King of the Road

De fleste av oss har vel et litt ambivalent forhold til lastebilsjåfører. Ikke klarer de å dimme ordentlig, og i oppoverbakker kjører de som noen snegler, for deretter å trykke gassen i bånn på slettene slik at det er umulig å komme forbi. Den som ikke har hisset seg opp over en lastebilsjåfør har antakelig ikke sittet på i eller kjørt en bil.

3: No title

Stemning
King of the Road klarer noe veldig få andre bilspill klarer, nemlig det å gjenskape følelsen av virkelig å være på landeveien. Atmosfære er et ord man vanligvis ikke forbinder med bilspill, men KotR har massevis av det, spesielt på natten. Spillverdenen er full av detaljer som opprettholder illusjonen. Trærne vaier i vinden, i byene tennes lysene i skumringen, og når det har regnet er ikke bare veien såpeglatt, den ser såpeglatt ut også. Væreffektene er generelt veldig gode. Regnvannet renner ned over vindusruta slik at du etter hvert ikke kan se noe som helst, med mindre du bruker vindusviskere. Når det blåser ser du løvet virvles opp på marka foran deg. Den eneste detaljen spillet mangler er mennesker. Og det er egentlig en litt viktig detalj - tenk deg hvordan Grand Theft Auto 3 hadde vært uten fotgjengere, for eksempel. Spillverdenen inneholder stor variasjon av landskapstyper og veier. Du har ørkenlandskap, fjelloverganger, skoger og daler. Veiene du kjører på kan være alt fra praktisk talt ikke-eksisterende til seks felts motorveier.

Når det gjelder selve grafikken er den stort sett fin. Bilmodellene er bra laget, og de beveier seg realistisk mesteparten av tiden. Den store variasjonen i spillbare biler er også forfriskende, og alle ser ulike ut innvendig. Bilene blir også synlig ødelagte etter kollisjoner. Landskapene er dessverre ikke så veldig imponerende, fordi de bruker litt for få polygoner og blir veldig kantete. Antakelig er dette prisen vi må betale for det gigantiske kartet og de fine bilene. Grafikken er på sitt beste på kveldene og nettene, når de manglene landskapet har ikke er så synlige. Dessuten ser lysene fra bilenes lykter veldig realistisk ut, og hjelper virkelig til med å danne følelsen av å "være der".

Til slutt må jeg nevne at King of the Road kun kan spilles i 16-bits fargedybde. Det trekker ned en del, vi er jo tross alt i 2002. På lydsiden har jeg ikke så mye å klage over. Alle "lastebillydene" er der, og de høres tilfredsstillende ut. Den eneste svakheten er at krasjene ikke høres kraftige nok ut, alt vi får er noen små smell og noen rare knirkelyder. Musikken består av gitarrock uten vokalister, og veldig profesjonelt utført. Du vil nok likevel skru den litt ned etter noen timer, for den klarer ikke helt å holde seg i bakgrunnen. En ting som virkelig hadde passet i et spill som dette er en radiofunksjon, lik den i Grand Theft Auto 3. Er det noe jeg forbinder med lange bilturer er det radioen, og det er nok flere som har det på samme måten.

AI og multiplayer
Motstanderbilene er verken mer eller mindre intelligente enn vanlig i bilspill. De vil ikke gi seg uansett hvor mange ganger du prøver å sperre veien for dem, men samtidig er det slett ikke uvanlig å se dem gjøre feil. King of the Road er på sitt beste når du ligger i tet med en eller flere aggressive motstandere like bak, og du vet at selv den minste feil vil være katastrofal. Det er tre forskjellige multiplayermoduser å prøve: "Truck race", som består av racerbanen i spillet, "off road", som er en bane lagt rundt ørkenområdet i spillet, og "truck ball", som er en merkelig variant av fotball. Ingen av disse modusene er noe særlig tess. Racene blir lett ødelagt av at biler henger seg fast i hverandre eller omgivelsene, og "truck ball" høres morsom ut, men banen er for liten og bilene er for treige og klumsete. Men KotR er primært et singleplayerspill, og jeg vil derfor ikke vektlegge multiplayerdelen noe særlig. Bare husk å styr unna hvis det er multiplayer du vil ha.

Det er litt uforklarlig hvordan et spill om det å kjøre lastebil fra by til by kan bli avhengighetsskapende og morsomt, men King of the Road klarer det. Hovedproblemet er imidlertid at det ikke varer så alt for lenge før man har opplevd det meste av det spillet har å by på. Dessuten er det litt mange irriterende småting som ødelegger for den helt store spillegleden. Jeg kan ikke anbefale det til alle der ute - hvis du ikke tror du kan komme til å like det, gjør du nok heller ikke det. Men hvis du har interesse for de litt sære spillene eller kanskje bare liker lastebiler, kan det godt være at dette er spillet for deg. Jeg har hatt mange hyggelige timer med King of the Road til nå, og jeg tviler på at jeg kommer til å slippe det helt nå som anmeldelsen er ferdigskrevet, men jeg tviler også på at jeg noen gang kommer til å spille gjennom det. Min konklusjon må være at King of the Road absolutt er verd en titt, spesielt for deg som liker spill litt utenom det vanlige, men ikke vent deg alt for mye av det.

3: No title