Fra kortspill til supersopper

Fra kortspill til supersopper

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Nintendo; the grand old man, som selv etter 121 år fremdeles holder koken og underholder og fascinerer millioner av spillere i alle aldre verden over.

Innovativ, suksessrik, dominerende, men flere ganger på nippet til å gå konkurs. Nintendo har gjennom sine mange år hatt en berg og dalbane-preget eksistens. Samtidig har de også vært med å sette standarder og heve lista for kvaliteten på spill, konsoller, leker og underholdning.

Så på med bart, kjeledress og lue; vi tar første og beste warp-rør til Nintendos spede begynnelse; 1889!

I begynnelsen var det... Kortspill?

Nintendo ble etablert den 23. september 1889 av japaneren Fusajiro Yamauchi; som begynte å produsere et japansk kortspill kalt «Hanafunda». Dette var håndmalte spillkort som var laget av barken fra morbærtrær, og som i begynnelsen ble solgt i relativ liten skala fra en butikk i Kyoto, og en i Osaka.

Det var nok ikke kabal yakuzaen trengte kort til. Foto: Wikipedia.
Det var nok ikke kabal yakuzaen trengte kort til. Foto: Wikipedia.

Kortene ble etter hvert veldig populære; spesielt da de lokale yakuza-bandene (den japanske mafiaen) begynte å bruke kortene hans i de ulovlige gamblinghallene sine. Her var praksisen at for hvert spill måtte man bruke en fersk kortstokk for å unngå juks, og Fusajiro Yamauchi ble så nedrent av forespørsler at han måtte ansette flere assistenter for å klare den økende etterspørselen fra mafiaen.

Nintendo vokste fort til å bli en av de mest dominerende kortprodusentene i Japan, og sto for flere tekniske nyvinninger som introduksjonen av plastikkort i Japan i 1953, og fikk en stor salgssuksess i 1956 etter å ha gjort en avtale med Disney om bruk av deres populære figurer.

Den ustoppelige suksessen gjorde at Nintendo bestemte seg for å utvide repertoar sitt til mer enn bare spillkort. I perioden 1963 til 1968 prøvde de seg på produksjon av blant annet leketøy, hurtigris og støvsugere, de drev et drosjeselskap, og startet til og med et kjærlighetshotel (timesbasert utleie).

Leketøysproduksjonen viste seg å være det eneste som var levedyktig, og resten av ideene ble fort lagt bort. I 1964 forsvant det japanske markedet for spillkort, og kun leketøysproduksjonen holdt liv i Nintendo. Selv om flere av lekene deres ble store salgssuksesser, slet de med å konkurrere mot de to største leketøysprodusentene i Japan; Bandai og Tomy. I 1974 ble leketøysproduksjonen lagt ned.

Videospill – Den endelige reddningen?

Som et alternativ til leker, begynte man allerede tidlig på 70-tallet å snuse på mulighetene for produksjonen av spill. Deres første forsøk var med en serie laserbaserte skytegallerier, men dessverre ble kostnadene for å drive disse galleriene for høye og de ble stengt etter en kort tid.

Nintendos første egne konsoll; Color TV Game 6. Foto: Wikipedia.
Nintendos første egne konsoll; Color TV Game 6. Foto: Wikipedia.

Et mer velykket forsøk ble det i 1975 når de fikk de japanske distribusjonsrettighetene for spillkonsollen Magnavox Odyssey, og de begynte å snuse på video- og arkadespill.

I samarbeid med Mitsubishi Electric kom Nintendos første egne hjemmekonsoll i 1977 i form av Color TV Game 6. Denne inneholdt seks "Pong"-aktige spill, og ble etterfulgt av ytterligere to konsoller med en serie ferdiginstallerte spill, og en konsoll dedikert til en etterligning av Atari sin suksess "Breakout". Men den store suksessen uteble, og i 1980 ble fokuset rettet mot arkademaskinene, samt de håndholdte Game & Watch spillene.

Jumpman sin kjælegorilla går amok i Donkey Kong. Slem ape! Foto: Empire of the Claw."

