Test

Asus ROG Phone

Er en dedikert spilltelefon verdt pengene?

Asus har laget en telefon der spilling står i fokus.

ASUS

Jeg spiller mye mobilspill. Hver måned oppsummerer jeg det jeg mener er de ti beste mobilspillene fra forrige måned i en artikkelserie. Jeg er innom stort sett alt av kategorier, og vil påstå at jeg har veldig god erfaring med spilling på denne plattformen.

Derfor synes jeg det er ekstra spennende når Asus gir ut en mobiltelefon med spill i hovedfokus. Programvare, komponenter og design er laget med spillfokus, og de har også laget en hel haug med ekstradeler som kan gjøre spillopplevelsen enda bedre.

Da er spørsmålet egentlig om de har lykkes å lage en god spilltelefon, og om det er verdt pengene sammenlignet med andre mobiler på markedet?

Mye kraft under panseret

Pen foran.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Det er mye kraft i Asus-telefonen, med rask prosessor og mer enn nok minne. Men hvis man tenker hardware er det nok først og fremst skjermen jeg vil trekke frem som en av de største styrkene til nettopp denne telefonen. En flott 90Hz AMOLED-skjerm, med nydelig balanse mellom mørke og lyse partier, og med en flott fargegjengivelse.

Det at skjermen er 90Hz i seg selv har ikke all verdens å si på alle mobilspill, men de virkelig pene spillene ser fabelaktig på denne telefonen. God hardware kombinert med en god skjerm gjør også at jeg har opplevd veldig lite problemer med ytelse, både i krevende bilspill eller spill som PUBG eller Fortnite.

Selve følelsen på berøringsskjermen er også meget god, og blant det beste jeg har kjent som ikke er iPhone. Det er vanskelig å beskrive, men det er noe med følelsen av å trykke på skjermen Apple har fått til bedre, og som ingen andre helt har greid å matche. Asus har greid dette bra, og det er både en god følelse og kjapp respons når fingeren rører skjermen.

En annen teknisk detalj jeg liker veldig godt med Asus Rog Phone, og som viser at telefonen er laget av folk som spiller på telefonen er hvordan de har plassert kontaktpunktene. Du har for eksempel en ekstra utgang til lading på siden, slik at ledningen ikke blir hengende i veien når du spiller i landskapsmodus, en liten detalj jeg satte veldig pris på.

Designmessig liker jeg ikke «gamer»-utseende de har gått for med telefonen. Det er mye fancy linjer, kobberfarge og lys her og der, men jeg liker et renere design enn det Asus har gått for her. Det blir også litt kronglete å holde i en hånd synes jeg. Akkurat dette er jo smak og behag, men i det minste er telefonen passe tung og stor for meg, og er behagelig i så måte.

Programvaren Asus har lagt inn faller litt i samme kategori som designet. Det er litt vel flashy, med kule farger og prøver litt vel hardt å vise at dette er en telefon for «gamere». Jeg likte den forhåndsinstallerte programvaren til Asus der du kan overklokke og styre instillinger på telefonen. Her finner du masse valg, og selv om jeg ikke vet hvor mye det egentlig har å si på mesteparten av mobilspillene som finnes, så er det i hvert fall lett tilgjengelig her. Utover dette kjører telefonen på Android, så hvis du vil kan du tilpasse stort sett alt du måtte ønske.

Smarte designvalg

Til daglig bruk fungerer telefonen godt. Batterikapasiteten er sammenlignbar med andre telefoner med samme størrelse og skjerm, kamera er godt, men langt ifra det beste du får tak i. Høyttalerne i telefonen er imidlertid veldig gode, med både god og ganske høy lyd, om du skulle ønske det.

Ikke så pen bakside.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Den ene detaljen som kanskje overrasket mest, og som jeg ikke visste at jeg ønsket meg på en telefon, er det Asus kaller «Airtriggers». Når du spiller et spill i landskapsmodus er det to punkter på den øvre siden av telefonen som er trykksensitive, og som lett kan tilpasses til å fungerer som knapper inne i spillene. Dermed blir telefonen litt mer lik en vanlig kontroller, og dette er noe som fungerer overraskende bra.

Det å ha disse to knappene i for eksempel Fortnite eller et bilspill er nesten som natt og dag å regne, og en genistrek fra utviklerne. Det er også veldig lett å konfigurere disse knappene i spill der de kan brukes, og er virkelig noe jeg kommer til å savne på andre telefoner.

Og hvis det nå skulle være slik at en vanlig telefon ikke skulle være nok, så har Asus laget en hel haug med ekstrautstyr du kan plugge i telefonen, som er nyttig i mer eller mindre grad, alt avhengig av behov og bruk.

Du har blant annet det de kaller «Aeroactive Cooler», som festes på telefonen. Da får du en USB-C port og tilkobling til hodetelefoner på siden av telefonen, samt en liten vifte som skal holde både telefon og fingrene kalde. Den er litt klumpete, men funker greit.

Masse å bruke penger på.
Gøran Solbakken/Gamer.no

I tillegg får du to ulike docking-muligheter, en som gir deg muligheten til å koble til både skjerm, tastatur og mus slik at telefonen fungerer mer som en portabel mini-PC. Dette kunne vært nyttig, hvis det ikke hadde vært for at programvaren på Android ikke er superbra til dette formålet. Du får også en enda mer avansert docking-stasjon, med aktiv kjøling i tillegg som er laget for å få spillene dine opp på en større skjerm. Denne virker bra, og er også fin om du tenker å streame spill fra mobilen.

«Twinview» putter du telefon inn i, så har du to skjermer i stedet for en, i tillegg til fysiske styrestikker som bedrer spillfølelsen i mange spill. Dette er vel kanskje det ekstrautstyret jeg hadde punget ut for, rett og slett fordi det fungerer veldig bra. Det å ha styrestikker er et stort pluss, men det å ha to skjermer i stedet for en er nydelig. Og du har også batteri i denne, slik at den fungerer som en nødlader hvis du skulle ha behov for det.

Utover dette har du en «Gamevice», som du plugger i telefonen som gir deg en kontroller på hver side av telefonen. Denne finnes det mange offisielle og uoffisielle varianter av, til alle slags telefoner, men også denne gjør det den skal til punkt og prikke.

Alt dette er ekstrautstyr du strengt tatt ikke trenger, men noen av de gjør i det minste spillopplevelsen på telefon bedre. I skytespill, bilspill eller andre typer spill der du kan bruke styrestikker, og får disse fysisk ved siden av telefonen, og ikke virtuelt på skjermen, så blir opplevelsen straks bedre. Som sagt så anbefaler jeg «Twinview» som første kjøp, da den andre skjermen, batteri og kontrollene rett og slett er en meget bra pakke samlet i en kloss.

Asus ROG Phone er den første telefonen jeg har testet og brukt som markedsfører seg som en spilltelefon. Og jeg synes den fint greier å leve opp til nettopp dette. På mange måter er denne nesten som en spillkonsoll, som du kan ta med deg, ringe og sende meldinger med, og ta bilder av hunden din på samme tur som du streamer PUBG eller spiller Candy Crush.

Teknisk fungerer alt akkurat som det skal, med god ytelse og en veldig bra skjerm. Ingen spill har bydd på problemer i det hele tatt, og samme med godt ekstrautstyr blir spillopplevelsen på denne telefonen nærmere en konsoll en noe annet.

Så er egentlig spørsmålet om det er verdt det? Prisen per i dag ligger på 9000 kroner, og for dette får du en god telefon, med godt batteri, god prosessor og lagringsplass, og et litt overdådig og flåsete design.

Jeg liker telefonen, og jeg liker godt å spille på den. Hvis du spiller masse mobilspill er det et solid alternativ til andre telefoner. Hvis du ikke gjør det, så er det ikke sikkert at dette er det beste valget for deg, da finnes det andre telefoner som gjør vel så god nytte for seg som denne.

Veldig god skjerm
God ytelse
Bra ekstrautstyr til spilling