Sniktitt

Deadly Creatures

Marerittet som ble spill

Ekle Deadly Creatures er et direkte resultat av en litt sær spilldrøm.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Det å lage et spill om krypdyr som dreper hverandre med de mest brutale metodene du kan tenke deg er i seg selv litt spesielt. Enda mer spesielt blir det når man gjør det eksklusivt på Wii, en konsoll som ikke akkurat flommer over av ekle voldsspill. Likevel er Rainbow Studios helt sikre i sin sak når de nå utvikler Deadly Creatures.

Ekle kryp

Vis større

Teaser: Deadly Creatures

Stikkord:
  • action
  • thriller
  • spill
  • wii
  • deadly creatures
  • voksenspill


– Vi tror Wii-spillere er klare for noe som er litt annerledes, noe som ikke bare henvender seg til massemarkedet. Vi elsker Wii, men actioneventyr på konsollen har ikke vist seg veldig unikt tidligere, sier sjefsdesigner på spillet, Jordan Iktowitz, til Gamer.no.

Unikt produkt

Etter selv å ha testet spillet er ikke Gamer.no i tvil om at dette faktisk er unike saker. Deadly Creatures er et tredjepersons actionspill der du kontrollerer enten en skorpion eller en tarantelledderkopp. Kampene står naturlig nok i fokus, men det loves også en porsjon gåteløsning for å løse opp den ellers hektiske spillopplevelsen. Eksempler på smågåter er bruken av skorpionens graveevne. Denne kan brukes både til å finne skjulte veier og å lure fiender inn i dødelige fallgruver.

Bakgrunnen for spillet er litt spesiell, og det er bare tilfeldigheter at tittelen i det hele tatt eksisterer.

– Vi var inne i en prosess der vi utviklet ideer for spill som skulle presenteres for utgiver THQ. En natt drømte jeg at jeg var en slange som smøg meg gjennom gresset. Jeg møtte en mus og brukte Wii-kontrollen til å hugge til og spise den. Jeg tok dette opp på møtet med de andre i Rainbow Studios dagen etter, og prosessen var i gang, sier Iktowitz.

Etter at teamet hadde utviklet ideen ble den presentert for THQ, og utgiveren ga umiddelbart grønt lys.

Sjefsdesigner Jordan Itkowitz håper hans eget mareritt kan bli en salgsdrøm. (Foto: Mikael H. Groven)

Vi testet et par brett med skorpionen under visningen i San Francisco, og det er ikke noe problem å se hvor man har fått inspirasjonen fra. Dette er krypdyrenes svar på God of War, med intense kamper og spektakulære drapssekvenser. I motsetning til God of War er det ikke knappetrykking som skal til for å angripe her. I Deadly Creatures styres nemlig det meste med de bevegelsesfølsomme kontrollene. Det vil si at du for eksempel ”slår til” med begge kontrollene for å bruke skorpionens brodd – med dødelig effekt. Alle angrepsmønstrene du foretar deg føles naturlig med tanke på armbevegelser, og det er gledelig at man har fått til et såpass intuitivt styresystem.

Spillet foregår ute i en ørken, som faktisk er inspirert av ørkenen som ligger utenfor Rainbow Studios i Phoenix, og brettene virker å bytte mellom huler og mer åpne landskap. Det er spennende at opp og ned ikke synes å ha noen betydning for våre skapninger, og dermed brukes alle dimensjonene til det fulle.

– Det er ganske unikt at kamera følger skapningen uansett hvor den går, her er det ikke noe som heter opp eller ned, understreker designeren.

Stor kontrast

Les også
Anmeldelse: Deadly Creatures

Iktowitz legger også vekt på at det er stor forskjell på å spille som skorpion og edderkopp:

– Skorpionen bruker langt mer rå makt, og er dødelig med sin giftbrodd. Edderkoppen har bedre snikeferdigheter, og bruker gjerne taket for å komme nært innpå sin fiende. Begge har forskjellige kampevner og gir helt distinkte spillopplevelser. Derfor vil de også bevege seg på helt ulike områder, selv om de tar i bruk de samme brettene.

Skapningene vil også utvikle seg som slåsskjemper. Etter hvert som fiender drepes samler man inn poeng, som igjen kan brukes til å lære nye angrepstyper. Det høres kanskje litt rart ut at man kan utvikle krypdyr på denne måten, men Rainbow har vært opptatt av å lage dette spillet på skapningenes premisser.

– Bare fordi vi ser dem som små ubetydelige dyr betyr ikke at vi skal behandle dem på denne måten. Her foregår alt på deres premisser, i deres verden, og da blir faktisk totalopplevelsen ganske så bra, sier Iktowitz.

Rainbow har likevel utviklet historien til å omfatte mer enn våre ekle venner, slik at Deadly Creatures blir noe dypere og ikke bare ren action.

– Vi ville ikke at dette skulle bli en fortelling som bare omhandlet skapningene du styrer. En av de spennende tingene i dette spillet er kontrastene mellom menneske og krypdyrene. Menneskene i dette spillet har nemlig svært skumle hensikter, i hvert fall fra skapningenes perspektiv – og det er opp til våre helter å løse disse problemene. Dermed skal du på en måte kjempe mot deg selv, i form av menneskeheten, sier sjefsdesigneren.

Dessverre vil vi ikke få en flerspillerdel i Deadly Creatures, verken en samarbeidsmodus eller kamp mot venner i sofaen. Sjefsdesigneren er likevel raskt ute med at dette slett ikke vil forringe totalopplevelsen:

– Et spill som God of War har vist at 6-8 timer sterkt gameplay faktisk holder til å gi en fin opplevelse. Vi tenkte på en samarbeidsmodus, men tid og ressurser strakk uheldigvis ikke til.

Spillet er riktignok ikke ferdig, men det synes klart at Deadly Creatures har en lang vei å gå for å bli en grafisk perle rent teknisk. Detaljnivået er lavt og du føler ofte at det er en ganske naken verden man ferdes i, så spørs det hvor mye mer Rainbow kommer til å gjøre med det visuelle. Til gjengjeld er animasjonene på skapningene midt i blinken, og Rainbow har maktet å fange deres raske og brutale bevegelser på en glimrende måte. Dessuten er lydbildet svært overbevisende, det har aldri vært eklere for øret å høre en kakkelakk bli knust under en skorpionklo.

Miljøene er varierte, og her kan alle flater brukes.

Konklusjon

Det er ingen tvil om at THQ har fått et helt spesielt spill i stallen i form av Deadly Creatures. Kampen mellom krypdyr virker både morsom og intens, og Rainbow Studios har et interessant konsept på gang. Likevel gjenstår det å se om man klarer å binde action sammen med en noenlunde interessant historie. Dette er en type spill som trenger visse rammer for å fungere. Åtte timer med ren slakt, uten sammenheng, kan høres litt mye ut. Historien skal imidlertid være på plass, og vi ser frem til å prøvekjøre det Wii-eksklusive spillet ytterligere når det kommer ut en gang i løpet av 2008.

Siste fra forsiden