Stråler i mørket

Remedy spritet opp den ellers tørre fagdagen i Köln med en imponerende presentasjon av Alan Wake.

(Köln, Spillverket.no): Foredragene på spillutviklerkonferansen er naturlig nok for det meste for spillindustrien selv. Remedys Matias Myllyrinne talte i dag om Remedys måte å utvikle spillkonsepter på. Det var i og for seg interessant, men på slutten fikk vi en liten seanse skreddersydd for de av oss som er allest mest interessert i selve spillene, og det er denne delen av foredraget som stjeler overskriftene. En strålende femminutters video fra Alan Wake ble vist på storskjermen, og vi fikk se flere scener som ikke tidligere har vært vist for allmennheten.

Matias Myllyrinne er tydelig engasjert i det han driver med. Foto: Tormod Dag Fikse

Alan Wake er som kjent en forfatter med skrivesperre, som av kona blir dradd med på ferie til småbyen Bright Falls for å få fart på kreativiteten. Kona hinter om at det idylliske landskapet ville vært en ideell setting for en bok, uten å vite hva som er i ferd med å skje. Stedet blir nemlig åsted for en bok, en bok som Alan visstnok har skrevet uten at han husker det, og en bok som er i ferd med å bli virkelighet.

Lys og mørke

Kona forsvinner, og sider fra den mystiske boken begynner å dukke opp. Sidene forteller om mørke krefter som har blitt sluppet løs, noe som etter hvert også viser seg hos lokalbefolkningen som tilsynelatende blir om til aggressive, blodtørstige og lyssky beist. Alan spør seg om han er i ferd med å bli gal, eller om han av en eller annen grunn kan skrive fiksjon som blir til virkelighet.

Lys blir helt nødvendig for Alans overlevelse – lyset kan avsløre skjulte tegn, og de mørke fiendene virker uovervinnelige i mørket. Derfor bruker han både lommelykt, nødblusspistol og håndholdte nødbluss som våpen.

Bilkjøring

Lommelykten er viktigere enn pistolen.

Videoen introduserer en av birollene i historien, Barry Wheeler, som Alan bruker som agent i sitt forfattervirke. Remedys Sam Lake kaller Barry for et komisk avbrekk i historien. Lake fortalte videre at de styrte været og tidspunktet på døgnet nøye for å gi hver del av spillet maksimal virkning.

Vi fikk et lite glimt av en scene der Alan blåser gjennom en bråte med fiender i en bil, mens frontlyktene får dem til å gå i oppløsning. Det så ikke ut til å være noen mellomsekvens, så vi vil trolig få kjøre litt bil i spillet også.

Med denne smakebiten har Remedy virkelig stadfestet at de vil satse på å formidle sterk historie og atmosfære til spilleren, og de våpen og spillelementer vi har fått se virker lovende. Jeg gleder meg stort til å få se mer av Alan Wake i løpet av uken.

Publikumet på konferansen ble bedt om ikke å filme noe fra videoen, noe som nok har sammenheng med at Eurogamer har sikret seg en avtale om å kunne vise presentasjonen eksklusivt på sine sider.

Alan Wake kommer våren 2010 til Xbox 360, og muligens til PC på et senere tidspunkt.

Siste fra forsiden