Prison Architect møter Dwarf Fortress i verdensrommet

I strategispillet RimWorld må du lage koloni på en fjern planet.

RimWorld er et strategispill som ser ut til å være inspirert av både Introversion-spillet Prison Architect og det massive evighetsprosjektet Dwarf Fortress. Spillet foregår på en fremmed planet, hvor du får i oppgave å bygge en base hvor kolonister kan jobbe og overleve. Du må sikre tilgang på mat og andre ressurser, handle med forbipasserende skip, overleve stormer og andre naturkatastrofer og forsvare deg mot pirater.

En utfordring du må forholde deg til underveis er at kolonistene dine er helt vanlige folk som har krasjlandet på planeten. Det vil si at de har ulike bakgrunner som påvirker dem underveis – en adelsmann er kanskje flink til å kommunisere, men også temmelig arbeidssky, mens en bonde er god til å dyrke mat men dårlig på ting som forskning. Hva slags folk du starter med er tilfeldig, men det finnes flere måter å utvide befolkningen din på senere.

Historiefortellere med forskjellig humør

I likhet med Dwarf Fortress vil tilfeldige hendelser være en viktig del av spillet. Alt fra tordenvær til piratraid er ting den datastyrte «historiefortelleren» velger å utfordre deg med, og et interessant aspekt av spillet er at du kan velge mellom flere slike historiefortellere. Hvis du helst bare vil bygge og kose deg kan du for eksempel spille med en forteller som regelmessig får gode ting til å skje.

RimWorld har ikke fått noen lanseringsdato, men utvikleren forteller at han ønsker å sørge for at spillerne får tilgang på det så snart som mulig. Han lanserte nylig den første videoen fra spillet, som elegant viser utviklingen av en koloni og noen av utfordringene byggmesteren står overfor underveis. Du kan se videoen under artikkelen.

Les også: Bygg din egen Steampunk-koloni
Les også: Gudespillet Maia trenger hjelp

Slik arter RimWorld seg.

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen