Sniktitt

Anarchy Online

Det er nå kun få dager igjen til en av de viktigste begivenhetene i norsk IT-bransje finner sted. Storsatsingen Anarchy Online fra norske Funcom skal lanseres med brask og bram 27. Juni. Det er en dag som neppe kommer til å bli glemt med det aller første, derimot er det en hendelse som virkelig kan sette Norge på kartet.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Ranking systemet
I spill som Anarchy Online jobber du deg hele tiden oppover mot et høyere erfaringsnivå. Det betyr at jo flere monstre du dreper, desto mer erfaring får du. Som igjen gjør at du etterhvert kommer opp på et høyere level enn da du startet. Du blir sterkere, og kan bruke ferdigheter til å utvikle din karakter ytterligere. I tillegg får du penger for alt du finner, selger eller handler med medspillere. Disse pengene kan brukes til å kjøpe klær, våpen, leilighet etc.

Det er også verdt å nevne hvordan "quest" systemet fungerer i AO. I Anarchy Online er "quest" det samme som "missions" eller oppdrag. For å få tildelt et oppdrag bruker vi en mission generator. Dette gjør AO unikt i forhold til andre MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) spill. Hvert oppdrag som genereres er unikt, slik at ingen andre kan ødelegge for deg under ditt oppdrag. Dette kommer mest tilgode når du beveger deg innendørs for å sluttføre oppdraget. Ved et punkt i oppdraget, får du som regel tildelt en nøkkel slik at du kan entre en dør og finne personen, eller utføre oppdraget. Du vil aldri bli drept av motspillere inni slike hus eller rom, fordi kun du har nøkkelen til ditt unike oppdrag. Og det er bare du, og du alene som kan drepe de monstrene som befinner seg der.

Ikke flere kjøp og salg på Ebay
Når det gjelder tilgang til monstre, er det noe som generes automatisk i spillet, slik at du alltid vil ha tilgang på monstre. I spill som f.eks. Everquest ble det etterhvert slik at en solgte seg tid på en liste, for å drepe et helt spesiellt monster på Ebay. De står altså i kø. Og for å få lov til å komme på den kølisten, må du betale et menneske via Ebay. Hvis du prøver å snike i køen, har du 50 stk som gjør alt de kan for å ødelegge for deg. Dette problemet vil aldri oppstå i Anarchy Online, fordi du kan låse deg inn i ditt eget område. Og bestemme hvem som skal få tilgang til hva.

Alt koster penger i dette spillet. Det er en veldig stram økonomi. Å reise koster penger, til og med det å lage karakteren sin koster penger. Det vil bety at det alltid er et jag etter å få tak i penger. Slik det fungerer, er det faktisk blitt dyrere å leve bedre man blir. Du blir nødt til å selge det du har, du kan ikke gå rundt med det. Det positive med det, er at vi unngår en flod av penger.

Rent grafisk overgår Anarchy Online alle andre MMORPG spill på markedet. Det er ikke nødvendigvis fantastisk grafikk som ingen har sett før. Men for denne typen spill er det som vises meget bra og imponerende. De bruker en helt egen grafikkmotor, som på meg virker rask og effektiv. Forskjellen på dag og natt merkes også kraftig, og natten kan faktisk være så mørk at du blir nødt til å kjøpe piller som gir deg bedre nattsyn. Overgangen mellom natt og dag er dog veldig myk og behagelig.

Episodebasert historie
Store deler av storylinen til Anarchy Online er nå ferdig skrevet. Første sesong av historien starter mot høsten, hvor det antageligvis er en rekke mennesker som har kommet godt igang med spillet. Det begynner med en episode basert story, hvor nyhetsmeldinger blir lagt ut på nettet hver dag, som om det var in-game. Dette gjør at en blir dratt inn i spillet på en helt ny måte. Asheron's Call gjorde noe tilsvarende, de hadde månedlige nyhetsbrev, noe som viste seg å være veldig populært blant brukerne. De fleste av de andre spillene har hatt en mer statisk historie. Histrorien i Anarchy Online skrives etterhvert som spillerne tar del i den. Hvor mange som jobber i dette såkalte "live" teamet ville ikke noen av dem si noe om.

Det er helt tydelig at Funcom har utnyttet dagens Internettteknologi på det høyeste. Representanen fra GE Capital IT Solutions hadde et lass med positive meldinger i forhold til Funcoms innsats. Det var klar tale, og det er ikke lett å være uenig med han, i hvert fall ikke for folk som lar seg lokke av tall og store ord. Det ble nevnt at Statoil med sin server-farm i hovedkontoret i Norge, hadde det desidert kraftigste nettverket, med 15.000 samtidige brukere hver eneste dag, døgnet rundt. Med Anarchy Online var det snakk om en nesten firedobling av dette, 50 000 bruker skal samtidig være tilkoblet mot server-farmene i USA når de spiller Anarchy Online.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden