidlertid fortsatt til, og byr stort på alt med to bein.

Football Manager Handheld til iPhone er enkelt, kjapt og avhengighetsdannende. Jeg synes spillet makter å tilpasse seg formatet godt, og dette er god underholdning når du skal slå i hjel tid på farta. Brukergrensesnittet holder stort sett mål, og man får servert tilfredsstillende bra med statistikk og informasjon både om ditt eget og andres lag. Likevel merker du at dette er en begrenset utgave, og spillet kan naturligvis ikke måle seg med Football Manager 2010 til PC – men det var nok aldri et mål for Sports Interactive. Kanskje man tar steget ytterligere opp neste gang? Da med spennende iPad i tankene.