Nintendos første videobaserte arkadespill var "EVR Race" i 1975, og de lansert en håndfull titler her og der de påfølgende årene. Men det var først i desember 1979 at de fikk en suksessen på det japanske markedet med romskytespillet "Radar Scope". Det nystartede Nintendo of America forsøkte å gjenta bragden i USA i november 1980, men publikum hadde nå mistet interessen og spillet floppet. Resultatet ble at NoA satt igjen med flere tusen ubrukte maskiner og sto i fare for økonomisk kollaps. Desperat sendte NoA en bønn til Nintendo om et nytt spill som kunne installeres i de eksisterende maskinene de hadde til overs, og i juli 1981 kom redningen i form av braksuksessen "Donkey Kong".

Nintendo fortsatte å produsere flere suksesser, blant annet "Mario Brothers" (må ikke forveksles med "Super Mario Brothers"), hvor Jumpman fra "Donkey Kong" ble døpt om til Mario, han ble rørlegger i steden for snekker, og han fikk en bror som het Luigi.

Har jeg ikke sett den designen der et annet sted? Foto: Pocketgamer.co.uk.
Har jeg ikke sett den designen der et annet sted? Foto: Pocketgamer.co.uk."

Samtidig som arkadesuksessene kom Nintendo med sitt veldig populære håndholdte Game & Watch-spillsystem. Maskinene hadde en liten LCD-skjerm og inneholdt et spill, samt en klokke med alarmfunksjon (hvorav navnet). Den lille størrelsen gjorde at den lett kunne puttes i en koffert, lomma eller et penal. Senere kom også en toskjermsutgave som ble utgangspunktet under designprosessen for Nintendo DS i senere tid. Konseptet ble en kjempesuksess, og i perioden 1980-1991 ble 48 forskjellige titler produsert, hvorav mange av dem var konverteringer fra arkadesuksesser og spinoffs av kjente Nintendoserier som "Donkey Kong", "Super Mario" og "Zelda".

Nintendo satser... og vinner!

I 1983 bryter det amerikanske spillmarkedet fullstendig sammen etter en bølge med dårlige spill, men det japanske markedet ble ikke rammet i like stor grad, noe som reddet Nintendo.

Nintendo hadde over tid bestemt seg for å prøve seg på hjemmekonsoller igjen, men denne gangen med utskiftbare spill for å øke levetiden og salgspotensialet. I juli 1983 lanserte de sin 8-bit konsoll Famicom (kort for Family Computer).

På grunn av en del tekniske problemer i begynnelsen, gikk salget veldig tregt den første tiden. Men etter en overhaling av maskinvaren steg populariteten, og ved slutten av 1984 var den blitt den mest solgte konsollen i Japan. Suksessen økte enda mer med lanseringen "Super Mario Brothers" i september 1985.

NES-en. Foto: Wikipedia
NES-en. Foto: Wikipedia

Nintendo begynte nå å se mot det amerikanske markedet igjen, men NoA var skeptisk til Famicomens leketøyaktige utseendet. Den ble redesignet og omdøpt til Nintendo Entertainment System (NES), og i oktober 1985 ble et testparti lagt ut for salg i New York. I februar 1986 gikk Nintendo landsdekkende. Fastlands-Europa ble med på moroa i september 1986, mens Storbritania, Irland, Italia, Australia og New Zealand kom diltende etter i 1987.

Innen 1990 hadde NES solgt flere konsoller på verdensbasis enn noen annen konsoll. Totalt ble det omsatt nesten 62 millioner konsoller frem til produksjonen ble stoppet i 2003. I USA skal NESen hatt opp til 90 prosent av markedet frem til Sega Mega Drive ble lansert i 1989.

Game Boy - Plutselig var det ikke noe problem å stikke ut for å spille når mor maste om frisk luft. Foto: Wikipedia.
Game Boy - Plutselig var det ikke noe problem å stikke ut for å spille når mor maste om frisk luft. Foto: Wikipedia.

I april 1989 lanserte Nintendo det som skulle ta over for Game & Watch serien; Game Boy. Kombinasjonen med liten størrelse, lang batterilevetid og en mengde gode spill gjorde at den relativt enkle Game Boyen med sin svart-hvit-skjerm tok innersvingen på kraftigere og fargebaserte håndholdte systemer som Atari Lynx og Sega Game Gear. Totalt er det blitt omsatt 118 millioner Game Boy- og Game Boy Color-maskiner, og gjør den til tidens 3. mest solgte konsoll etter PS2 (145 millioner) og Nintendo DS (132 millioner).

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen