Game over for Six Days in Fallujah?

Game over for Six Days in Fallujah?

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Utvikleren Atomic Games har til tross for sin relativt lille størrelse fått mye oppmerksomhet i spillpressen i det siste, hovedsaklig grunnet deres svært kontroversielle krigsspill Six Days in Fallujah.

Spillet som vil, om det noengang kommer, ta for seg den relativt ferske konflikten i Irak, nærmere bestemt slaget om byen Fallujah. Til tross for at slaget allerede er filmatisert og nedskrevet i bøker mente likevel svært mange krigsveteraner og pårørende at et spill ville være ærekrenkelse mot soldatene som kjempet i slaget.

Etter stor kritikk trakk tidligere i år utgiver Konami seg fra prosjektet, og Atomic Games sto uten finansiering for å fullføre prosjektet. Det så lenge svært stygt ut for utvikleren, men mange ante et lite håp da utviklerstudioets direktør, Peter Tamte, uttalte at "flere utgivere" var interessert i spillet deres.

Nå ser det dog atter svart ut for utvikleren, og denne gangen er det svært dystre spådommer som fortelles. Flere anonyme kilder forteller nå at kun en brøkdel av utviklerstudioet står igjen, angivelig er det under dusinet igjen av mannskapet som en gang telte 75 ansatte.

Atomic Games har selv ikke uttalt eller bekreftet hvor mange ansatte de har måtte si opp, men studioet har utgitt en pressemelding hvor de bekrefter oppsigelser:

En kombinasjon av frykt rundt det følsomme temaet Six Days In Fallujah omhandler og lave spillsalg generelt denne sommeren, har gjort at vi nå står uten tilstrekkelig finansiering. Dette har tvunget oss til å redusere antall ansatte. Utvikling hos Atomic Games vil fortsette med en mindre stab, med hjelp fra vårt søsterselskap Destineer.

Avsluttende skriver utvikleren i sin pressemelding:

Vi ønsker å forsikre alle krigsveteranene som sammen har bidratt med hundrevis av timer på dette prosjektet om at vi, til tross for å ha blitt alvorlig skadeskutt, vil fortsette kampen videre. Historiene om deres kameraters heltemot og lidelser må bli delt med verden.

Er dette siste spikeren i kista for den uheldige utvikleren? Det er ikke første gang det lages spill om ferske konflikter, men få spill har hatt samme budsjett og tiltenkt tyngde som Six Days In Fallujah.

(Kilde: develop-online.net)

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen