Car Tycoon

Helt siden oppfinnelsen av hjulet for nesten 6000 år siden, har mennesket jobbet seg mot en mekanisert form for transport. Car Tycoon fører oss tilbake til 1950- og 1960-årene, da menneskeheten virkelig begynte med masseproduksjoner av biler. Spillet gir oss anledning til å gå tilbake til denne epoken og ta del i denne revolusjonen.

Fullt av feil
Det som trekker mest ned i Car Tycoon er alle problemene som dukker opp. Allerede da jeg skulle installere spillet, fikk jeg feilmelding om at spillet ikke støttet min oppløsning. Dette var ikke noe stort problem, men det fikk meg på den tanken om hva jeg måtte ha i vente. Det viste seg at intuisjonen min hadde rett, spillet hadde mange bugs.

Hele spillet virker ustabilt og lite testet. Jeg fikk noen ganger plutselig en feilmelding, og så kræsjet spillet. Selv et enkelt program som MSN Messenger kunne få spillet til å kræsje. Det ergret meg enormt når jeg opplevde dette, og i tillegg ikke hadde lagret på en stund. Det viste seg at firewall programmet mitt forårsaket det samme. Jeg kom fram til det at hvilket som helst program i bakgrunnen av spillet som plutselig startet, fikk spillet til å kræsje. I readme-filen til patchen jeg lastet ned var det blant annet beskrevet at det nå var mulig å gi sine biler egne navn. Dette var merkverdig nok ikke mulig allikevel. Jeg har aldri opplevd lignende, og er utrolig skuffet over dette.

Car Tycoon har en veldig fin startidé, men dessverre utnytter ikke utviklerne fullt ut sine muligheter. Jeg hadde faktisk ganske positive forestillinger om spillet, men nå har jeg en helt annen mening. Car Tycoon har en fin og hyggelig atmosfære, men de prøver det på noe de ikke helt greier. Spillet vil så gjerne, men får det dessverre aldri til. Dersom en er fan av Tyoon-serien, tror jeg det er en ørliten sjanse for at spillet kan falle i smak, men det er veldig sannsynlig at de fleste blir oppgitt over alle småfeilene i spillet. Spillet havner ikke i nærheten av de andre gode Tycoon-spillene. Car Tycoon fenger ikke bra nok, og lar seg lett erstatte og glemmes.