Madden NFL 10

Juling har aldri vært så godt

Den klassiske spillserien tar amerikansk fotball til et nytt nivå.

Nok å gjøre

Blant de mange spillmodusene i dette spillet finner man ikke mye nytt. Som før er det karrieremodusene som står i sentrum, og de har ikke gjennomgått nevneverdige forandringer. Man har fortsatt muligheten til å velge mellom å styre et NFL-lag gjennom ligasystemet og toppe med famøse Superbowl, eller følge enkeltspillere på vei mot toppen. Her kommer dog noe av det jeg liker aller minst med Madden NFL 10 inn – mikrobetalinger.

«Statuen» er det eldste trikset i boka, men det funker hver gang.

Det har seg nemlig slik at EA har begynt å innføre mikrobetalinger i de siste sportsspillene sine, og dette er intet unntak. Vil du styre en NFL-proff gjennom en sesong? Da må du betale 8 norske kroner for hver ekte spiller du vil benytte. Alternativet er å lage din egen proff eller styre en nykommer fra hans første sesong. Å ta seg betalt for noe sånt, selv om det ikke er snakk om store summer, er uhørt i mine øyne. Og det stopper ikke der.

Du kan for eksempel også kjøpe oppgraderinger til laget ditt i ligamodusen ved hjelp av ekte penger. Her tar de betalt for alt fra å holde en spiller skadefri gjennom en hel sesong til et skikkelig effektivt speiderapparat. Jeg er fullstendig for tillegg til spill mot en liten sum, men dette blir ærlig talt en anelse latterlig. Hva tenker dere med, EA? I mine øyne blir dette som å ta betalt for juksekoder, og det er en begredelig affære.

Heller ikke internettdelen av spillet får være i fred, og de mest dedikerte spillerne kan kjøpe seg et elitemedlemskap for 30 kroner. Dette gir tilgang til egne VIP-lobbyer og en egen spillmodus for de mest hardbarka spillerne, derav elite-navnet. Har du et slikt medlemskap får du også din egen plass på en egen rangeringsliste, og mye tyder på at det er her man omsider må ta turen om man skal hevde seg mot de tøffeste gutta i klassen. Å ta betalt for en slik tjeneste er mer forståelig, og jeg skal la spanskrøre få ligge enn så lenge.

Kjører man motorsykkel trenger man ikke å skifte etter kamp.

Det er imidlertid god grunn til å sette pris på muligheten til å spille sammen med en venn over internett. Til tross for at de datastyrte medspillerne dine har blitt imponerende intelligente begår de fortsatt feil, og de vil aldri kunne matche kreativiteten til en menneskelig partner uansett. Det tar ikke mange kampene sammen med en kompis før man innarbeider et nært telepatisk samarbeid, og det føles fantastisk å sende en suser fra førti meters avstand rett i lankene på den andre. Samarbeidet denne modusen åpner for er imponerende, selv om ikke alle rollene lar seg kombinere like godt. Her har andre sportsspill mye å lære.

Oppå det hele har man selvsagt også muligheten til å spille uformelle kamper lokalt mot/med venner og mot andre over internett, noe som gjerne er det man bruker mest tid på i slike spill.

Saftige taklinger

Det er ikke mye å utsette på dette spillet, men noen mangler har det. En av disse er hvordan dommerne alltid skal blande seg inn i spillet og avgjøre tvilstilfeller som ikke hadde trengt å være det. Ti avgjørelser rundt hvorvidt en touchdown bør godkjennes eller ikke i løpet av en ti minutter lang kamp er fryktelig slitsomt, særlig når mellomsekvensene de utløser gjerne varer i ti sekunder og ikke kan avbrytes. I tillegg skal de gjerne også dra frem målebåndet for å godkjenne ditt og datt stadig vekk. Realisme er vel og godt, men noen ganger kan det bli litt for mye av det gode.

Neida, vi glemte ikke å vise noen som blir takla gørra ut av.

Heldigvis overskygges dette av de andre nye aspektene av spillet, som blant annet inkluderer et splitter nytt taklingssystem. I motsetning til det gamle hardkodede systemet, som var basert på bevegelser gjort av måleutstyr tilkoblet mennesker, er spillernes fysikk i taklinger nå basert på et «ragdoll»-system. Dette åpner opp for langt større og mer grafiske taklinger, og nå kan opptil ni spillere takle en harmløs stakkar samtidig. Beinbrudd har aldri sett bedre ut.

En annen ting det nye systemet kalt «Pro-Tak» legger til rette for er en god gammeldags mølje kjent fra skolegårder over hele verden. Når en spiller mister ballen kaster alle i umiddelbar nærhet seg oppå ham, noe som starter et minispill hvor man må hamre riktig knapp. Denne kampen avgjør hvem som skal være i besittelse av ballen når hele klynga oppløses. Ikke bare er dette en flott måte å rive seg løs fra det tidvis monotone taktikkhysteriet, det skaper også litt action i sofakroken når du har en kompis på besøk.

Her, et til.

Disse nye klyngene kommer likevel ikke uten en pris, og i dette tilfellet er den høyere skadefrekvens. I motsetning til i tidligere spill i serien får du nå absolutt kontroll over hvordan du vil rullere skadde spillere. Hvis quarterbacken din får seg en trøkk i ryggen kan du ta ham ut i noen minutter for så å se hvordan skadesituasjonen utvikler seg. Er det en viktig kamp vil du kanskje risikere at han slår opp skaden mot noen dyrebare silkepasninger, samtidig som det kanskje frister mer å gi en unggutt sjansen hvis det er en uviktig kamp midtveis i sesongen. Valget er ditt!

La det være sagt med én gang at dette ikke er et spill for alle. Amerikansk fotball er en forholdsvis ubetydelig sport her til lands, og mannen i gata finner neppe særlig mye glede i dette spillet med tanke hvor radikalt forskjellig det er fra det meste annet av ballsport. Dette er et nisjespill, og kan ikke kjempe med sine brødre i FIFA- og NHL-seriene om å være umiddelbart tilgjengelig for folk flest.

Når det er sagt så er dette et av de mest velpolerte og autentiske sportsspillene jeg har prøvd, og det tar virkelig amerikansk fotball på alvor. Fantastisk grafikk, naturtro taklinger som får deg til å rope au, tilnærmet uendelige valgmuligheter, flust av spillmoduser og et genuint underholdende gameplay er stikkordene her. Er du nysgjerrig på sporten eller en generell sportsidiot så er dette det nærmeste du kommer ekte vare uten å få grønske på klærne, og det anbefales på det varmeste. Er du en hardbarka amerikansk fotball-supporter så er dette sannsynligvis et selvskrevent kjøp allerede, og hvis ikke så vet du hva du må ha nå.

Merk: Madden NFL 10 kommer også med en helt ny, ettertraktet nettspillmodus hvor du kan spille i en privatliga med opptil 32 venner. Dessverre skjedde det en feil under trykkingen av store deler av manualene utenfor Nord-Amerika, noe som har ført til at koden for å låse opp denne modusen ikke har blitt med. Vi har derfor ikke hatt mulighet til å prøve denne delen av spillet.

Madden NFL 10 er i salg for Xbox 360, PlayStation 3 (testet), PlayStation 2, Wii, PSP og DS.