Blogg

Jeg gleder meg til Capitalism Lab

Endelig mer kapitalisme.

Etter tre bloggposter om spill fra 1993 er det på tide med et lite avbrekk fra nostalgien og i stedet se litt fremover. Jeg har tidligere brukt bloggen min til å trekke frem noen spill jeg gleder meg til (så langt: Dead State, Iron Front og Legend of Grimrock), og som vanlig ønsker jeg å fokusere på prosjekter som ikke får så mye oppmerksomhet i vanlige artikler.

Kapitalistens svar på Football Manager.

Spillet jeg vil snakke om i dag heter Capitalism Lab – og så veldig stort avbrekk fra nostalgien er det kanskje ikke. Capitalism Lab er nemlig en videreutviklet versjon av Capitalism II, et økonomisk strategispill som kom for cirka ti år siden. Men Capitalism II er nok et spill i en «død sjanger», og i tiåret som har gått siden spillet kom har det ikke dukket opp noen andre spill som har videreutviklet konseptet i særlig grad.

I Capitalism-serien er målet å tjene penger. Det som skiller denne serien fra spill som Rollercoaster Tycoon og Game Dev Story er to ting: Mer realisme, og et langt bredere fokus. Du kan drive med alt fra gruvedrift til matproduksjon, du kan drive butikker og selge varer fra andre aktører, og du kan til og med tjene penger på børsen. Favorittspillet mitt i serien er ikke Capitalism II, men Capitalism Plus – og jeg har allerede skrevet en lang artikkel om hvorfor jeg elsker det.

Tjen penger på eiendom.

Capitalism II har jeg ikke spilt like mye. På den ene siden gikk det bort fra noen av tingene jeg likte best med originalen, og på den andre siden gjorde det ikke så mye nytt og spennende. Men det kan forandre seg nå. Capitalism Lab innfører en rekke spennende elementer, som kjøp og salg av eiendommer. Byene i spillet vil utvikle seg dynamisk, blant annet avhengig av hva spillerne foretar seg, og dermed vil eiendomsprisene også forandre seg. Smarte spillere vil kunne manipulere markedet ved å selv skape verdier.

Andre nyheter inkluderer muligheten til å kjøpe og selge teknologier. Dermed blir det teoretisk sett mulig å tufte forretningen på teknologiutvikling, og det vil også komme en ny type datastyrte selskaper som gjør nettopp dette. Dette vil utvilsomt gjøre teknologiracet langt mer spennende og uforutsigbart.

Den grunnleggende økonomiske modellen vil også forbedres, blant annet ved å ta hensyn til skumle ting som konsumprisindeks og inflasjon, arbeidsledighet og så videre. Jeg er usikker på hvor mye dette vil påvirke spillet, og om det kanskje er med på å gjøre det for komplisert, men det blir kanskje mulig å velge hvor komplisert man vil ha det. Ellers loves vi mye skarpere datamotstandere og en hel rekke mindre forbedringer.

Et helt nytt spill hadde nok vært bedre, men dette virker artig.

Nyhetene virker absolutt spennende, selv om det er åpenbart at Capitalism Lab utvikles av et svært lite team og med et svært lite budsjett. Det jeg egentlig ønsker meg er selvsagt en skikkelig Capitalism-oppfølger, og ikke en frittstående utvidelse for et ti år gammelt spill, men noen ganger må man rett og slett ta til takke med det man får. Jeg gleder meg i alle fall til å prøve meg som storkapitalist igjen – det er alt for lenge siden sist.

Du kan stikke innom spillets forum for å se hvordan utviklingen går.

Siste fra forsiden